Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alltid samma fläkthastiget pÃ¥ E9DKE  (läst 3216 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stenne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra men lÃ¥ngtifrÃ¥n problemfria...
Alltid samma fläkthastiget på E9DKE
« skrivet: 02 mars 2008, 08:28:25 »
Hoppas det finns någon som kan tala om för mig om det är något fel på min E9DKE.
Den är 3 år gammal och har fungerat utmärkt förutom ett köldmedieläckage för 1.5 år sedan. Detta åtgärdades utan prut av installatören och sedan dess har allt varit O.K. Pumpen sitter i vår sommarstuga och är inställd på 16 grader, men ställs upp till 21 grader när vi kommer dit på helgerna under vintern. Den brukar värma upp rummen på övervåningen där den finns på mindre än en timme. Senaste månaden har den det tagit > 4timmar trots plusgrader ute och det har kännts som om den tappat effekt. Jag fick hit en installatör som kollade pumpen, men inte hittade något fel; vi trodde nog båda att den ånyo läckt kylmedium, men det hade den inte. Efter att ha kört pumpen fram och tillbaka mellan kyla och värme ett antal gånger konstaterade han att allt var O.K.
Nu har jag märkt att den alltid kör på lägsta fläkthastighet när den är inställd på att värma. Oavsett vad jag ställer fläkten på går den på lägsta fart och det spelar heller ingen roll vilken temperatur jag väljer, den går ändå på lägsta fart. Utblåstempen ligger kring 40 grader så ytterdelen verkar ju fungera. I kylläge däremot går det att reglera fläkten som jag vill och den levererar vad jag bedömer som normal temperatur på den kylda luften. Ska det verkligen vara såhär? Jag skulle vilja ha några råd eller synpunkter innan jag kontaktar installatören igen.

Hälsningar

Stenne

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Alltid samma fläkthastiget på E9DKE
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2008, 11:17:39 »
Hej Stenne!  Ja dÃ¥ är det ju inte att undra pÃ¥ att det tar klart mkt längre tid för dig att värma upp huset när innerdelsfläkten bara gÃ¥r pÃ¥ lägsta varvtal, det innebär ju att du fÃ¥r ut och runt värmen betydligt sämre i huset än med högre fläkthastigheter.
Du har den väl inställd på "heat" på fjärrkontrollen hoppas jag, och du har provat med inställning av fläkthastigheterna både på autoläge och manuellt inställda fläktlägen 1-5 ?? Jag tycker att du skall ställa in manuell fläkthastighet på 5:ans läge och sedan pröva med att höja upp temperaturinställningen lite ordentligt till 25 eller 30 ºC, då skall innerdelen inom en stund (vänta 5-10 min) varva upp till 5:ans fläktläge, och gör han inte det så kontakta installatören igen, för då är det något fel på varvtalsstyrningen på pumpen.

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad stenne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra men lÃ¥ngtifrÃ¥n problemfria...
SV: Alltid samma fläkthastiget på E9DKE
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2008, 14:26:25 »
Hej!

Tack för hjälpen. Det spelar ingen roll hur jag gör, temperaturinställningar, manuellt eller auto, den tuffar bara på med samma låga fläkthastighet i alla fall. Dock om jag går över till kylning så nungerar fläkten normalt. Konstigt eller hur? Ska kontakta installatören igen.

Stenne

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Alltid samma fläkthastiget på E9DKE
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2008, 14:27:19 »
Du har inte tryckt på "QUIET" ?

//Rickard

Utloggad stenne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra men lÃ¥ngtifrÃ¥n problemfria...
SV: Alltid samma fläkthastiget på E9DKE
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2008, 15:04:35 »
Nej tyvärr, så enkelt är det inte...
Quiet eller Powerful påverkar inget heller.

Stenne

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Alltid samma fläkthastiget på E9DKE
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2008, 20:52:04 »
Kolla att alla tempgivare sitter som de ska. Fläkten styrs även av gastempen.

//Rickard

Utloggad stenne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra men lÃ¥ngtifrÃ¥n problemfria...
SV: Alltid samma fläkthastiget på E9DKE
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2008, 17:27:53 »
Hej igen!

Kontaktade installationsfirman som bedömde att det kunde vara fel på temperaturgivaren på innedelen vilken tydligen deltar i regleringen av fläkthastigeheten. Idag skulle man äntligen komma för att ta en ny titt på pumpen där, förutom att den värmt dåligt under den kalla och blåsiga påskhelgen, även utedelen succesivt har börjat låta mer och mer som en mopedmotor vid belastning. Idag hade den efter några riktigt kalla nätter stannat helt, timerlampan blinkade och felkoden F99 signalerade på handenheten vid kontroll. Enligt installatören samma sak som H16 så nu ska man byta utedelen. Tack och lov att felet hittats säger jag bara! Troligen har väl felet inte blivit uppenbart tidigare tack vare den milda vintern, men vid lite kallare nätter blev det väl för mycket för kompressorn som gav upp. Den har väl tidigare inte orkat ge tillräckligt hög temperatur varför fläkten inte varvat upp som den normalt gör.
Således ännu en H16! Malaysia dec 2004 är den tillverkad.

Hälsningar

Stenne

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Alltid samma fläkthastiget på E9DKE
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2008, 20:32:17 »
kan lika väl vara brist !
men du blir väl inte ledsen om du får en ny !
installatören borde upptäckt brist eller dåligt kondenseringstryck redan vid första besöket. låter som han felsökte på ren chansning,......den går,så då är allt OK !..................nästa besök: och nu går den inte, vi tar den på H16, det är lättast.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad stenne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra men lÃ¥ngtifrÃ¥n problemfria...
SV: Alltid samma fläkthastiget på E9DKE
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2008, 05:48:37 »
Nja....
Han felsökte länge och mätte tryck i systemet under tiden. Han påstod med säkerhet att det inte var kylmediebrist, vilket vi bägge trodde från början.
Så mig förefaller det rimligast som man påstår nu att det är kompressorn som havererat, men att det ine var uppenbart vid det tillfället. Men, visst är man i händerna på installationsfirman när det inte fungerar...

Stenne

Utloggad stenne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra men lÃ¥ngtifrÃ¥n problemfria...
SV: Alltid samma fläkthastiget på E9DKE
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2008, 10:09:33 »

Idag har jag fått ytterdelen bytt!
Flertalet försök att återstarta kompressorn innan bytet misslyckades. Det verkar ganska klart att det var ett kompressorhaveri (H16?). Troligen har det varit kompressorproblem redan från början som initialt visade sig som för låg utblåstemp vilket gjorde att fläkten i innerdelen vägrade höja hastigheten. Sedan tillkom missljud från ytterdelen vilken väsnades ganska kraftigt och slutligen vid en "köldknäpp" havererade den slutgiltigt.
Hoppas nu att det håller framöver. Även om man får det gjort på garantin är det trist att ha kallt i huset och inte veta när det blir fixat. I praktiken har vi faktiskt inte haft fungerande värme sedan i januari. Tur att det varit en varm vinter...

Stenne

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!