Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmt kranarna, kallt i elementen..  (läst 6439 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frilins

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmt kranarna, kallt i elementen..
« skrivet: 02 november 2014, 04:23:52 »
Hej.
Vi har ett markvärme system.
Det som händer nu är att vi inte får ut varmvatten i elementen men vattnet i kranarna är varmt.
Har kontrollerat säkringar, luftat systemet och trycket i systemet är som det skall.

Vet inte vad som är fel.
Fryser, "varmt" tacksam för tips..

Med vänlig hälsning
Per

« Senast ändrad: 03 november 2014, 05:54:57 av frilins »

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varmt kranarna, kallt i elementen.. - Ecotherm system
« Svar #1 skrivet: 02 november 2014, 07:23:31 »
Jag skulle börja med att ta bort någon täckplåt på pumpen, hur nu din ser ut, för att sedan kolla huruvida växlingsventilen rör sig eller inte. Även kolla att cirkulationspumpen verkligen går.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Varmt kranarna, kallt i elementen.. - Ecotherm system
« Svar #2 skrivet: 02 november 2014, 08:31:14 »
Vilket fabrikat/modell är det på vp ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad frilins

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt kranarna, kallt i elementen.. - Ecotherm system
« Svar #3 skrivet: 02 november 2014, 11:03:06 »
Vilket fabrikat/modell är det på vp ?
Typ: ECO 2049

//Per
« Senast ändrad: 03 november 2014, 05:55:32 av frilins »

Utloggad frilins

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt kranarna, kallt i elementen.. - Ecotherm system
« Svar #4 skrivet: 02 november 2014, 11:20:56 »
Jag skulle börja med att ta bort någon täckplåt på pumpen, hur nu din ser ut, för att sedan kolla huruvida växlingsventilen rör sig eller inte. Även kolla att cirkulationspumpen verkligen går.
Vet inte riktigt var växlingsventilen och pumpen sitter i maskinen men har tagit av plåtarna och det jag kan se så ser jag inget uppenbart (men fel är det ju).
Bifogar bilder.

//Per


Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varmt kranarna, kallt i elementen.. - Ecotherm system
« Svar #5 skrivet: 02 november 2014, 13:49:12 »
Jag är säkert sämst lämpad på detta forumet att svara eftersom jag egentligen aldrig tittat i någon annan pump än min egen Nibe, men eftersom du (ännu) inte fått någon hjälp så gör jag ett försök, så får väl någon dignitär lära både dig och mig sedan tummenupp

Jag kan inte se några pumpar på dina bilder, antingen så är de av en modell jag inte känner igen, eller också så har du dem externt. Titta efter någonstans utefter värmerörsstammen om den sitter där. lyssna om du hör att den går.

Växelventilen tycker jag ser ut att vara den trevägskranen som regleras av ställmotorn med röd huva märkt "UVEAB", den skall växla var din pump distribuerar värmen mellan radiatorsidan och varmvattenberedaren ( som jag också tycker det ser ut att du har på annat ställe?)

Nåväl, någon kan säkert hjälpa dig bättre, men i väntan på det så kan du ju chansa att kolla på det jag skrivit.

Det är jobbigt att frysa :)

Utloggad frilins

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt kranarna, kallt i elementen.. - Ecotherm system
« Svar #6 skrivet: 02 november 2014, 14:29:15 »
Tack för ditt svar "Fattiglapp" skall se om jag kan se något av det du beskriver.

Tar dock mer än gärna emot fler förslag om vad jag kan göra..

//Per

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Varmt kranarna, kallt i elementen.. - Ecotherm system
« Svar #7 skrivet: 02 november 2014, 20:37:22 »
Bra försök Fattiglapp!
Jag följer tråden med!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad frilins

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt kranarna, kallt i elementen.. - Ecotherm system
« Svar #8 skrivet: 03 november 2014, 06:03:14 »
Jag är säkert sämst lämpad på detta forumet att svara eftersom jag egentligen aldrig tittat i någon annan pump än min egen Nibe, men eftersom du (ännu) inte fått någon hjälp så gör jag ett försök, så får väl någon dignitär lära både dig och mig sedan tummenupp

Jag kan inte se några pumpar på dina bilder, antingen så är de av en modell jag inte känner igen, eller också så har du dem externt. Titta efter någonstans utefter värmerörsstammen om den sitter där. lyssna om du hör att den går.

Växelventilen tycker jag ser ut att vara den trevägskranen som regleras av ställmotorn med röd huva märkt "UVEAB", den skall växla var din pump distribuerar värmen mellan radiatorsidan och varmvattenberedaren ( som jag också tycker det ser ut att du har på annat ställe?)

Nåväl, någon kan säkert hjälpa dig bättre, men i väntan på det så kan du ju chansa att kolla på det jag skrivit.

Det är jobbigt att frysa :)

Hur skall växelventilen röra sig, är det hela armen eller ..?
Och vad kan man göra om den inte rör sig som den skall?

Med vänlig hälsning
Per
« Senast ändrad: 03 november 2014, 06:12:27 av frilins »

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varmt kranarna, kallt i elementen..
« Svar #9 skrivet: 03 november 2014, 06:12:25 »
Ja, jag vet inte hur armen skall stå i "viloläge", men när pumpen tillverkar varmvatten skall kranen öppna mot beredaren, och när den tillverkar värme så skall den vara öppen mot radiatorsidan.

Kanske kan du lossa ställmotorn lr något och vrida för hand, eller simulera en körning av något slag. Du vet ju när pumpen går, gör den bara detta när varmvatten tillverkas?

Utloggad frilins

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt kranarna, kallt i elementen..
« Svar #10 skrivet: 03 november 2014, 06:16:22 »
Ja, jag vet inte hur armen skall stå i "viloläge", men när pumpen tillverkar varmvatten skall kranen öppna mot beredaren, och när den tillverkar värme så skall den vara öppen mot radiatorsidan.

Kanske kan du lossa ställmotorn lr något och vrida för hand, eller simulera en körning av något slag. Du vet ju när pumpen går, gör den bara detta när varmvatten tillverkas?
Pumpen sitter vid sidan av maskinen som du tänkte och den verkar fungera.
Är ställmotorn den arm som sitter där, har försökt dra i den lite försiktigt men den sitter som berget.. Om det är den, hur lossa?

//Per
« Senast ändrad: 03 november 2014, 06:17:59 av frilins »

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varmt kranarna, kallt i elementen..
« Svar #11 skrivet: 03 november 2014, 06:19:50 »
Du kan nog aldrig dra den med motorn påkopplad.

Men det kan ju finnas en anledning till att den inte rör sig också, något med styrningen. Antingen ett fel eller en inställning.

Har du menyer eller något att läsa/ställa? ser allt ut som det ska? Kallar verkligen anläggningen på värme?

Utloggad frilins

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmt kranarna, kallt i elementen..
« Svar #12 skrivet: 03 november 2014, 06:59:32 »
Du kan nog aldrig dra den med motorn påkopplad.

Men det kan ju finnas en anledning till att den inte rör sig också, något med styrningen. Antingen ett fel eller en inställning.

Har du menyer eller något att läsa/ställa? ser allt ut som det ska? Kallar verkligen anläggningen på värme?

Ibland är men dummare än vanligt, fick klart för mig hur jag lossar armen, sitter en spärr knapp på sidan.
Nu går det ut varmvatten i elementen, dock kvarstår problemet i grunden.
Bifogar två bilder och undrar är dessa inställda korrekt?

DeeDee

  • Gäst
DeeDee
SV: Varmt kranarna, kallt i elementen..
« Svar #13 skrivet: 03 november 2014, 10:16:17 »
Hej hej :) det här är mitt för inlägg på den här sidan så jag vet inte riktigt hur jag ska infoga bilder än. Växelventiler känner du igen genom en gråmotor som går att ta lös. Det är ett vanligt fel bland dom äldre modellerna att den kärvar. Ta lös motor så kommer du se att de är en fjäder där sen kan du pressa fjädern ner och känn sedan efter på elementen om det blir varmare. Händer det ej något så leta reda på värme bärarpumpen vilket borde vara den pump som inte är isolerad. Sätt handen på den och känn efter att de går. Det sitter även en luftskruv mitt i pumpen som går att skruva bort där du kan se om pumpen har fastnat. Den går att snurra igång den manuellt på det sättet men det kan också komma lite vatten om du vågar dig på detta.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varmt kranarna, kallt i elementen..
« Svar #14 skrivet: 03 november 2014, 18:04:54 »
Ännu ingen lösning?

Nåväl, jag fortsätter väl spekulera då, med fortsatt reservation för att dilla... ;)

Jag hittade inget matnyttigt på nätet när jag sökte om din pump, men jag tycker det ser ut som om att det skulle vara en väldigt basic maskin från åttiotalet kanske? Den har ingen styrdator eller något avancerat va? och varmvattenberedaren är utanför?

Att den är "basic" skulle jag se som positivt i det fall du vill reparera den själv.

De två tryckgivarna på bilden har jag ingen uppfattning om vad de bör stå på eller när de skall bryta, samma sak med termostaterna . Här får någon annan inflika lite tankar :) Tryckgivarna är nog en säkerhet, typ pressostat för att systemtrycket på gassidan inte skall kunna bli för högt, och samma med de andra fast med temp då. Den vänstra termostaten ser ut att ligga på kalla sidan(?)

Men vad är det som gör att din pump skall tillverka värme? levererar den direkt ut till raddarna, eller har du tankar?
Har du någon utegivare eller kanske en innegivare?

Om du vill ha varmare eller kallare, hur gör du då? Har du något vred någonstans? Kan det ha ärgat lr något?

Jag kan inte påstå att din pump skulle vara enkel att förstå sig på, men till skillnad från många andra pumpar tror jag att man kan komma ganska långt själv med en enkel elmätare vid felsökning. Det är svårt att se på bilder, men sätter du in dig i pumpens funktion så du vet var och när det skall hända grejer så fixar du säkert detta. Dessutom så kan man fråga mer här på forat.

Jag tycker det är konstigt att inga fler gett synpunkter här (Läs: Jobbigt eftersom jag känner mig smått osäker på mina påståenden).

 tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!