Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F2025 LP-larm och nerisning  (läst 2669 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Strizac

  • Gäst
Strizac
NIBE F2025 LP-larm och nerisning
« skrivet: 31 oktober 2012, 10:41:08 »
Jag har en NIBE F2025 och problem med att den isar igen, dvs avfrostningen verkar inte fungera som den ska. Detta leder till att LP-larmet går.
Jag har hittat en liknande trÃ¥d pÃ¥ detta forum, som tyder pÃ¥ att  förÃ¥ngargivaren kan vara sönder.

Några frågor som jag gärna vill ha svar på:
* Vad borde förångargivare visa när det är -2 grader ute och systemet går som det ska? Min visar runt +9 grader trots att hela förångaren är igenisad.

* Är det temperaturen från förångargivaren som styr när den automatiska avfrostningen ska ske?

* Det händer inte så mycket när jag försöker göra en tvingad avfrostning. Kan detta bero på att köldmediumet är slut?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: NIBE F2025 LP-larm och nerisning
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2012, 11:13:17 »
Givaren tycks vara kass. Klart att om du säger till styren att du vill avfrosta när den är +9 °C så kanske den vägrar, vet inte hur det funkar, eller är det fyrvägsventilen till hetgasavfrostningen som inte vill slå om. Men tror det bästa vore att byta givaren först och se vad som händer.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Linus Netshagen

  • Gäst
Linus Netshagen
SV: NIBE F2025 LP-larm och nerisning
« Svar #2 skrivet: 06 november 2012, 12:23:28 »
Har just nu exakt samma problem! Utetemperatur -1 grad, 29 grader på Förångartemperatur under normal drift och tvingad avfrostning verkar ej fungera!

Går några timmar... Avrostar inte med frost på Förångartemperatur som resultat... Och sedan nytt Lp-larm.

Utloggad nusLi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F2025 LP-larm och nerisning
« Svar #3 skrivet: 10 november 2012, 01:07:16 »
Då var det löst... T7 sensorn var kass... Visade konstant 29 grader...
Nu blir det avfrostat som det skall. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!