Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Origo II XRH 25 värme?  (läst 3648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Origo II XRH 25 värme?
« Svar #15 skrivet: 19 oktober 2021, 07:35:18 »
Jag tror ju personligen att användarna är intelligenta nog att förstå att ställer man värmepumpen på 20 grader och det blir 18 grader i andra änden av rummet så beror det på naturliga orsaker, att det blir varmast närmaste innedelen - och man ökar då temperaturen tills "snittet" blir bra.
Detta även om man måste ha 23 grader på fjärren för att det skall bli runt 21 grader i huset i stort.
Gillar inte när tekniker hos tillverkarna vill "tänka åt kunderna" och det ändå blir fel, och dessutom ologiskt - då teknikerna aldrig kan ta höjd för alla olika placeringar som kunder väljer att göra.
I ett garage t.ex. så kommer ju hela rummet att bli lika varmt, eller som i detta fall när värmepumpen bara används i ett begränsat utrymme.

Vi har satt värmepumpar i hundgårdar på 15 m2, och där lår det inte skilja många tiondelar i temp heller oavsett var i rummet man mäter.

Vill man verkligen ta detta pÃ¥ allvar sÃ¥ skall man lösa det som Sanyo (tidigare i alla fall) gjorde med en tempmätning i fjärrkontrollen som styr värmepumpen, dÃ¥ sätter man fjärren pÃ¥ ett ställe som är "lagom lÃ¥ngt frÃ¥n innedelen" och sÃ¥ reglerar maskinen pÃ¥ den givaren istället för de som sitter i själva innedelen, som regel dessutom just under taket där det är som allra varmast.  dontknow

Rickard: ALLA tillverkare har denna logik i sina maskiner. Det finns 2 anledningar. Den ena är att om du skulle möta mot aktuell temperatur på aktuell plats så skulle det bli för kallt i resten av huset. Den andra anledningen är att motverka strålningsvärmen från växlaren innanför kabinettet vid låg last/stillestånd. Observera på att TS har klagat på avläsningen i appen. Samt att denne även har en annan värmepump som blåser från sitt håll och påverkar temperaturen. Dessutom var Sanyos lösning bra endast så länge som fjärran såg maskinen. Det löste inte problemen i resten av kåken.

D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Origo II XRH 25 värme?
« Svar #16 skrivet: 19 oktober 2021, 10:01:07 »
Jag förstår självklart problematiken med felvisning, speciellt vid hög uteffekt och låg fläkthastighet.
Men
Som jag tolkar kunden så visar även hans rumsgivare några grader varmare än börvärdet är inställt på, och då är det ju inte enbart ett problem med appen, utan som jag påstår, ett problem med placeringen eller ingenjörernas "kompensation" - och som du mycket riktigt påstår möjligen påverkan av annan värmekälla - precis sånt jag jag menar på är saker som tillverkarnas ingenjörer inte kan ha den blekaste aning om.
Andra tillverkare kanske har samma problem, men det skrivs inte mycket om det i alla fall, kanske har de "tagit i" lite mindre i så fall?

Dessutom kan man ju tänka sig att just golvmodellerna fÃ¥r in kallare luft än high wall maskinerna, sÃ¥ att köra samma mjukvara lär inte fungera av den anledningen.  dontknow

Om det där skall styra av ingenjörer så måste man ju ta hänsyn till både golvstående, "high wall", utetemp, uteffekt, spjällens lägen och fläkthastighet - för det är ju alltihop saker som påverkar hur mycket "fel" tempgivaren som mäter inkommande luften i innedelen visar.
Jag påstår inte att det är enkelt (tvärt om) men rent logiskt är det ju enkelt att förklara att man måste ha kanske 23 graders börvärde om man vill ha 21 grader i rummet intill värmepumpen, eller i en mycket stor lokal?
Leder en direkt visning av tempen till klagomål, OCH den av ingenjörer "justerade tempen" likaså, men åt andra hållet, då kanske man kompenserat lite för mycket?
Ett par grader hit eller dit kanske inte spelar så stor roll, men om det skiljer 3-4 grader så kan jag tycka att det är ett relevant klagomål som inte så enkelt kan bortförklaras. Inte om det är så på flera olika kunders maskiner - som denna tråd indikerar.
Jag förutsätter att man kan lita på de som skrivit i denna tråd.

Med detta sagt så kan jag tycka att det inte är en stor sak, vet man att det är så som det verkar är det ju bara att köra med ett 3-4 grader lägre börvärde än man de facto vill ha i rummet.

Bäst vore förstås om man kunde justera tempgivaren med några grader upp eller ned så det stämmer med de manuella rumstemperaturmätningarna i varje specifik installation - om man är typen som vill att saker och ting skall visa korrekt.
På IR-termometrarna jag säljer för 300 kr kan man justera visningen +-4°C - strålande funktion tycker jag - speciellt när man vet att en IR-termometer sällan visar exakt rätt temp - mycket beroende på omgivning och material som mätaren tittar på.
« Senast ändrad: 19 oktober 2021, 10:10:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Origo II XRH 25 värme?
« Svar #17 skrivet: 19 oktober 2021, 11:06:10 »
Rickard,

observera följande:

1: Inga klagomål framkommer generellt vad gäller skillnad mellan inställd kontra verklig temperatur i rummet.
Just i detta fall finns en maskin till i rummet och då kan du få en högre temperatur. Av denna anledning bad jag TS att stänga av den andra och se hur det påverkar hans temperatur.

2: Det är själva avläsningen av givaren som vilseleder i Appen och det har vi adresserat och det kommer att åtgärdas i kommande versioner. Dock så påverkas inte själva rumstemperaturen utan rapporteringen av temperaturen.

3: Det är olika algoritm för de olika modellerna och det tas hänsyn till placering resp modell / flöden i maskinen. Detta har aldrig resulterat i en felaktig temperatur i huset.

4: i det fall en kund skulle anse att inställd temperatur på fjärrkontrollen resulterar i en felaktig rumstemperatur så går det att gå in i fjärren och justera +/- 2C

Mvh
D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Origo II XRH 25 värme?
« Svar #18 skrivet: 20 oktober 2021, 08:15:07 »
I detta fall är det ju två olika individer som rapporterar samma felvisning, i två olika installationer - det kan du väl inte blunda för?
I båda fallen miss-stämmer inställd temp jämfört med visning både i app och faktiskt rumstemperaturmätning om jag tolkat det som skrivits korrekt.
Det blir ju inte mer rätt om tempvisningen i appen visar lika mycket "fel" som börvärdet om man jämför med den faktiska rumstemperaturen.
Man kan ju inte be kunder stänga av en andra värmepump för att det skall bli kallare i huset, det viktiga är ju att den XRH 25 som det talas om har så pass högt börvärde att pumpen är i kontinuerlig drift - så ser i alla fall jag på saken.
Om det vore så att KM-12:an tagit över all värme så är det självklart inte Daikin-maskinens fel att det blir varmare än inställt värde i rummet - men det förutsätter jag att frågeställaren förstår - kan väl i och för sig vara på sin plats att informera om det...

Bra att det går justera, alla tempgivare borde gå justera.

Mitt första tips hade varit att justera värdet så att det diffar mindre än nu. (Förutsatt att det inte är KM12:an som har så högt börvärde att det bara är den värmepumpen som faktiskt värmer huset).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Origo II XRH 25 värme?
« Svar #19 skrivet: 20 oktober 2021, 08:26:47 »
I detta fall är det ju två olika individer som rapporterar samma felvisning, i två olika installationer - det kan du väl inte blunda för?


Denna skillnad motiveras inte av logiken då den tillägger mellan 1,5-2,0 C och inte 4 C.
I det fallet är jag inne på att det är kalldrag över givaren som kan vara orsaken, han får ta det med sin installatör.

Frånluft i huset kan skapa ett kalldrag genom dräneringsslangen på golvmodeller då de brukar ha mycket kortare installation då inomhusenheten är i marknivå.

Hade själv en kund som sade att varje gång han lagade mat så blev det varmt i huset.
Anledningen var köksfläkten som skapade ett undertryck som sög kall luft igenom slangen.
Lösningen blev att lägga en liten flörtkula i dräneringstråget.

Men du har ju själv en XRH40 hemma, hur upplever du temperaturen ? Är det 4 grader varmare än inställd temp ?

D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Origo II XRH 25 värme?
« Svar #20 skrivet: 20 oktober 2021, 10:26:33 »
Denna skillnad motiveras inte av logiken då den tillägger mellan 1,5-2,0 C och inte 4 C.
I det fallet är jag inne på att det är kalldrag över givaren som kan vara orsaken, han får ta det med sin installatör.

Frånluft i huset kan skapa ett kalldrag genom dräneringsslangen på golvmodeller då de brukar ha mycket kortare installation då inomhusenheten är i marknivå.

Hade själv en kund som sade att varje gång han lagade mat så blev det varmt i huset.
Anledningen var köksfläkten som skapade ett undertryck som sög kall luft igenom slangen.
Lösningen blev att lägga en liten flörtkula i dräneringstråget.

Men du har ju själv en XRH40 hemma, hur upplever du temperaturen ? Är det 4 grader varmare än inställd temp ?

D

Tja, har man inte rumsgivaren i luftströmmen som kommer in i maskinen så kanske ett litet kalldrag från slangen kan påverka - jag vet inte var givaren sitter, men det logiska vore ju att den satt i luftintaget för fläkten (innan värme-elementet) för att den inte skall störas av annat.
Jag kör mest min XRH40 för kyla så jag har dålig koll på hur det fungerar i värmeläge.
Värme kör jag i princip bara om jag varit ute och fiskat och blivit kall, och dÃ¥ ger jag järnet tills jag blir varm.  tummenupp
Min bild av det hela är väl ändå att den stämmer rätt bra på min maskin.

Sitter givaren som jag tror, nere till höger så kan den säkert påverkas av undertryck och kalldrag från kondensvattenslangen. (har ingen aning om var den sitter på Origon)

En flörtkula stoppar väl inget undertryck, den kan ju hamna var som helst i tråget om man inte pressar in den i slangen, och då fungerar inte avrinningen?
Borde finnas en möjlighet att flytta ut givaren vid sidan av innedelen, vet att någon gjort det i forumet tidigare för att det skulle fungera bättre på nåt fabrikat, minns inte vilket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Metrx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Origo II XRH 25 värme?
« Svar #21 skrivet: 20 oktober 2021, 21:04:26 »
Missade att tråden "levde vidare". Tänkte bara klargöra min frågeställning om skillnaden på inställt börvärde och verklig temperatur. Jag har ställt in min Origo på 19 grader (oavsett om det är i appen eller på fjärren) och det blir 23 grader i hela vardagsrummet. Sen som sagt har jag en Fijutsu över ytterdörren som oxå går på 19 grader. Så tempen i hallen och där pimpens luftström når är det 21 grader.

Så jag hävdar oxå som Rickard säger att det är stor skillnad på 1-2 grader (Fijutsu) och 3-4 grader (Daikin). Om det skulle vara kallras borde det väl vara tvärtom? Jag klarar inte då jag har med denna offset med i beräkningen. För skulle jag sätta börvärdet på 21 grader så skulle vi dö av värmeslag.
« Senast ändrad: 20 oktober 2021, 21:06:04 av Metrx »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Origo II XRH 25 värme?
« Svar #22 skrivet: 21 oktober 2021, 07:47:59 »
Du skulle ju kunna testa plugga slangen för kondens från innedelen, den brukar vara utdragen vid utedelen, kommer från platskanalen mellan innedel och utedel.
Vad appen visar har jag ingen aning om, men om det kommer kall luft på givaren som säger åt värmepumpen vad rumstemperaturen är så kommer den ju att gasa på så det blir varmare än vad givaren "säger" eftersom den kyls av uteluften.
Eller justera givaren ett par grader, som tydligen skall vara möjligt (Har inte hört talas om det tidigare, och sonen som installerar Daikin kände inte heller till denna funktion)
Borde väl stå i manualen hur du gör det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Metrx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Origo II XRH 25 värme?
« Svar #23 skrivet: 21 oktober 2021, 08:29:26 »
Du skulle ju kunna testa plugga slangen för kondens från innedelen, den brukar vara utdragen vid utedelen, kommer från platskanalen mellan innedel och utedel.
Vad appen visar har jag ingen aning om, men om det kommer kall luft på givaren som säger åt värmepumpen vad rumstemperaturen är så kommer den ju att gasa på så det blir varmare än vad givaren "säger" eftersom den kyls av uteluften.
Eller justera givaren ett par grader, som tydligen skall vara möjligt (Har inte hört talas om det tidigare, och sonen som installerar Daikin kände inte heller till denna funktion)
Borde väl stå i manualen hur du gör det.

Okej. Ska testa att plugga kondensslangen och se om temperaturen i rummet sjunker och stämmer mer med verkligheten. Hur länge behöver man avvakta för att se om slangen påverkar givaren?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Origo II XRH 25 värme?
« Svar #24 skrivet: 21 oktober 2021, 08:42:23 »
Jag skulle nog avvakta ett dygn.
Det tar tid för ett hus/rum hitta en ny balansnivå efter att man ändrat på något.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Metrx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Origo II XRH 25 värme?
« Svar #25 skrivet: 22 oktober 2021, 18:58:17 »
Jag skulle nog avvakta ett dygn.
Det tar tid för ett hus/rum hitta en ny balansnivå efter att man ändrat på något.

Gjorde ingen skillnad med att plugga kondensslangen.
Då är det bara att man vet om att börvärde på 19 grader resulterar i en rumstemperatur på 22-22,5 grader i vårt fall. Hittar nämligen ingen info någonstans, varken i manual eller på Google, hur man kan korrigera detta själv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!