|
Sveriges största forum om värmepumpar!
Missa inte Värmepumpsforums oberoende kostnadsfria Offerttjänst! www.energioffert.se
SV: Var köpa enbart innedel för frikyla? av ErikPCool
[Idag kl. 15:23:33] Returtemps inställning ecologic problem! av Jonas Lindhe [Idag kl. 15:21:17] SV: Vägginfällt utblås? av Thompa71 [Idag kl. 13:49:11] SV: Var köpa enbart innedel för frikyla? av Rdx [Idag kl. 12:20:23] SV: Var köpa enbart innedel för frikyla? av svenske kocken [Idag kl. 12:04:55] Var köpa enbart innedel för frikyla? av ErikPCool [Idag kl. 10:25:47] SV: S1156 uptime and best practises av Carl N [Idag kl. 08:59:34] SV: Vägginfällt utblås? av Dreas89 [Idag kl. 08:18:26] SV: S1156 uptime and best practises av poker [Idag kl. 01:52:41] SV: Vägginfällt utblås? av Thompa71 [25 juni 2026, 19:04:02] SV: Bygga ett runt bord. av tyke [25 juni 2026, 18:55:59] SV: Bygga ett runt bord. av BiggerDigger [25 juni 2026, 17:42:20] SV: Vägginfällt utblås? av lubbis [25 juni 2026, 17:05:53] Vägginfällt utblås? av Dreas89 [25 juni 2026, 15:47:41] SV: Automatik värmebärarpump av nisse175 [25 juni 2026, 09:15:37] SV: Golvvärme glesa på, vad? av Carl N [25 juni 2026, 08:00:48] Golvvärme glesa på, vad? av Niklaspe [25 juni 2026, 04:34:32] Fujitsu Communication Kit UTY-XCBXZ2 av Björn 87 [24 juni 2026, 16:04:41] Bilder Eveco takkassett av Elias123 [24 juni 2026, 13:38:39] SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av Rickard [24 juni 2026, 09:33:31] SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av Carl N [24 juni 2026, 08:45:33] SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av Rickard [24 juni 2026, 08:36:23] SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av IBKCAD [24 juni 2026, 02:12:01] SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av Capt.M [23 juni 2026, 17:47:02] SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av torbjorn_forsman [23 juni 2026, 17:00:05] SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av Capt.M [23 juni 2026, 16:45:04] SV: Nummer skyltsbelysning på släp av torbjorn_forsman [23 juni 2026, 16:39:33] SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av rocas [23 juni 2026, 15:06:40] SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av Carl N [23 juni 2026, 15:01:20] SV: Nummer skyltsbelysning på släp av Carl N [23 juni 2026, 14:30:27] Idag kl. 15:21:17 av Jonas Lindhe | Views: 41 | Comments: 0
Hej! Har en Ecoair 107 kopplat mot min ackumulator där även en vedpanna är kopplad. JAg vill hålla 55 grader i ackumulatorn och har en givare från ecologic till acktanken. Jag har ställt 55 gradig framledning, 55 grader som börvärde till ack temp och sedan satt 48 grader som max returtemp. Mitt problem är att det verkar som om max returtemp spärrar gången för min värmepump. Fast tempen är lägre än de 55 graderna (har iofs ställt en difftemp på 4 grader) så startar inte värmepumpen förrän returtemperaturen blir 43 grader, dvs 5 grader lägre än max returtemp. JAg har ställt in den för fastkondensering ack system. Så av någon anledning verkar det som att den just nu styrs av returtemp som måste understiga 43 grader, fast jag vill ha fastkondensering på 55 grader i ack. Någon som råkat ut för liknande. Provade bifoga foton på mina inställningar men lyckdes inte få det att visas så tog bort det! Idag kl. 10:25:47 av ErikPCool | Views: 159 | Comments: 3
Som jag förstår det kan man använda innerdelen från en luftvärmepump för frikyla (kopplat till markslang och pump). Borde ju gå att få tag på trasig luftvärmepump eller bara innerdelen billigt tycker jag, men hur och var? 25 juni 2026, 15:47:41 av Dreas89 | Views: 318 | Comments: 4
Halloj, Har ett ryggåstak och access via vinden till väggen som gränsar till taket. Skulle vilja fälla in 1-2 utblås där för en luft/luft. Finns det någon sådan smidig lösning? Har FTX så tänker att cirkulationen löser sig om volymen blir nog stor. Finns det några prisvärda, tänkbara lösningar? 25 juni 2026, 04:34:32 av Niklaspe | Views: 347 | Comments: 1
Vad gäller som glespanel! 22x120 ytterpanel? Klyva spånskivor? Eller duger det med råspont 23x120? Med dubbla lager lumpapp? Nämligen läst att för vissa funkar inte 21/22x120mm ytterpanel att glesa med blir för tunn för rör och plåtar. Ska lägga golvvärme med 20 slang. 24 juni 2026, 16:04:41 av Björn 87 | Views: 330 | Comments: 0
Detta är en enhet man kan koppla till sin LLVP för att sedan koppla på en wifienhet eller annan fast monterad styrenhet. Kanske har någon en sådan här liggande som suttit i nån gammal enhet. Fujitsu Communication Kit UTY-XCBXZ2 24 juni 2026, 13:38:39 av Elias123 | Views: 389 | Comments: 0
Hej. Är i färd att installera frikyla i huset. Får däremot lite motsättningar med den bättre 3/4 som tycker det blir så fult med vägghängda innedelar. På övervåningen blir det en infälld eveco sk32 och den får godkänt. På nedervåningen går det inte fälla in, har någon monterat en sk32 med utanpåliggande hölje som kan dela en bild från sin installation? 22 juni 2026, 09:56:26 av IBKCAD | Views: 1350 | Comments: 12
Fick min luft-vattenvärmepump utbytt till en ny i mars. Efter problem med tidpunkten för produktion av varmvatten som varken installatören eller generalagenten fått bukt med kopplades tillverkaren in som åtgärdade felet (parameter). Det tillverkaren däremot upptäckte var att elinstallationen inte är utförd enligt deras installationsmanual. Innerdelen ska ha två separata trefasgrupper. Som det är nu är en inkopplad till FJB för innedelen och sedan är det byglat över till JFB för utedelen. Det tillverkaren pekade på var att om det tex blir kortslutning i värmekabeln till dräneringen skulle det kunna lösa ut JFB även för innedelen och det blir inte bra om det är mitt i vintern och vi är på långsemester. Vidare är det fel typ av kabel mellan inner och ytterdel. Den är dessutom skarvad med wago i innerdelen, troligtvis för att de tagit till för lite vid installationen. Jag tog upp detta men installatören i samband med att det andra ”felet” löst sig. Men att tillverkarens åsikt verkade han avfärda rätt fort. Jag behöver sätta ner foten och få det åtgärdat. Installatören var initialt hemma och tittade och sedan har jag fått en offert som jag har godkänt. I min värld ska installatören dra fram en till trefasgrupp och byta ut kabeln mellan inne och utedel. Hur hade ni gått vidare? |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||