Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kommentarer till Folksams larmrapport om höga serviskostnader  (läst 1938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Hej
Läste i tidningen om de höga serviskostnader som drabbar värmepumpägare (300 000 000) per år. Gäller pumpar efter garantitiden antar ca 3 år o äldre. Fins att läsa på
http://www.folksam.se
Hur är dagens pumpkvallite?
Vilka pumpar behöver minst servis.
Vilka typer av fel förekommer på LVP
Vilka fel kan ägaren åtgärda själv.
Behövs backuppsystem.
Hur kan man i installationen förenkla servis
Vad bör man tänka på när man installerar för största tilförlitlighet.

Många frågor som jag antar många profs i forumet kan svara på o även lägga till andra aspekter för låga servisdriftkostnader. LVP får ju inte bli dyrare än direktverkande el!!
Hälsningar
Curt

Utloggad jfhallberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Aneby
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
« Senast ändrad: 13 december 2006, 13:50:25 av jfhallberg »
Bor 4mil öster om Jönköping i en 1-Plansvilla i etage från 1987 ca 120m2, 4-personer, Uppvärmning tidigare: BAHCO luftvärme (ACF, ACJ) Tot el ca 15000Kwh/år. Har (061207) installerat en IVT Nordic Inverter 12 GR-N och är väldigt nöjd mycket varmare golv och jämnare värme i huset.

Utloggad Arof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Kommentarer till Folksams larmrapport om höga serviskostnader
« Svar #2 skrivet: 13 december 2006, 10:28:22 »
Hej
Tack för den här statestken men man mÃ¥ste veta hur mÃ¥nga pumpar som ingÃ¥r för varje grupp/tillverlare för att kunna dra nÃ¥gra slutsatser. Det här ger iallafall en indikering av feltyp  o kostnad.
Skulle gärna se några inlägg från servistekniker o deras erfarenheter på olika pumpar. Gärna oxå priser på arbete o reservdelar.
Om försljaren kan hålla ett vackert tal så är det våra skickliga montörer o servismän vi till slut är beroende av!!!! Försäljaren kan vara vem som helst men teknikfolket måste vara profs.
Inget system är bättre än sina konstruktörer o servistekniker.
Hälsningar
Curt

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Kommentarer till Folksams larmrapport om höga serviskostnader
« Svar #3 skrivet: 13 december 2006, 17:50:32 »
Snart finns det nog 10 trådar i samma ämne och fortfarande säger statistiken inte ett jota utan information om försäljningen.

Utloggad Arof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Kommentarer till Folksams larmrapport om höga serviskostnader
« Svar #4 skrivet: 13 december 2006, 21:03:57 »
Hej
Du har alldeles rätt Mike. Dom här siffrorna är på några år gamla pumpar. Det som är intressant är hur är det idag. Det kan bara våra duktiga tekniker svara på. Förmodligen har dom oxå erfarenhet av vilka pumpar kräver mycken o dyr servs o vilka som kräver lite servis. Pumpars tillförlitlighet är viktigare än COP ur ekonomisk synpunkt antar jag. 300 000 000 kr per år betalar värmepumpägarna för servis!!!!
Där har jag tidigare påpekat att en för stor pump är tillförlitligare än en anpassad pump.
En tvimmad pump för högre effekt är säkert mer felbenägen än en baspump.
Hälsningar
Curt

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Det finns så kallade trygghetsgarantier,
Om en värmepump går i sönder så skickas en väl saltad räkning till fösäkringsbolaget!
Försäkringsbolaget räknar av självrisk och åldersavdrag och betalar.

Ett byte av kretskort kan kosta lite över 10000 kr.
Javisst, visst kan man köpa en ny maskin för dom pengarna men utbetalningen täcker väl både utbytet av kretskortet resor arbetstid och självrisk.
Kunden är nöjd och tackar för snabb och välvillig behandling och installatören anses som seriös som har långa garantier.

Och försäkringsbolagen dom gör sin statestik!  Klart att det larmar!   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!