Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera 3800i EW själv?  (läst 1034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dille

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installera 3800i EW själv?
« skrivet: 17 oktober 2021, 16:13:25 »
Hej,

är det rimligt att byta ut en Nibe 360p mot en Bosch 3800i själv? Har inte kollat ritningarna i detalj än med rör och el, vill mest ha en känsla för om det ens är realistiskt, och hur mycket tid det tar. Tänkte först köpa med installation på polarpumpen, men den är slut i lager där så har tittat på andra ställen och då börjat fundera på att installera själv. Någon som är lekman och har provat?

Dille

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera 3800i EW själv?
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2021, 23:09:58 »
Har du pillat med VVS förut?
Egentligen är det inte så svårt, men som med alla hantverk så kan det ta lite tid att lära sig hur man gör.
Elen ska ju en elektriker göra, men om det är ett utbyte så är det inte mycket jobb där.
Koppla in utegivare och rumsgivare är klenspänning så det kan du göra själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Installera 3800i EW själv?
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2021, 00:23:07 »
Inget att bromsa sig för, det är inte så avancerat som det kan låta. Det värsta är hanteringen utan rätt kärror om pumparna behöver ta sig upp och ned för trappor.

Läs manualen innan påbörjat arbete.

Slå inte på den utan fyllt och avluftat vattensystem. Läs på om krav på avluftsventilationen - kondensisolering.
Sen kan du lösa resten allt eftersom du stöter på problem. Ställa värmekurva, OVK etc.

Läs även gärna en Nibe-manual innan, finns diverse matnyttig där av universell karaktär. T ex F370 eller F730.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Installera 3800i EW själv?
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2021, 06:33:55 »
Hur blir det med garantin om man installerar själv då?

Installera är inga problem.  Reparera kan bli besvärligt...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!