Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny varmepumpe og ombygging av varmeanlegg  (läst 567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ny varmepumpe og ombygging av varmeanlegg
« skrivet: 08 maj 2022, 19:41:06 »
Min trofaste IVT HT C9 fra 2006 har tatt kvelden og ny varmepumpe må inn. Valget har mer eller mindre falt på Bosch Compress 7001i 12kW. Dette er jo en inverter-pumpe som kan jobbe ned til 3kW, og da åpner det seg noen muligheter som ikke fantes med den gamle 9kW on-off pumpen.



Systemet er nå satt opp med bypass og to kretser. En pumpe etter bypassen forsyner en samlestokk til radiatorene. De befinner seg stort sett på rom med begrenset og/eller avvikende varmebehov (som soverom) og er styrt av termostater. Framledning sjelden noe særlig over 45 grader om det ikke blir skikkelig kaldt.

Det er også en ekstra krets med shunt styrt av varmepumpa, denne går til samlestokk for gulvvarme. Det betyr stort sett hele 1.etg (som har åpen løsning), noen gulv av tre og noen i betong. Framledning maks 36 grader. Egen sirk-pumpe på denne selvsagt, og begge eksterne pumper er av lavenergitypen (Alpha 2). På denne kretsen er det ingen termostater, alt er alltid åpen og styres av kombinasjonen av uteføler og inneføler (montert sentralt i 1.etg). Dette fungerer svært bra, vi har jevn temperatur nede og jevn temperatur på soverommene.

Så har vi to baderomsgulv i 8-10cm støpt betong, til sammen 20m2, og en håndkletørker. Disse er koblet på samme krets som radiatorene siden de skal ha varmere gulv og høyere romtemperatur. Men siden vannvolumet kun er ca. 20 liter og det på ingen måte noe sted er plass til en 200L volumtank har disse gulvene også elektriske varmekabler som trår inn automatisk når varmepumpen går i sommermodus og stopper varmeproduksjonen (termostatene har gulvføler og regulerer etter det). Dette har også fungert bra, men fører selvsagt til høyere forbruk enn nødvendig samt at håndkletørkeren er kald i sommerhalvåret. Strøm har vært billig og det har vært lite å spare på å gjøre noe med det. Før nå...

Med ny varmepumpe som kan jobbe ned på 3kW ser jeg på muligheten for å koble vekk varmekablene på badene og kjøre vannbåren hele året. Jeg har nemlig funnet en volumtank jeg faktisk kan få plass til, en 50L vegghengt sak (https://www.varmeshop.no/products/aquarea-50-ltr-akkumulatotank). Denne kan jeg få hengt opp over døra inn til rommet der varmepumpen står (det er 2,70 takhøyde). Da får jeg plutselig 70 liter vannvolum, pluss det som er i varmepumpa (finner ikke noen opplysninger på det). Det, i kombinasjon med at det er tykke betonggulv, burde vel holde til å ikke få for mange starter på varmepumpa? Jeg har til stadighet lest at man trenger 20 liter pr. kW effekt og her får jeg nok minst 25. Tenker da å montere romføler også på det største badet (Bosch 7001i kan ha egen romføler pr. varmekrets) og la pumpa regulere etter det på sommeren.

Jeg stiller da inn systemet så gulvvarmekretsen går i sommermodus mens radiatorkretsen (med baderomsgulvene) ikke gjør det. Dermed stopper sirkulasjonspumpa for gulvvarmen nede i sommerhalvåret.

Så kommer spørsmålene;

Vil dette virke bra?
Bør jeg koble vekk bypass og den ene eksterne pumpa og la varmepumpas interne pumpe forsyne radiatorsamlestokken?
Hvordan bør volumtanken kobles? Jeg tenker automatisk at den kobles i serie på tur mellom VP og samlestokker, men kanskje den heller bør kobles på retur?
Er det andre måter å gjøre dette på som vil fungere bedre?
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!