Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innegivare elle inte?  (läst 2510 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
Innegivare elle inte?
« skrivet: 26 juli 2007, 10:31:59 »
Behöver man en innegivare, eller räcker det med utegivaren son följer med pumpen? (Nibe 1225-6)
Hur vet jag om jag behöver en eller inte?


//Steelis
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Innegivare elle inte?
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2007, 10:34:44 »
Du behöver om du gillar jämn temperatur i huset, speciellt då vårsolen(många, stora fönster i söderläge?) gasar på, eller om du har ngn kamin att elda med i som understöd då bore nyper till. Att man tjänar in de 1200-1300 spänn som den koster vette fanken, men om du bygger en så.....
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Innegivare elle inte?
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2007, 10:54:16 »
Du behöver om du gillar jämn temperatur i huset, speciellt då vårsolen(många, stora fönster i söderläge?) gasar på, eller om du har ngn kamin att elda med i som understöd då bore nyper till. Att man tjänar in de 1200-1300 spänn som den koster vette fanken, men om du bygger en så.....

Vad är det som kostar 1200-1300 :- har Nibe något väldigt avancerat? Till min CTC följde det med som standard.

Nu tillbaka till frågan. Jag håller med dig Pricken att man skall ha en innegivare inte bara för solens skull utan även för blåsiga höstdagar.
En annan fördel är vid snabba temperaturomslag t.ex. på vintern om det går från -10 till 0 så är väggarna fortfarande kalla och det förstår inte en utomhustermostat. Om det är varmt på dagen men kallt på natten så vill du inte ha värme på natten när huset ändå klarar sig själv på den värme det fått under dagen.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
SV: Innegivare elle inte?
« Svar #3 skrivet: 26 juli 2007, 11:26:20 »
Kan tillägga att jag har en kamin också.
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Innegivare elle inte?
« Svar #4 skrivet: 26 juli 2007, 12:23:47 »
Ställer samma fråga jag oxo......till 1115/1215 kostar RG20 1277:- och RG10 som passar 1230 mm 1070:-

Jag byggde en själv enligt ritning på detta forum, materialet till 2st med frakt och exp. avgift kostade ca: 280kr från elfa, då fixade jag kapslingen själv, visade rätt innetemp efter lite justerande med motstånd......
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Innegivare elle inte?
« Svar #5 skrivet: 26 juli 2007, 12:49:31 »
hej
fattar inte att folk kör med yter givare än ....det e ungeför som att ha termostatens givare i ett annat rum
än det man ska reglera tempen i

sätt dit inne givare å kör bara med den det funkar bäst,det är ju helt ovesäntligt om det är 10+ eller 20 minus ute
det viktiga e ju att tempen e 20+ inne
fixar inte inne givaren det så är det fel på givaren...

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Innegivare elle inte?
« Svar #6 skrivet: 26 juli 2007, 15:54:41 »
Jag har körtenbart med yttergivare i två år nu & den största diffen på temp inomhus på vinterna har varit 1 grad.......

Utloggad Alex15

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare elle inte?
« Svar #7 skrivet: 14 augusti 2007, 08:37:04 »
Jag har bara yttergivare och eftersom jag har braskamin tackar jag gudarna för att jag inte installerade en innergivare. När jag hade elpannan hade jag innergivare och när jag eldade i kaminen blev det snorkallt uppe eftersom givaren satt nere. Var det -15 ute och jag eldade i brakaminen kunde jag ha 25 gr i nederplan och 17 i överplan. När vi skulle sätta in pumpen funderade vi mycket om vi skulle sätta en innergivare och var den skulle sättas. Till slut skippade vi innergivaren helt och det löste alla problem.  Vi hÃ¥ller normalt 20-21 gr inne men min fru vill gärna ha det lite varmare ibland och dÃ¥ eldar vi. När vi gÃ¥r upp och lägger oss har vi fortfarande ca 20 grader eftersom pumpen fortsatt producera värme trots att vi eldat.
NÃ¥gra noteringar i marginalen:
- väldigt lite av värmen braskaminen producerar letar sig upp till övervåningen.
-När vi eldar i braskaminen så gör vi det för att addera komfortvärme, inte av ekonomiska skäl.
- jag har inte haft problem med temp.differenser som beskrivs ovan trots dåligt isolerat hus.
Vad jag vill säga med texten ovan är att vi alla har olika förutsättningar och att det inte finns något rätt eller fel när det gäller yttergivare. Var och en bli salig på sin tro:-)
 
------------------------------------------------------------------------------------------------
Har en Nibe 1230-6, 150 borrdjup varav ca 5 m till fast berg, i drift sedan 070220. Bor i Vallentuna i ett hus från -68. Uppvärmd yta är väl lite svår att bestämma men runt 150 kvm kan vi väl säga. Tidigare total el-förbrukning 28'' kWh/år. Två stora och två små i familjen.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare elle inte?
« Svar #8 skrivet: 14 augusti 2007, 09:11:16 »
Jag har bara yttergivare och eftersom jag har braskamin tackar jag gudarna för att jag inte installerade en innergivare. När jag hade elpannan hade jag innergivare och när jag eldade i kaminen blev det snorkallt uppe eftersom givaren satt nere. Var det -15 ute och jag eldade i brakaminen kunde jag ha 25 gr i nederplan och 17 i överplan. När vi skulle sätta in pumpen funderade vi mycket om vi skulle sätta en innergivare och var den skulle sättas. Till slut skippade vi innergivaren helt och det löste alla problem. 
Kanske innegivaren borde varit på övervåningen istället? ;)

Jag borde ha innegivare på vintern vid snabba väderombyten. Ifall det varit väldigt kallt och det plötsligt blir
blidväder och samtidigt börjar blåsa så blir det kallt i huset.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Innegivare elle inte?
« Svar #9 skrivet: 15 augusti 2007, 00:29:03 »
Dr Chun-Lan

Enbart rumsgivare funkar dåligt om man har en VP. Vi har så liten tillgänglig effekt så det blir en hoper onödig elpatrondrift om man skulle köra så. Pga av värmetrögheten.

Utegivaren ger en framledningskurva som är ok, men vid påverkan tex sol vind mycket folk omslag i vädret mm då BEHÖVS en rumsgivare.

Ang problem vid eldning:
Vad är det för vits att elda i kaminen om man inte sparar en enda kwh timme på det??

Iofs kan det finnas en mysfaktor, men för mig blir det kladdigt om det blir för varmt!
Här i norr använder vi Helly Hansen istället för kamin. En del snobbar har tom börjat med fliskläder  ;) Huvva vilka modelejon >:D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!