Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste man snabbt byta trasig fläkttrumma?  (läst 934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lina

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Måste man snabbt byta trasig fläkttrumma?
« skrivet: 08 februari 2021, 02:29:13 »
Hej
Har en 4 år gammal Panasonic cs-lz25tke. Har varit klantig och haft sönder fläkttrumman så den har ett hål på ca 8×8 cm där "plastlamellerna" nu saknas. Luften fördelas därför ojämnt och innerdelen vibrerar. Den vibrerar mer på låga fläkthastigheter.

Pga olika saker skulle jag behöva vänta 1 månad innan jag kan byta fläkttrumman. Är det skadligt för pumpen att vänta så länge? Vill inte att fläktmotorn ska skadas av vibrationerna. Bör jag undvika låga fläkthastigheter pga att den vibrerar mer då?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Måste man snabbt byta trasig fläkttrumma?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2021, 07:45:32 »
Både fläktmotorn och stödlagret riskerar skador så jag skulle stänga av den och köra på ordinarie uppvärmning tills du bytt trumman
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lina

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Måste man snabbt byta trasig fläkttrumma?
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2021, 23:28:52 »
Både fläktmotorn och stödlagret riskerar skador så jag skulle stänga av den och köra på ordinarie uppvärmning tills du bytt trumman

Tack för ditt svar! Tyvärr saknar jag annan uppvärmning förutom nÃ¥got element som jag kan koppla in med elkontakt men det räcker inte när är -14 C ute pÃ¥ nätterna och -8 C pÃ¥ dagarna. SÃ¥ gÃ¥r inte att bara stänga av pumpen. I väntan pÃ¥ reparation mÃ¥ste den gÃ¥. Men dÃ¥ den vibrerar mer vid lÃ¥g fläkthastighet har jag haft den pÃ¥ högre fläkthastighet, dock vet jag inte vad som belastar motorn mest av de alternativen.   
« Senast ändrad: 08 februari 2021, 23:30:58 av Lina »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!