Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

* Forumstatistik

  • stats Totalt antal medlemmar: 50540
  • stats Totalt antal inlägg: 860418
  • stats Totalt antal ämnen: 76938
  • stats Totalt antal kategorier: 4
  • stats Totalt antal tavlor: 129
  • stats Flest online: 28297

* Search


Missa inte Värmepumpsforums oberoende kostnadsfria Offerttjänst! www.energioffert.se

Annonser

Nyliga inlägg

Ärlig läkare av tyke
[Idag kl. 18:49:40]


SV: Me rz35 sumo/Daikin xth 40/Panasonic 35zke av skarj
[Idag kl. 17:38:09]


SV: Me rz35 sumo/Daikin xth 40/Panasonic 35zke av skarj
[Idag kl. 17:35:36]


SV: Placering av genomföringar i platta (Bergvärme/Brine, El & Vatten) av Deamon
[Idag kl. 16:01:47]


SV: Hjälp med mitsubishi luftvärmepump msz fh25ve kyler knappt av dunken
[Idag kl. 15:27:39]


SV: Placering av genomföringar i platta (Bergvärme/Brine, El & Vatten) av torbjorn_forsman
[Idag kl. 13:58:37]


SV: Hjälp med mitsubishi luftvärmepump msz fh25ve kyler knappt av torbjorn_forsman
[Idag kl. 13:49:26]


SV: Hjälp med mitsubishi luftvärmepump msz fh25ve kyler knappt av dunken
[Idag kl. 12:46:31]


Placering av genomföringar i platta (Bergvärme/Brine, El & Vatten) av Deamon
[Idag kl. 11:39:02]


SV: Hjälp med mitsubishi luftvärmepump msz fh25ve kyler knappt av torbjorn_forsman
[Idag kl. 10:14:05]


Hjälp med mitsubishi luftvärmepump msz fh25ve kyler knappt av dunken
[Idag kl. 07:46:10]


SV: Nibe Fighter av Carl N
[Idag kl. 07:29:19]


SV: Nibe Fighter 1215-10 - laga eller kasta? av DonPablo
[Idag kl. 04:35:53]


SV: Nibe Fighter av DonPablo
[Idag kl. 04:33:57]


SV: Var köpa enbart innedel för frikyla? av jishi
[27 juni 2026, 20:55:48]


SV: Rördimension för vattenburen värme? av _swede_
[27 juni 2026, 17:06:19]


SV: Nibe Fighter 1215-10 - laga eller kasta? av D
[27 juni 2026, 15:07:03]


SV: Fel flödesriktning? av D
[27 juni 2026, 15:03:14]


SV: Var köpa enbart innedel för frikyla? av ErikPCool
[27 juni 2026, 08:15:27]


SV: Var köpa enbart innedel för frikyla? av torbjorn_forsman
[26 juni 2026, 23:37:58]


SV: Var köpa enbart innedel för frikyla? av ErikPCool
[26 juni 2026, 15:23:33]


Returtemps inställning ecologic problem! av Jonas Lindhe
[26 juni 2026, 15:21:17]


SV: Vägginfällt utblås? av Thompa71
[26 juni 2026, 13:49:11]


SV: Var köpa enbart innedel för frikyla? av Rdx
[26 juni 2026, 12:20:23]


SV: Var köpa enbart innedel för frikyla? av svenske kocken
[26 juni 2026, 12:04:55]


Var köpa enbart innedel för frikyla? av ErikPCool
[26 juni 2026, 10:25:47]


SV: S1156 uptime and best practises av Carl N
[26 juni 2026, 08:59:34]


SV: Vägginfällt utblås? av Dreas89
[26 juni 2026, 08:18:26]


SV: S1156 uptime and best practises av poker
[26 juni 2026, 01:52:41]


SV: Vägginfällt utblås? av Thompa71
[25 juni 2026, 19:04:02]

Idag kl. 18:49:40 av tyke | Views: 7 | Comments: 0

 Häromveckan var jag på kontroll IOM högt blodtryck.
Träffade på en läkare på vårdcentralen som jag inte träffat förr!

Han var underbart rättfram. Efter 1 minut sa han att jag för fet :).
Skrev ut ett preparat som skall ta upp en 1/3 av fettet som jag äter…
Poängterade att rövhålet kommer inte bjuda motstånd…. :o

Efter detta kom vi in på situationen i Sverige apropå kriminalitet osv… Det var inte jag som tog upp detta utan han öste på med kritik vars Sverige var på väg. Tyvärr kommer han nog snart gå i pension….
Ursprungsland Rumänien tummenupp

Bästa läkaren jag träffat tummenupp :)
Idag kl. 11:39:02 av Deamon | Views: 127 | Comments: 2


Hallå,
Jag behöver lite akut hjälp och input gällande placering av genomföringar inför gjutning av en garageplatta. Min rörmokare har tyvärr fått förhinder och jag står nu själv med att förbereda allt inför gjutningen (håltagning, placering av rör etc.). Tänker att det kan vara fint med lite hjälp för detta froum 😊

Kort om projektet:
Bygger till ett garage på ca 28 m² mot en villa från 1946 (se planritning). Garaget kommer att fungera som ett "teknikrum" där vi samlar all utrustning.


Värmesystem:
Vi flyttar ut bergvärmepumpen (BV) till garaget och uppgraderar systemet. Hela huset (även gamla delen) konverteras till vattenburen golvvärme och vi installerar FTX-ventilation, med vattenburen frikylebatteri kopplad till bergvärmehål. En ackumulatortank (AK) på 100–200 liter ska installeras bredvid BV-pumpen.
Vi har idag ett borrhål på 130 m (KB på skissen). Planen är att borra ytterligare ett hål och parallellkoppla dessa via en fördelare i garaget.

Några kommentarer spontant kring detta? Vet att det finns en uppsjö av ideer, men om något verkar galet, eller om det finns bättre möjligheter. FTX och kylbateri är redan klart. Nya bergvärme och aktank inte klart.

Förutsättningar:
Allt vatten och el från det gamla huset kommer att dras mot garaget där den röda pilen pekar (nära befintliga brunnen). Vi har även dragit markrör i plattan för el/laddstolpe till parkeringen, reservrör för inkommande vatten samt sommarvattenslang från en dräneringsbrunn. Det kommer även ut kallvatten rör till nya husdelen, varmvatten och VVC.
Brunnsborrarna kommer att kapa foderröret till den gamla brunnen och dra om kollektorslangen under den nya plattan. Vi kommer även lägga två tomrör kollektorslang som pluggas utanför garaget för det framtida borrhål nummer 2.

Eftersom jag gör detta själv nu under tidspress inför gjutningen har jag några funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut:

1. Genomföring för brineslangar (köldbärare) i plattan
Var placerar jag bäst genomföringen i plattan för de totalt 4 kollektorslangarna (Ø40 mm)?
Är det bäst att dra upp dem samlat precis bredvid där bergvärmepumpen ska stå? Funkar mitt förslag, hur mycket arbetsutrymme för service behövs? Eller ska de upp bakom pumpen?
Hur har ni gjort i era teknikrum? Dela jättegärna med er av bilder på era installationer!

2. Placering av elcentral / elskåp vs Bergvärmepump
Inkommande el från huset kommer in vid den röda pilen och ska kopplas ihop med markrören från parkeringen via en ny elcentral i garaget.
Finns det några krav eller rekommendationer på avstånd mellan elcentralen och bergvärmepumpen/ackumulatortanken (med tanke på fukt/vatten)?
Bör jag placera elskåpet på väggen precis vid röda pilen, eller dra rör i plattan för att sätta centralen på en mer skyddad plats? (Elektriker på semester sen midsommar 😊

Placeringen bestämd sedan tidigare med elektriker utanför röra pilen, men tänker att kanske bergvärmeplaceringen påverkar?

3. Golvvärmefördelare
Vi ska ha golvvärme i garaget samt i badrummet/WC (nere till höger på ritningen i huset). Min tanke är att sätta golvvärmeskåpet på väggen mot badrummet och sedan dra matningsrören i plattan bort till teknikzonen (BV/AK). Är detta det smidigaste sättet, eller bör även golvvärmeskåpet sitta i själva teknikzonen? Blir svårt då badrummet ska renoveras i senasre skede.

4. Frikyla till FTX och VVC – något att förbereda i plattan?
Vi har förberett för frikyla till FTX-aggregatet (vilket kräver cirkulationspump och rördragning) samt varmvattencirkulation (VVC). Eftersom detta till stor del sker ovan plattan, är det ändå något specifikt rör, tomrör eller kabelkanal jag absolut inte får missa att gjuta in för detta nu när allt är öppet? Nån som vet hur mycket plats som behövs för dessa pumpar och installatoin? Dela gärna bilder om ni har.

Hoppas tråden inte är för stökig 😊
Stort tacksam för alla tips, råd och bilder ni kan dela med er av!
Må gott
Jonas
Idag kl. 07:46:10 av dunken | Views: 180 | Comments: 4

Hej

Har en mitsubishi luftvärmepump msz fh25ve, som knappt används genom åren här , installerades 2015 .

Vi brukar köra den på kyla för det mesta , nu när det blivit varmt så drog vi igång den med snöflingan , drog ner till 16 grader .
Men blir inte riktigt nån kyla ...
Filtret är rengjord på både innerdelen , samt utedelen

Inga felkoder vad jag kan se på innerdelen.

Några andra tips vad man ska titta efter ?

Gasbrist ?
26 juni 2026, 15:21:17 av Jonas Lindhe | Views: 352 | Comments: 0

Hej!

Har en Ecoair 107 kopplat mot min ackumulator där även en vedpanna är kopplad. JAg vill hålla 55 grader i ackumulatorn och har en givare från ecologic till acktanken.

Jag har ställt 55 gradig framledning, 55 grader som börvärde till ack temp och sedan satt 48 grader som max returtemp.

Mitt problem är att det verkar som om max returtemp spärrar gången för min värmepump. Fast tempen är lägre än de 55 graderna (har iofs ställt en difftemp på 4 grader) så startar inte värmepumpen förrän returtemperaturen blir 43 grader, dvs 5 grader lägre än max returtemp. JAg har ställt in den för fastkondensering ack system.

Så av någon anledning verkar det som att den just nu styrs av returtemp som måste understiga 43 grader, fast jag vill ha fastkondensering på 55 grader i ack.

Någon som råkat ut för liknande. Provade bifoga foton på mina inställningar men lyckdes inte få det att visas så tog bort det! 

26 juni 2026, 10:25:47 av ErikPCool | Views: 756 | Comments: 6

Som jag förstår det kan man använda innerdelen från en luftvärmepump för frikyla (kopplat till markslang och pump). Borde ju gå att få tag på trasig luftvärmepump eller bara innerdelen billigt tycker jag, men hur och var?
25 juni 2026, 15:47:41 av Dreas89 | Views: 761 | Comments: 4

Halloj,
Har ett ryggåstak och access via vinden till väggen som gränsar till taket. Skulle vilja fälla in 1-2 utblås där för en luft/luft.

Finns det någon sådan smidig lösning? Har FTX så tänker att cirkulationen löser sig om volymen blir nog stor.

Finns det några prisvärda, tänkbara lösningar?
25 juni 2026, 04:34:32 av Niklaspe | Views: 624 | Comments: 1

Vad gäller som glespanel!
22x120 ytterpanel?
Klyva spånskivor?
Eller duger det med råspont 23x120? Med dubbla lager lumpapp?
Nämligen läst att för vissa funkar inte 21/22x120mm ytterpanel att glesa med blir för tunn för rör och plåtar.

Ska lägga golvvärme med 20 slang.

Populärt

Medlemsinfo

 
 
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

* Forumstatistik

  • stats Totalt antal medlemmar: 50540
  • stats Totalt antal inlägg: 860418
  • stats Totalt antal ämnen: 76938
  • stats Totalt antal kategorier: 4
  • stats Totalt antal tavlor: 129
  • stats Flest online: 28297

* Search