Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera Nibe vvm 320 ihop med en 2040-6 själv. Hjälp!?  (läst 1149 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, postade samma fråga i en annan tråd jag har , hoppas det är okej att jag gör ett nytt ämne då detta var lite offtopic första tråden.

Har iallafal köpt en Nibe vvm 320 som ska dockas med en 2040-6 som jag skall installera själv så jag har en del funderingar och frågor

1:Klarar man sig med 22 mm (mellan ute/innedel) som det är pÃ¥  inomhusdelen  eller bör man gÃ¥ upp i dimension ?

2:Alla röranslutningar är pÃ¥ toppen av innedelen , har tänkt att ha 90 graders böjar för att komma vidare frÃ¥n inomhus delen och  gÃ¥ längs taket sedan förhoppningsvis borra mig rakt ut  och komma ut mitt emellan  övre och undre röranslutning pÃ¥ utedelen.

Total längd blir då ca 4 meter och en 90 gradersböj på varje rör (tillopp , retur) kommer jag då klara mig med den avluftning som sitter på övre flexslangen som följer med pumpen, eller bör man ha mer avluftningar/någon aktiv?

Skulle det i värsta fall fungera  att gÃ¥ ner en bit pÃ¥ insidan längs väggen innan jag borrar ut mig för att fÃ¥ till det bra pÃ¥ utsidan?  det innebär isÃ¥fall att rören pÃ¥ insidan hamnar ovanför luftningen pÃ¥ övre anslutningen pÃ¥ utedelen.

Om det funkar, räcker det att sätta ytterligare luftning till på högsta punkten då ?

2:I installationsmanualen för utedelen stÃ¥r det: "Laddpump krävs och  att denna ej ingÃ¥r i produkten , den skall matas och styras frÃ¥n inomhusdelen" (vvm320 i mitt fall) Syftar dom pÃ¥ Gp 1 som sitter fabriksmonterad i vvm 320 eller behöver man ytterligare en extern cirkulationspump?

3:Vilka kopplingar, ventiler behöver jag och vart bör man placera dem? står att det skickas med en filterkulventil (G1)

och 2 flexslangar med (DN25-G1") som jag förstÃ¥r det sÃ¥ skall G1 kopplingen anslutas mot utedelen, sÃ¥ dÃ¥ antar jag att jag behöver  DN25 koppling som pressas pÃ¥ kopparrören pÃ¥ insidan , eller gör man den sÃ¥ den övergÃ¥ngen passar direkt pÃ¥  avstänging och avtappningsventilerna? Länkar till rätt produkter och tips pÃ¥ plac. uppskattas mycket! Har tänkt att pressa alla kopplingar som inte skall gängas.

Jag är bara en simpel elektriker som är totalt grön på vvs så jag hoppas ni kan ha överseende med min okunskap och oförmåga att uttrycka mig i rätt termer:)

Ska få lite hjälp av en rörmokare och låna hans pressverktyg , men vill ha så mycket med material och installation klart som möjligt innan han kommer ::)

tack på förhand

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Jag valde att gå med 28ø rör till utedelen men där är många installerade luftvatten med högre kW än den du har som endast är kopplade med 22ø utan bekymmer.

Du får tänka att alla högpunkter på rördragningen måste kunna avluftas(förutom tappvattnet då). Sen rekommenderar jag att sätt avtappningar på rören innan du går ut om du skulle få ett längre strömavbrott så kan du tappa ner ledningarna från vatten till utedelen.

Ett annat tips är att sätta klämringskopplingar på anslutningarna från innedelen så du kan dela på det om du skulle behöva i framtiden.
Jag valde även att koppla in en bypass på ledningen till värmepumpen om den skulle gå sönder så kan du iallafall köra den som en elpanna.

Lycka till tummenupp
« Senast ändrad: 17 februari 2019, 15:45:44 av Pickle_rick »
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!