Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare  (läst 10063 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Risvall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308 & Vaillant flexoCOMPACT
Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare
« skrivet: 26 januari 2012, 20:26:13 »
Hej, skulle vilja ha hjälp med installation av en 3 fas energimätare, det är en eldon. Ska koppla in den till min värmepump, har plats i elskåpet och pumpen är avsäkrad med 3 st. 16 amp. säkringar utanför j-brytare nollan går direkt till huvudbrytaren. Det finns två exempel på inkoppling och det jag undrar över är vilken jag ska använda (Kolla länken nedan). Och kan jag koppla in den mellan huvudbrytaren och säkringarna eller är det dumt, tror annars att jag måste skarva kablarna i centralen.Elmätaren är godkänd upp till 65 amp.
Länk:http://www.eldon.com/upload/Sweden/Eldon_Energimatare.pdf
CTC EcoHeat 308, Borrdjup 178 meter, Installerad Dec.2011(Bostad i Örnsköldsvik) & Vaillant flexoCOMPACT, Borrdjup 201 meter, Installerad Dec.2017 (Hus i fjälls, Västerbotten)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29395
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2012, 20:49:25 »
Hej!
Koppla enligt (1).

Den andra frågan förstår jag inte riktigt, menar du mellan säkringarna och VP:ns arbetsbrytare?
Det går säkert att koppla in den där ja.

Slutligen ska jag ju nämna att inkoppling av såna grejer ska utföras eller övervakas av elinstallatör.
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 20:51:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Risvall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308 & Vaillant flexoCOMPACT
SV: Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2012, 21:02:56 »
Nä, mellan huvudbrytaren i centralen och säkringarna i centralen till pumpen, energimätaren blir då avsäkrad från huvudsäkringarna (också 3 x 16 amp).Det var så jag menade.

Sen vet jag att det är en elektrikers jobb, men jag avgör det själv. Forumet är väl till för frågor eller?
CTC EcoHeat 308, Borrdjup 178 meter, Installerad Dec.2011(Bostad i Örnsköldsvik) & Vaillant flexoCOMPACT, Borrdjup 201 meter, Installerad Dec.2017 (Hus i fjälls, Västerbotten)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2012, 08:57:45 »
Ja, det går att sätta den mellan huvudbrytaren och VP'ns egna säkringar. När du ändå håller på så tycker jag du borde byta VP'ns tre säkringar mot en trefassäkring om det inte är alltför mycket jobb...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9669
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2012, 09:27:07 »
Fin modell det där. Viktigt att använda rätt dimension på kopplingstråden, särskilt när den sätts efter huvudbrytaren och säkringarna i gruppcentralen. RK6 måste användas om huvudsäkringarna kan vara max 25A. Som sagt ett jobb som ska göras av den som kan el. Viktigt att alla skruvar dras lagom hårt utan att dra sönder skruvgängorna och det inte blir glapp någonstans.
« Senast ändrad: 27 januari 2012, 09:31:13 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Risvall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308 & Vaillant flexoCOMPACT
SV: Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2012, 18:16:41 »
Tack för svaren, jo man måste väl använda sig av 6mm2 om man ska ha den mellan huvudbrytaren och säkringarna till pumpen. Angående säkringarna till pumpen så frågade jag elektrikern som instalerade elen till den, han sa att det var onödigt att byta ut dom för att pumpen har egna säkringar bakom fronten och att alla pumpar går på 230 volt (Det är en CTC 308) rätta mig om jag har fel.

Har fixat så att samma kille som instalerade pumpen även kopplar in mätaren, så nu slipper jag göra det.

CTC EcoHeat 308, Borrdjup 178 meter, Installerad Dec.2011(Bostad i Örnsköldsvik) & Vaillant flexoCOMPACT, Borrdjup 201 meter, Installerad Dec.2017 (Hus i fjälls, Västerbotten)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2012, 21:01:57 »
Kompressorn går väl på 3-fas? Man kan få en del konstiga effekter om en fas faller bort med 3-faslasten inkopplad. Det slipper man med en säkring som bryter alla tre faser.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2012, 21:51:41 »
Går det en säkring har man problem oavsett om en eller alla faser bryts. En säkring går inte om man inte har nått fel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2012, 22:37:06 »
Nej, men om säkringen går så är det bra om alla tre faserna bryts...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2012, 22:43:05 »
Ja, men inte kritiskt motorskyddet ska lösa inom ca 20 sek. Det ska alla maskiner tåla utan problem, det kan ju hända att det faller bort en fas innan strömmen kommer in i huset och det måste alla maskiner tåla utan att skadas.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2012, 22:44:49 »
Du har rätt i sak, men det är MYCKET bättre om alla tre faserna slår ifrån samtidigt de gånger man kan styra det, vilket är 9 av 10 gånger? Typ.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2012, 22:57:03 »
Och hur ofta är det ? min har aldrig "knäckt" en säkring på ca 6 1/2 år och kommer troligen inte att göra så innan det är dags att skrota den. Vad jag vill säga är att fördelen med att alla tre bryter på samma gång är så liten att man i realiteten inte behöver bry sig om den bryter på en eller alla faser. Jag är helt säker på att om man kontrollerar alla pumpar som har tappat en fas så kan man inte se någon skillnad på dom som bröt på tre och dom som bröt på en fas.
Ps
  Det är naturligtvis ingen nackdel om den bryter pÃ¥ alla pÃ¥ samma gÃ¥ng.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2012, 23:02:55 »
OK, du har rätt, det som egentligen vore bäst vore om man hade en trefas säkring på huvudsäkringarna, för det är ju som regel en av dessa som brinner...
(Borde bifoga ett foto över alla mina brända huvudsäkringar)
Som tur är så är det samma fas som matar reglerdatorn på min värmepump som brukar gå när vi överkonsumerar i den utsträckning som krävs för att bränna 20 A huvudsäkring, detta gör att kompressorn, om den går, stannar, och om den inte går - inte heller går igång.
Några gånger har det hänt att jag varit tvungen att återställa motorskyddet, men inte mer än kanske 3 gånger på 8 (snart 9) år.

När jag tänker på detta så blir jag lite deprimerad över hur många som drabbats av detta och fått betala typ 1000 kronor för att någon kommit och bytt säkring, samt tryckt på återställningsknappen...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2012, 18:58:00 »
En nackdel med trefasbrytandesäkring att du tappar alla elpatroner också , annars kan de återstående faserna rädda ditt hus om du är bortrest
« Senast ändrad: 20 februari 2012, 19:00:17 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med inkoppling av 3 Fas energimätare
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2012, 19:17:35 »
Därför har man en 3-fassäkring till VP'n och en till elpannan Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!