Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stämpelklocka  (läst 3266 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Stämpelklocka
« skrivet: 11 april 2021, 21:20:03 »
Vet någon om det finns en stämpelklocka som skall registrera arbetstid så länge som klockan känner av att mobiltelefonen är max 10m ifrån klockan?
Tanken är att mobiltelefonen lämnas bredvid stämpelklockan och om man tar telefonen med sig så slutar klockan räkna arbetstid.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Stämpelklocka
« Svar #1 skrivet: 11 april 2021, 21:46:29 »
Om det inte finns så är det en strålande uppfinning tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tony B

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämpelklocka
« Svar #2 skrivet: 12 april 2021, 07:21:27 »
Hej,

Vet inte riktigt om detta kan hjälpa dej men det finns olika typer av dataprogram som man kan använda för att bevisa att man jobbar.
Programmet kollar då knappnedtryckning, kan ta skärmbilsdumpar osv.

Inte direkt roliga saker eftersom man blir hårt kontrollerade.
Kan troligen också då agera som tidsklocka men vet inte säkert
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stämpelklocka
« Svar #3 skrivet: 12 april 2021, 08:17:18 »
Känns väl lite si och så att löntagarna inte skall gå nå på mobilen, de flesta behöver väl sin mobil i jobbet om inte annat.
Möjligen om man har anställda som sitter och petar på sin mobil hela dagarna, utan att uträtta nåt vettigt - är det det som är själva tanken?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Stämpelklocka
« Svar #4 skrivet: 12 april 2021, 10:17:49 »
Det är ju inga problem med att nå folk med mobilen, det är ju bara att när man sitter och pladdrar i sin mobil så får man inte betalt. Och för oss som har levt i en tid innan mobiltelefon så vet vi att det går att leva ett bra liv UTAN tillgång till mobilen. Och det kanske var så att det nästan jämt fungerade bättre på jobbet UTAN mobil.
Det är få sker som retar upp mig lika mycket som när folk har privata telefonsamtal/skickar meddelanden på arbetstid.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Stämpelklocka
« Svar #5 skrivet: 12 april 2021, 14:31:29 »
Skulle det behövas mobil i arbetet kan det nog skaffas en med prepaid kort UTAN internet. Om arbetet tar dubbelt så lång tid om personen arbetar självständigt än om någon ”övervakar” och är med måste man tillslut hitta på nya lösningar.

Att ringa kan man ju göra med blåtand i örat så är båda händerna fria. Men att hålla på och skicka meddelanden mellan varandra tar ju evigheter.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämpelklocka
« Svar #6 skrivet: 12 april 2021, 17:04:48 »
Förstår faktiskt inte frågan, jag pladdrar väl 3h om dagen i luren och använder säkert en massa internetdata i rent jobbsyfte. Givetvis är den du kräver i lådan nåt som företaget betalar så då är det ju bara köra på med sin privata så nån vinst har jag svårt att se. Men då är det väl enklare at faktiskt köra med stämpelklocka  och inte blanda in mobilen.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Stämpelklocka
« Svar #7 skrivet: 12 april 2021, 18:49:47 »
Menar du på allvar att privat telefonpladder inte stjäl tid och pengar från både företag och kund??????
Jobbrelaterade frågor naturligtvis är dom OK men privata planeringssamtal inför helgens värmepumpsmontering???
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stämpelklocka
« Svar #8 skrivet: 13 april 2021, 07:19:24 »
Det bästa är nog som arbetsgivare att tydligt framföra att man inte accepterar privata samtal på arbetstid annat än i "Nödsituationer", om det framgår klart och tydligt i anställningsvillkoren så borde missbruk av telefonen kunna vara giltigt skäl för avsked, om det skulle gå så långt.
Jag har flera kamrater som aldrig svarar på privata samtal under arbetstid, och jag har indoktrinerat mina barn sedan de var små att man verkligen inte använder mobilen privat på arbetstid - så till viss del har ju detta med allmän moraluppfattning, uppfostran och intelligens att göra också.

Själv använder jag logger 3030 och en radaravståndsgivare för att mäta min arbetstid vid datorn, det fungerar bra, men kan ju inte skilja på faktiskt arbetad tid, och tid när man surfar på mäklarsidor i Spanien, eller när man surrar med någon pensionär som tittar in på sin dagliga promenad genom byn.
Generellt, som egen företagare som arbetar man dock - skulle jag vilja påstå - både mer effektivt, utan uppehåll/rast, och fler dagar/år än en anställd - så då kan man väl ta sig lite friheter när så är påkallat.  dontknow

Att tvinga någon att lämna ifrån sig sin mobil när de stämplar in låter inte direkt som att man vill vara en populär chef.  ::)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Stämpelklocka
« Svar #9 skrivet: 13 april 2021, 08:55:20 »
Min yngre son jobbade (som IT chef) ett tag på ett medelstort verkstadsföretag där dom hade problem med ett högt "privat" surfing  på arbetstid. Han fick "order" från företagsledningen att "fixa problemet" Han löste det hela genom nåt program som begränsade trafiken samt en logg på alla företaget datorer. Och det ledde till ett en mycket upprörd stämning när kontorspersonalen "berövades" möjligheten att ostört sitta och slösurfa på nätet. Det hela ledde till att några som inte kunde sluta så småningom avskedades.
Sitter man som egenföretagare drabbar det ju bara en själv men som anställd utför man ju inte det arbete om man är anställd för, i alla fall inte fullt ut. Nu är det ju inte mobillpladder men ganska nära.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stämpelklocka
« Svar #10 skrivet: 13 april 2021, 09:12:06 »
Och här har vi fått 15 cm snö.
Blir nog att skotta på arbetstid idag, blir det löneavdrag då måntro?  ;)

Jo, på min gamla arbetsplats har det nog slösurfats bort tiotusentals timmar, men å andra sidan är ju jobbet på en pappersfabrik lite av typen "akutsjukvård", ibland finns det helt enkelt inte så mycket att göra om fabriken går bra, och de som har planerade jobb som skall utföras sköter nog som regel det där bra.
Vi fick både personlig inloggning och loggning av våra förehavanden till sist, skulle tro att det stoppade "porrsurfningen" från en dag till den andra...
Det var andra tider i början av 00-talet, idag skulle nog inte de kvinnliga anställda acceptera att gubbarna satt och porrsurfade på jobbet.  ???

Skiftarbetarna har ju ingen bestämd rast, de jobbar ju bara 8 timmar, så det är svårt för en chef att säga att de surfar eller ringer på arbetstid, det KAN ju vara under deras fikarast eller matrast, som de får ta när "det passar" ur drift synpunkt, vissa dagar blev det aldrig vare sig fika eller mat för oss som jobbade skiftgång, andra dagar blev det flera...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Stämpelklocka
« Svar #11 skrivet: 13 april 2021, 11:50:25 »
Jo enligt arbetsavtalet ska telefonen lämnas hemma eller i jackfickan (pga möjlig sjukdomsspridning alternativt tvättas i virkon s som tar bort eventuell sjukdom), men varje gång man påpekar saken så läggs nog telefonen snällt i jackan och 15 minuter senare är telefonen igen i fickan, rena magneten.

Telefon behövs inte i arbetet, armbandsur finns om han behöver veta vad klockan är.

Det är ju just det att arbetet inte blir utfört inom tiden, blir då övertid för att få det gjort då nya projekt står på tapeten imorgon, då klagas det över att man arbetar över 8h idag...

Andra på arbetet kan ju sköta sig, men är av äldre modell. Det ska vara rediga tag från början så man vet hur det ska va. Accepterar inte den anställde det är det bara att åka hem till eget land.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämpelklocka
« Svar #12 skrivet: 13 april 2021, 16:09:43 »
Menar du på allvar att privat telefonpladder inte stjäl tid och pengar från både företag och kund??????
Jobbrelaterade frågor naturligtvis är dom OK men privata planeringssamtal inför helgens värmepumpsmontering???
Nej, absolut tvärtom. Därför undrar jag vad kan uppnås, mobilen är ju ett av mitt viktigaste verktyg och jag är nog vanligen mer än 10m från nån mätplats. Vill jag pladdra privat använder jag väl en privat mobil som företaget inte känner till så det gå ju inte nå "fuskarna" heller.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämpelklocka
« Svar #13 skrivet: 13 april 2021, 16:35:46 »
Nä, jag kan inte förstå vitsen. En gammal hederlig stämpelklocka måste ju vara 100ggr bättre. Först och främst måste företaget betala mobiler som inte går att använda eftersom dom ska ligga i en låda långt bort från arbetsplatsen. Ska dom anställda även använda telefonerna behövs ju 2 per anställd, finns detta så lär det inte gå bra för det företag som tillverkar detta.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämpelklocka
« Svar #14 skrivet: 13 april 2021, 16:50:18 »
Missade Zuberdudes sista inlägg, men då blir det ju ännu mer konstigt. Det behövs ingen telefon så det finns ju inget att mäta även om det skulle gå.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!