Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mycket elpatron/hög driftkostnad IVT E7  (läst 1690 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gbladh

  • Gäst
Gbladh
Mycket elpatron/hög driftkostnad IVT E7
« skrivet: 16 januari 2022, 14:45:52 »
Efter decembers elförbrukning på 3800kwh (runt 1000 på sommaren).. så fick jag anledning att fundera lite på varför förbrukningen är så hög när det är så kallt.
Förutsättningarna är en 70-tals villa på 160+140kvm, värms upp med bergvärme IVT greenline E7 från 2001. (130m borrhåll)
Jag är helt novis på det där med bergvärmepumpar, men nä jag surfar runt i menyerna så verkar det som om tillskottsvärmen har gått 10 000h av värmepumpens totala 25 000h drifttid, detta verkar ju rätt mycket, och jag kan tänka mig det kostar en del. (gissar den nollställts sedan 2001)
Vidare hittar jag nedan data i menyerna.

Värmepump tim = 25327
Tillskott tim = 10075
VP VV-Rad % = 31%vv 39%rad
Tillskott vv-rad% = 19%vv 81rad

Temp retur rad GT1 = Från 36,3 Nuv 34,6
Temp ute GT2 = 5,8 (stämmer om det är ute temp)
Temp varmvatten GT3 = Till 49 Nuv 50,4
Temp kompressor GT6 = 76,4
Temp Värmebärare ut GT8 = 44,7
Temp värmebärare in GT9 = 37,1
Temp Köldbärare ut GT11 = -3,3
Temp köldbärare in GT10 = -0,6

Dessa siffror säger mig väldigt lite, men kanske finns det någon kunnig här som kan svara på om det finns någon anmärkningsvärt här?

Vidare har jag valt att begränsa tillskott under dygnets dyra timmar ( 1500-2200) i hopp om att detta minskar förbrukningen, i alla fall när den är som dyrast. är detta dumt?

Finns det något annat jag kan göra? bör kolla? förstår såklart att det är dyrare när det är kallt, men nästan 4kvh känns ju galet.
Tack på förhand


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Mycket elpatron/hög driftkostnad IVT E7
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2022, 15:13:10 »

Troligtvis har den räkneverket slagit i botten, så den verkliga gångtiden är 25327 + 65536 d.v.s. 4 500 timmar per år.

Det kan kännas troligt då villan är betydligt större än vad en 7 kW värmepump ska klara av.

Tillskottet blir "endast" 500" timmar per år, eller nånstans runt 2 000 - 3 000 kWh/år beroende på inställningar för tillskott.

Villans värmeförluster är runt 34 000 kWh/år.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Mycket elpatron/hög driftkostnad IVT E7
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2022, 15:49:26 »
Klen pump som sagt, men det var så man dimensionerade på den tiden. 

44,7 grader ut när det är nästan +6 ute är lite högt för ett normalt radiatorsystem. Vilken värmekurva är inställd och var ligger huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket elpatron/hög driftkostnad IVT E7
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2022, 16:36:51 »
Har du elavtal med timdebitering? I så fall är det vettigt att flytta förbrukningen till billigare tid på dygnet, annars är det inte någon större mening med blockera tillskottet på dagen och gasa på natten.

70-talshus talar för högtemperatursystem, det bidrar ju till hög framledningstemp, men 45 grader vid 6 grader ute känns lite väl mycket. Har du termostater som inte står fullt öppna? Lägre temperatur kommer att göra att vp går bättre.

Annars är det nog så att VP och resten av systemet är klent dimensionerat utifrån dagens krav. Går det att förbättra isoleringen innan du börjar kolla på större vp, ett borrhål till och större radiatorer? Isolering är ofta en bra start.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Gbladh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket elpatron/hög driftkostnad IVT E7
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2022, 17:46:16 »
Klen pump som sagt, men det var så man dimensionerade på den tiden. 

44,7 grader ut när det är nästan +6 ute är lite högt för ett normalt radiatorsystem. Vilken värmekurva är inställd och var ligger huset?

Huset ligger i Göteborg, värmekurvan är inställd på 4,5.
Just nu när är det behagligt inne, men när det var kallt i december så kunde det bli riktigt kyligt.

Utloggad Gbladh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket elpatron/hög driftkostnad IVT E7
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2022, 17:54:58 »
Har du elavtal med timdebitering? I så fall är det vettigt att flytta förbrukningen till billigare tid på dygnet, annars är det inte någon större mening med blockera tillskottet på dagen och gasa på natten.

70-talshus talar för högtemperatursystem, det bidrar ju till hög framledningstemp, men 45 grader vid 6 grader ute känns lite väl mycket. Har du termostater som inte står fullt öppna? Lägre temperatur kommer att göra att vp går bättre.

Annars är det nog så att VP och resten av systemet är klent dimensionerat utifrån dagens krav. Går det att förbättra isoleringen innan du börjar kolla på större vp, ett borrhål till och större radiatorer? Isolering är ofta en bra start.

// Magnus

Yes, har Timdebitering, så ska naturligtvis inte gnälla över höga kostnader, men riktigt att det är därför jag begränsa under eftermiddagarna.

Kan mycket väl vara så att en del termostater är nedställda, är inte det bra?

Att den är underdimensionerad tillsammans med dålig isolering kan ju såklart vara en stor anledning till hög förbrukning.  Isolera är ju såklart möjligt, oavsett så byter jag ju inte ut en fungerande panna.
Sen är det säkert så att systemet är dimensionerat för hög temp eftersom det satt en oljepanna innan.
Men har för lite kunskap för att i praktiken förstå vad det innebär.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Mycket elpatron/hög driftkostnad IVT E7
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2022, 20:01:41 »
Värmekurva 4.5 är rätt högt om det är 20 grader inne som är målet. I så fall skulle jag rekommendera att kontrollera att det inte finns några radiatorer som så att säga kortsluter flödet, det vill säga att det inte är någon märkbar skillnad mellan in- och utgående temperatur på radiatorvattnet. De radiatorer man i första hand ska misstänka är små radiatorer och radiatorer nära värmepumpen. Jag fick en klart märkbar minskning i pumpens elförbrukning när jag hade strypt in radiatorerna till rätt flöde. Gick från värmekurva 4.5 till 3.8.

Oljeförbrukningen påverkas inte av kortslutande radiatorer så därför bryr man sig inte om att ställa in rätt flöden. När det sedan installeras värmepump är det ingen som normalt tänker på instrypning av radiatorer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gbladh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket elpatron/hög driftkostnad IVT E7
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2022, 11:52:32 »
Värmekurva 4.5 är rätt högt om det är 20 grader inne som är målet. I så fall skulle jag rekommendera att kontrollera att det inte finns några radiatorer som så att säga kortsluter flödet, det vill säga att det inte är någon märkbar skillnad mellan in- och utgående temperatur på radiatorvattnet. De radiatorer man i första hand ska misstänka är små radiatorer och radiatorer nära värmepumpen. Jag fick en klart märkbar minskning i pumpens elförbrukning när jag hade strypt in radiatorerna till rätt flöde. Gick från värmekurva 4.5 till 3.8.

Oljeförbrukningen påverkas inte av kortslutande radiatorer så därför bryr man sig inte om att ställa in rätt flöden. När det sedan installeras värmepump är det ingen som normalt tänker på instrypning av radiatorer.

Tack !  Intressant, så om ett element inte har någon skillnad på in/ut så sabbar det flödet.
Finns det några riktlinjer för hur stor skillnaden ska vara? Och om det inte skiljer sig i temp, hur justerar man radiatorn.

En annan sak jag just kom att tänka på var att exp kärlet byttes nyligen, i hela december var systemet i princip trycklöst, hur påverkar detta värmepumpen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Mycket elpatron/hög driftkostnad IVT E7
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2022, 13:47:34 »
Det beror på utetemperaturen. Man brukar dimensionera radiatorsystem så att när det är riktigt ordentligt kallt ute, typ dimensionerande utetemperatur, är temperaturdifferensen ca 10 grader över radiatorerna. Då kan man anse att en radiator där differensen är 5 grader eller mindre kortsluter flödet.

Är temperaturen runt nollan blir temperaturdifferensen lägre i och med att framledningstemperaturen är lägre. Då kan en normal radiator ha en differens på 6 grader och man får räkna 3 grader eller mindre som kortslutning. Man får använda sitt omdöme. Det brukar inte vara något problem att hitta sådana radiatorer men man behöver en IR-termometer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Mycket elpatron/hög driftkostnad IVT E7
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2022, 09:03:24 »
Är temperaturen runt nollan blir temperaturdifferensen lägre i och med att framledningstemperaturen är lägre. Då kan en normal radiator ha en differens på 6 grader och man får räkna 3 grader eller mindre som kortslutning. Man får använda sitt omdöme. Det brukar inte vara något problem att hitta sådana radiatorer men man behöver en IR-termometer.
Intressant tips, här var det lätt att hitta två sådana radiatorer närmast stigaren... Blev nu först efter ca 60 år injusterade på returventilerna.
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket elpatron/hög driftkostnad IVT E7
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2022, 18:36:09 »
Värmepumen är slut. Köpe en ny, det är det som är felet.
Jag antar att den går och går kompressorn även fast det är ganska varmt ute.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Mycket elpatron/hög driftkostnad IVT E7
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2022, 09:03:38 »
Slangarna igensatta av magnetit? Vanlig fel på dessa, speciellt om man har många gjutjärnsraddar inkopplade.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Mycket elpatron/hög driftkostnad IVT E7
« Svar #12 skrivet: 14 februari 2022, 09:08:04 »
Värmebärardifferensen är 7,6 grader vilket är ett bra värde. Det kan inte vara igensatta slangar.

Däremot undrar jag om det inte är flöde åt fel håll i bypassen. Pumpen värmer huset, returtemperaturen är 34,6 men ingående värmebärare är 37,1. Lite väl stor differens för att bero på felvisning. Bypassröret ska ha samma temperatur som returen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!