Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ã…terladdning av bergvärme  (läst 26829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #45 skrivet: 21 januari 2011, 12:43:56 »
Båda KB-givarna visar lika om jag kör brinepumpen utan att kompressorn går så jag litar på att de visar OK.
Jag har en tilltagen borra för min VP, men nu i vinter har KB-in gått ner mot noll en längre tid (vid jul).
Men nu har KB-in stigit till 1-2 plusgrader igen.

Har du en aktiv FLM i huset?

Har du någon som pumpar stora mängder vatten ur egen brunn i närheten?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #46 skrivet: 21 januari 2011, 15:54:34 »
Carl N:s brunn är ju ett strålande exempel på en "bra" brunn. Så fort uttaget minskar
lite så börjar den återhämta sig. Det är dessutom ett strålande exempel på att det INTE
handlar om att tömma ett energilager, utan att det istället rör sig om en energibalans
mellan det kalla borrhålet och det omgivande berget.

Som jag skrev tidigare: Alla brunnar återhämtar sig oavsett om de är bra eller dåliga. Den enda skillnaden är att när bergets värmeledningsförmåga är låg blir temperaturvariationerna för samma effektuttag per meter större. Det går inte bättre att lagra värme i ett dåligt borrhål. Vill man lagra ett visst antal kWh blir det större temperaturökning jämfört med ett bra hål och det kompenserar för den sämre värmeledningsförmågan så resultatet blir detsamma.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #47 skrivet: 21 januari 2011, 18:04:01 »
Båda KB-givarna visar lika om jag kör brinepumpen utan att kompressorn går så jag litar på att de visar OK.
Jag har en tilltagen borra för min VP, men nu i vinter har KB-in gått ner mot noll en längre tid (vid jul).
Men nu har KB-in stigit till 1-2 plusgrader igen.

Har du en aktiv FLM i huset?

Har du någon som pumpar stora mängder vatten ur egen brunn i närheten?

Nej men jag bor i en sluttning, det är väl enda stället där man kan tänka sig att grundvattnet faktiskt rör sig en smula.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #48 skrivet: 21 januari 2011, 22:34:04 »

Det är knappt så man vågar sig in i den här tråden med alla dignitärer,men:Varför inte sätta en dränkpump i borran på säg 50m djup.Tidsstyr så den går 30min var 12:e timme.Då kommer vid varje körning ca 1m3 svinkallt vatten att ersättas med lika mkt i varje fall varmare vatten.Varför gör inte någon (alla) så?



Du hämtar hem ca: 6 kW om temphöjningen är 5° d.v.s. energin som pumpen förbrukar äter upp nästan hela vinsten från den ökade verkningsgraden från kompressorn.
Det finns grundvattenvärmepumpar t.ex. en anläggning med 2 borror där den ena borran har en dränkpump som pumpar upp vatten till värmepumpen, och den andra borran dumpar det förbrukade vattnet. Eftersom vattnet måste värmeväxlas mot spritlösning så behöver värmepumpen även en brinepump. Det i sin tur ger hög förbrukning för vatten/brineflödet.

Att blanda kollektorslangar med dränkpumpar rekommenderas inte på grund av att pumpen vrids vid startögonblicket.


Ok,säg att borran tillförs 5,25 kWh för varje 30min körning.Dränkpumpen drar 0,25kWh vid varje körning.Nettotillskott 5 kWh .Om vi maxar detta kan vi köra 8ggr/dygn och alltså tillföra 40 kwh/dygn till borran om behov finns! Ett LITET problem blir var vi gör av 8m3 vatten.Har vi kommunalt vatten är det kört.....Reningsverket skulle bli överbelastat om många pumpar,och dagvattenledningen är svår att ansluta till. Hur tänker du när du påstår att "vinsten äts Upp"
?? Det vi pratar om är ju Återladdning av borran! Kan vi inte lösa problemet med pumpvridningen genom att använda en pump med mjukstart?
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #49 skrivet: 21 januari 2011, 22:40:09 »
Det är knappt så man vågar sig in i den här tråden med alla dignitärer,men:Varför inte sätta en dränkpump i borran på säg 50m djup.Tidsstyr så den går 30min var 12:e timme.Då kommer vid varje körning ca 1m3 svinkallt vatten att ersättas med lika mkt i varje fall varmare vatten.Varför gör inte någon (alla) så?

Det var ju nån forskare som presenterade en liknande lösning för ett halvår sen eller så. Skillnaden var att man skulle pumpa ner luft till botten på hålet som i sin tur drog med sig vattnet på vägen upp så att det blev cirkulation.
Nån som har hört nåt mer om det projektet?

  Men detta ger ju ingen Ã¥terladdning,utan bara möjlighet att
för stunden ta ut lite mer energi
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #50 skrivet: 21 januari 2011, 22:43:10 »
Vridning av pumpen är inga problem, man kan ju använda en ejektorpump.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #51 skrivet: 21 januari 2011, 22:47:43 »
Vridning av pumpen är inga problem, man kan ju använda en ejektorpump.
Ja,men en ejektorpump är väldigt ineffektiv jfr med en d-pump!Kan tänka mig att den drar 2-3 kw i.st.f 500W!
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #52 skrivet: 21 januari 2011, 22:58:07 »

Citera

Ok,säg att borran tillförs 5,25 kWh för varje 30min körning.Dränkpumpen drar 0,25kWh vid varje körning. Nettotillskott 5 kWh.Om vi maxar detta kan vi köra 8ggr/dygn och alltså tillföra 40 kwh/dygn till borran om behov finns! Ett LITET problem blir var vi gör av 8m3 vatten. Har vi kommunalt vatten är det kört.....Reningsverket skulle bli överbelastat om många pumpar, och dagvattenledningen är svår att ansluta till. Hur tänker du när du påstår att "vinsten äts Upp"

?? Det vi pratar om är ju Återladdning av borran! Kan vi inte lösa problemet med pumpvridningen genom att använda en pump med mjukstart?


Du tillför ditt energilager med typ 6 kWh om du pumpar upp 1 m³, som ersätts med varmare vatten från omkringliggande berg. Det ger en något högre temp till din värmepump, som i sin tur blir lite effektivare. Nackdelen är att dränkpumpen troligtvis förbrukar mer energi än värmepumpen blir effektivare.

Om en dränkbar pump lirar ihop med kollektorslangen, kan bara den som testar svara på.

 

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #53 skrivet: 21 januari 2011, 23:01:18 »
Återladda ett berghål? Det måste väl vara det mest meningslösaste? Ett test! Ta ett strykjärn eller annat lämpligt, gräv/borra ned det på ett lämpligt djup, låt det gå på max effekt en vecka. Mät tempen i backen före o efter och se hur mycket som är lagrat. Utan att ha tagit ut någon energi ur backen under provperioden och säg mig sen hur mycket av den "nedkörda" energin finns kvar att ta upp! Det kan ju inte vara någe meningsfullt system för "Svensson"?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #54 skrivet: 21 januari 2011, 23:19:41 »
Återladda ett berghål? Det måste väl vara det mest meningslösaste? Ett test! Ta ett strykjärn eller annat lämpligt, gräv/borra ned det på ett lämpligt djup, låt det gå på max effekt en vecka. Mät tempen i backen före o efter och se hur mycket som är lagrat. Utan att ha tagit ut någon energi ur backen under provperioden och säg mig sen hur mycket av den "nedkörda" energin finns kvar att ta upp! Det kan ju inte vara någe meningsfullt system för "Svensson"?
Om du isolerade ytan (gräsmattan)åvanför strykjärnet skulle mer än 90% vara kvar!
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #55 skrivet: 21 januari 2011, 23:25:35 »

Citera

Ok,säg att borran tillförs 5,25 kWh för varje 30min körning.Dränkpumpen drar 0,25kWh vid varje körning. Nettotillskott 5 kWh.Om vi maxar detta kan vi köra 8ggr/dygn och alltså tillföra 40 kwh/dygn till borran om behov finns! Ett LITET problem blir var vi gör av 8m3 vatten. Har vi kommunalt vatten är det kört.....Reningsverket skulle bli överbelastat om många pumpar, och dagvattenledningen är svår att ansluta till. Hur tänker du när du påstår att "vinsten äts Upp"

?? Det vi pratar om är ju Återladdning av borran! Kan vi inte lösa problemet med pumpvridningen genom att använda en pump med mjukstart?


Du tillför ditt energilager med typ 6 kWh om du pumpar upp 1 m³, som ersätts med varmare vatten från omkringliggande berg. Det ger en något högre temp till din värmepump, som i sin tur blir lite effektivare. Nackdelen är att dränkpumpen troligtvis förbrukar mer energi än värmepumpen blir effektivare.

Om en dränkbar pump lirar ihop med kollektorslangen, kan bara den som testar svara på.

 


Om en värmepump inte kan utnyttja 5kwh tillförda med mer än 0,25kwh borde alla som har såna genast slänga ut dom.Du må vara dignitär,men nu tänker du fel!
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #56 skrivet: 21 januari 2011, 23:39:58 »
Återladda ett berghål? Det måste väl vara det mest meningslösaste? Ett test! Ta ett strykjärn eller annat lämpligt, gräv/borra ned det på ett lämpligt djup, låt det gå på max effekt en vecka. Mät tempen i backen före o efter och se hur mycket som är lagrat. Utan att ha tagit ut någon energi ur backen under provperioden och säg mig sen hur mycket av den "nedkörda" energin finns kvar att ta upp! Det kan ju inte vara någe meningsfullt system för "Svensson"?
Om du isolerade ytan (gräsmattan)åvanför strykjärnet skulle mer än 90% vara kvar!
Nu är det ju inte som så (tror jag) att någon isolerar som du nämner. Och även om de gjorde det så tror jag inte på att det vore lönt att lagra energi i marken/hålet jämfört med en isolerad ack tex. Du övertygar mig inte. Du menar alltså att om man isolerar gräsmattan så isolerar berget/marken bättre än en acktank med tex 30 cm minaralullsisolering och man har mera lagrad energi kvar i backen/berget?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #57 skrivet: 22 januari 2011, 00:05:41 »
Att räkna ut på ett ungefär hur stor bergmassan är om vi antar en radie på 20 m låter sig göras, men hur räknar man fram värmetransporten från centrum och ut? De beräkningsgrundande värdena temperatur och massa ändrar ju sig hela tiden. Densiteten för granit är 2,7kg/dm3, värmeledningstalet ca 3 och specifik värmekapacivitet 0,75 kj/kg*K.
Kan man göra det så enkelt för sig att man säger att om bergets temp fallit 2grader 10m från centrum vid uttag under 10 år så tar det lika lång tid att återställa om man tillför värme som är 2 grader varmare än borran (+ direkt förbrukning förstås). Skulle det i så fall betyda 1år om man ökade överskottet till 20grader?
Om jag räknar med en radie på 100 dm och bergdjup 800 dm får jag en massa på 67824000kg. En grad motsvarar då 50868000 kj = 14130 kW.

Det verkar helt sjukt! Var har jag räknat fel?
Skulle det å andra sidan stämma, förstår jag bättre varför det tar ganska lång tid av förbrukning innan man märker något. Samtidigt krävs det i så fall en hel del effekt för att återladda.. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #58 skrivet: 22 januari 2011, 00:20:18 »
Återladda ett berghål? Det måste väl vara det mest meningslösaste? Ett test! Ta ett strykjärn eller annat lämpligt, gräv/borra ned det på ett lämpligt djup, låt det gå på max effekt en vecka. Mät tempen i backen före o efter och se hur mycket som är lagrat. Utan att ha tagit ut någon energi ur backen under provperioden och säg mig sen hur mycket av den "nedkörda" energin finns kvar att ta upp! Det kan ju inte vara någe meningsfullt system för "Svensson"?
Om du isolerade ytan (gräsmattan)åvanför strykjärnet skulle mer än 90% vara kvar!
Nu är det ju inte som så (tror jag) att någon isolerar som du nämner. Och även om de gjorde det så tror jag inte på att det vore lönt att lagra energi i marken/hålet jämfört med en isolerad ack tex. Du övertygar mig inte. Du menar alltså att om man isolerar gräsmattan så isolerar berget/marken bättre än en acktank med tex 30 cm minaralullsisolering och man har mera lagrad energi kvar i backen/berget?
Nja,i ditt test med strykjärn får vi extremt höga tempar som skulle ge
 förluster genom markytan om vi bara grävt 0,5m,men gräver vi 15m behövs ingen isolerig,annat än naturen själv!
När det gäller acktanken:Vi pratar om 4-5 gradigt vatten nere i en borra.Borrans omgivning håller oxå 4 gr!Värmevandringen sker alltså TILL borran inte från,vilket fysikaliskt är "mer" än oändlig isolering.
Men om du häller 2 m3 70 gradigt vatten i borran,blir du förstås besviken när du vill ha tillbaka ditt 70 gradiga vatten för det har avgivit
sin höga temp till omgivningen nere i hÃ¥let och är nu tex 2000m3  4,1 gradig sten i st f 2000m3 4,0 gradig sten som det var innan du hällde i vattnet.Den energi du använde för att värma dina 2m3 vatten suger din vp tillbaka när den sänker tempen tillbaka till 4,0 gr frÃ¥n 4,1gr
i borran!
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #59 skrivet: 22 januari 2011, 10:57:09 »


Om en värmepump inte kan utnyttja 5kwh tillförda med mer än 0,25kwh borde alla som har såna genast slänga ut dom.Du må vara dignitär,men nu tänker du fel!



Om vi tror att 1m³ höjer köldbärarens medeltemp 1° under 1 timme. Det i sin tur ger värmepumpens kompressor högre uteffekt, men även högre förbrukning. Typ en 7kW värmepump som får 1° högre temp på köldbäraren, ger 200W extra uteffekt samt förbrukar 50W extra.

Troligare är att ännu mer av tillförd energi inte hinner ända fram till borrcentrum, varför större delen av tillförd energi hamnar i omkringliggande berg men närmare borrcentrum.....vilket är positivt även det. Det kanske endast ger 0,1° högre temp på köldbäraren, men under längre tid. Pumpar du fram 6 kWh och värmepumpen har en kyleffekt på 5 kW, så tar det inte lång stund innan energin är förbrukad och tillståndet i berget hamnar på samma nivå som 1½ drifttimme tidigare.

Anser du att det är med andra effekter, tider och temperaturer som pumpningen genererar?



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!