Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FÃ¥ stopp pÃ¥ värmepumpen i en Thermia Diplomat TWS 10  (läst 11670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klaped

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan man på ett enkelt sätt stänga av Värmepumpen på en Thermia Diplomat TWS 10 - utan att den slutar producera varmvatten?
Med min utegivare på norrsidan och stora fönster på södersidan så har vi vid denna årstiden ofta 25 grader inne - och då vill man såklart inte att värmepumpen går.

Eller mer konkret: Är det smart att sätta pumpen i alternativ VARMVATTEN när man inte vill att Värmepumpen ska köra ut vatten i radiatorerna?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
En inngeviare skulle kanske vara en bra investering? Annars går det väl att justera gränsen för när den tycker att det är värmesäsong?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Eller mer konkret: Är det smart att sätta pumpen i alternativ VARMVATTEN när man inte vill att Värmepumpen ska köra ut vatten i radiatorerna?

Det ger den funktion du efterstävar d.v.s. den producerar inte längre värme till radiatorerna. Anteckna åtgärden på värmepumpen, så att du inte kallar dit service när du har kallt i huset till hösten.

Utloggad klaped

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Lexus, för svaret...!
...är det en rekommenderad Ã¥tgärd eller uppstÃ¥r det problem i nÃ¥gon annan ända vid detta förfarande (förutom att det blir kallt i huset till hösten)   ;)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det bästa är väl om man kan få styrsystemet att förstå när det skall värma och inte, men en enkel genväg är ju att göra det manuellt... Enda möjliga problemet är att cirkulationspumpen/pumparna kan kärva ihop om dom står still en längre tid, så det är bra om du kör dom nån minut nån gång då ock då.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
...är det en rekommenderad Ã¥tgärd eller uppstÃ¥r det problem i nÃ¥gon annan ända vid detta förfarande (förutom att det blir kallt i huset till hösten)   ;)

Jag rekommenderar inte detta, men inser att bristerna i integralregleringen (gradminutregleringen) gör det nödvändigt att manuellt stänga ner värmeproduktionen.
Nej, jag kan inte se några andra problem, än att det kan bli kallt inomhus kalla sommardagar med regn och blåst.

Purjo har nog glömt att den fortsätter att ladda varmvatten med kompressorn d.v.s. bägge cirkulationspumparna är i drift varje dag, och behöver ingen motion utöver detta.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ok. Jag trodde det var en separat för värmesystemet...   :)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
hej! Nä ställ ner värmestoppet till 14 °C istället annars får du kallt på nätterna.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Vad man än gör med styrsystemet på en Thermiavärmepump så bör man komma ihåg att det är mycket vanligt att växelventilen kärvar, varvid det kan hända att det fortfarande blir varmt på elementen fastän värmepumpen bara borde producera tappvarmvatten, eller tvärt om. Man kan behöva plocka isär och "motionera" växelventilen emellanåt, det finns tidigare trådar om saken här på forumet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Annars kan man flytta utgivaren till den sida man har störst värmeinstrålning, jag har min på östersidan där jag har mest sol på förmiddagen och där kök och sovrum är.
Sedan kan det vara skönt att inte solen värmer upp givaren på norrsidan vilket brukar ske framåt kvällen då man kanske viil ha varmt inne.
Det är ju lätt att testa om man som jag råkade ha givaren vid hörnet nord-ost...;D
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
hej! Nä ställ ner värmestoppet till 14 °C istället annars får du kallt på nätterna.

Menar du att TS får kallt på natten, då det är +25° inomhus på dagen?

 

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Annars kan man flytta utgivaren till den sida man har störst värmeinstrålning, jag har min på östersidan där jag har mest sol på förmiddagen och där kök och sovrum är.
Sedan kan det vara skönt att inte solen värmer upp givaren på norrsidan vilket brukar ske framåt kvällen då man kanske viil ha varmt inne.
Det är ju lätt att testa om man som jag råkade ha givaren vid hörnet nord-ost...;D

Utegivare till värmepumpar har bara ett ställe, och det är norrväggen.

Dessutom är det inte en komplett lösning för Thermias drift vid övertemp. Har tidigare visat loggbild på en Thermia som har utegivare på södervägg, samt producerar värme vid 2° övertemp på rumsgivaren.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Menar du att TS får kallt på natten, då det är +25° inomhus på dagen?
Risken är stor speciellt dom dagarna när inte solen värmer pÃ¥.Bättre ställa ner värmestoppet blir ju samma effekt att ha lite värme pÃ¥ nätterna eftersom  växelventilen ställer sig i läge varmvatten.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Utegivare till värmepumpar har bara ett ställe, och det är norrväggen.
Hos mig är det vägg mot öst beroende på att jag inte har behov av värme från VP när det gäller rummen mot öst, samt att norrsidan får solvärme på kvällen och då går VP ner fast jag behöver värme i öst och söder.
Det är ingen patentlösning för alla men mig passar det utmärkt. Väggen är 5 grader mot ostostnord. (osäker på benämningen)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Risken är stor

När rumstempen är +25° på dagen, så finns det så mycket inlagrad energi i väggar och inredning att det räcker för komfort även på natten.

Med kurva 40 och värmestopp +14°, kommer den garanterat att starta, trots övertemp på rumsgivaren. Då är det bättre att den står på enbart varmvattenladdning.

TS kanske kan ge feedback i tråden, när/om han/hon frångår det varmvattenläget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!