Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Starka knäppningar vid omkoppling från VV-produktion (blandningstank)  (läst 6526 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
Hej
Har precis tagit i drift en 12Kw panna och en 500l genomströmningsberedare. Upptäckte  ganska snart att det i samband med att VV-produktionen slår ifrån blir mycket kraftiga knäppningar från golvvärmen.
Anledningen är väl troligen att den mängd 50 gradigt vatten som ligger kvar i gemensam slinga med golvvärmen ger en värme chock i slingorna som snabbt utvidgar sig (börvärde nu med ca 10 grader ut är 25 grader för returtemp). Hur åtgärdar man detta enklast?

Har funderat på om det skulle gå att sätta en liten blandningstank innan golvvärmen. Det borde om jag fattat rätt räcka med ca 100 liter.

Specifika värmekapaciteten för vatten är 4,18 kJ
Det krävs alltså 4,18 kJ per kg vatten för att värma det 1 grad
Vi säger att de gemensamma rören innehåller 5 liter vatten som är 50 grader. Detta blandas med 95 liter som är 25 grader.
 
Då borde 5 litern innehålla 5*4,18*25 kJ = 522,5 kJ "extra energi" jämfört med resten.
Fördelar man denna extra energi på 100 liter så kommer temperaturen att öka 1,25 grader...
100 * x * 4,18 = 522,5
x = 1,25 grader

Räcker detta eller behöver jag större tank, eller finns det ett bättre sätt?
« Senast ändrad: 25 oktober 2004, 13:04:15 av Johan »
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3460
Det borde väl funka tycker jag.

Jag har en 200 liters ack-tank, och jag känner att röret in till den blir väldigt varmt just när den slår om från VV till värme. Det skulle jag inte vilja ha ut i nåt värmegolv!

Det knäppte lite i början i mitt garagegolv (betong) när jag startade upp pumpen, och jag tror det var slangarna som rörde sig lite i VP-krökarna jag har vid genomföringen upp ur betongen. Max framledning till golvet var ställt på 50° (!), vilket var väl häftigt. Jag har sänkt det till 25 grader och satt up shuntdynamiken till max, vilket (jag tror) gör att shunten rör sig långsammare. Den verkade överstyra innan dess. Jag har inte hört nåt knäppande på länge, fast det är ju rätt varm nu också, så det går knappt nån värme alls ut i golvet.

Det verkar också som kompressorn får jobba vädigt hårt när temperaturen är hög. När den slår om till värmeproduktion och temperaturerna sjunker så låter den som den just kommit till ett krön och får nedförsbacke, den verkar gå mycket lättare då.

Hmm, man skulle kanske ha en amperemeter också? Nåja, det borde gå att räkna ut när man börjar kolla pulserna från elmätaren...

En något enklare formel för att räkna ut tempen i tanken:
---
(50° * 5l + 25° * 95l) / 100l = 26,25°
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad JohanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
Jag har också en hel del knäppningar efter vv-prod även om jag inte har golvvärme. Har f ö knäppningar varje gång värmen startar.
Har tittat lite på acktanken från IVT som är på 100L. Den har bra formfaktor för mig då den är högsmal.
http://www.ivt.se/dokumentarkiv/pdf/Manual_Arbetstank100_sv_2.0.pdf

Jag tittade på installationsförlsagen på den tanken och såg att IVT kopplar pumpen till toppen av tanken och tar ut värmen i botten. Är detta optimalt ur blandningssynpunkt?
Jag har sett tidigare inlägg från bl a Bertil där han förordar koppling av pumpen till botten av tanken och stigen till toppen. Man kanske skall prova sig fram...
Någon som hittat någon liknande tank i 150-200L-klassen?
226 kvm från 1963. Blandat gamla högtempkonvektorer med nya kompaktradiatorer. Villavent FTX med dubbla vattenbatterier. Thermia Diplomat 12 och 210m hål.

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
Hej
Jag postade just samma fråga om tank på installationsforum:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=2;action=display;threadid=1027
Tycker också att IVT's tank ser bra ut, är det någon som vet ungefärligt pris?
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3460
Min tank (Stiebel) sitter inte i serie, utan har fyra anslutningar.

Laddning från VP går in näst överst, och returen nederst.
Ut till radiatorkretsarna sitter överst och returen näst nederst.

Jag har ju separata cirkpumpar för laddning (inbyggda pumpen) och radiatorkrets.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Crillemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 57
IVT's 100 l arbetstank har oxå 4 anslutningar men tyvärr sitter laddningen från VP och uttag till radiatorerna på samma nivå i tanken. Det varma vattnet vänder då i princip bara i tanken så den monteringen är inte lämplig för att eliminera knäppningar.
Alt enligt IVT själva.

Crille
IVT E9 HT+ 300 l. VVB 180 m. borra
1½ plans äldre hus 120 kvm. 8 sektionsradiatorer
källare 70 kvm. fläktkonvektor
tidigare förbrukning med direktverkande el 32000 kwh tot.

Utloggad kek29

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420

Tycker också att IVT's tank ser bra ut, är det någon som vet ungefärligt pris?

Citera
Har fått ett pris av min installatör på 7000kr installerat o klart...DYYYRT för en isolerad plåtburk som knappast IVT tillverkar själv !!!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   årsmedeltemp där jag bor -1,2..slå det om ni kan :)

Utloggad RLA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Humanum
    • Familjen Lager
IVT's 100 liters tank kostar 3238 SEK inkl. moms.
Artikelnr: 612101
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad RLA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Humanum
    • Familjen Lager
IVT's 100 l arbetstank har oxå 4 anslutningar men tyvärr sitter laddningen från VP och uttag till radiatorerna på samma nivå i tanken. Det varma vattnet vänder då i princip bara i tanken så den monteringen är inte lämplig för att eliminera knäppningar.
Alt enligt IVT själva.

Crille

Tanken har ju 4 anslutningar, två går till botten och två går till toppen, då kan du ju själv välja vad som är laddning och uttag. IVT själva visar på 4 st olika anslutningsmöjligheter i sin manual på denna tank! ni kan tanka hem manualen från IVT's hemsida, lite bökig och hitta men jag tror det var under "fastigheter" därefter sök på arbetstank (typ)
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad kek29

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
IVT's 100 liters tank kostar 3238 SEK inkl. moms.
Artikelnr: 612101

priset var installerat...på plats...i pannrummet..typ :) 3238 pix är ändå dyrt för en plåtburk !!!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   årsmedeltemp där jag bor -1,2..slå det om ni kan :)

Utloggad RLA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Humanum
    • Familjen Lager
IVT's 100 liters tank kostar 3238 SEK inkl. moms.
Artikelnr: 612101

priset var installerat...på plats...i pannrummet..typ :) 3238 pix är ändå dyrt för en plåtburk !!!

Enig!! det var för att informera vad listpriset är, rörkrökarn har dessutom rabatt...
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad kek29

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
Kom just på att VVS butiken jag köpte min C7+ sa att det kan uppstå problem med knäppningar när pumpen växlar om...men det skulle enligt han märkas av mest sommartid...man får väl se (väntar på installationen än) om man får punga ut ännu mer pengar till våren när det i värsta fall smäller i rören  :)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   årsmedeltemp där jag bor -1,2..slå det om ni kan :)

Utloggad Crillemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 57
Man kan givetvis ansluta hur man vill men tappar man inte fördelarna med skiktningen i tanken då?

Sen skall ju givaren placeras 1 m ner i tanken och det är väl uträknat med den rekommenderade anslutningen?

Crille
IVT E9 HT+ 300 l. VVB 180 m. borra
1½ plans äldre hus 120 kvm. 8 sektionsradiatorer
källare 70 kvm. fläktkonvektor
tidigare förbrukning med direktverkande el 32000 kwh tot.

ville65

  • Gäst
hej.

kan av egen erfarenhet intyga att acc-tank är lättaste , men kanske inte billigaste sättet att få bort knäppningar.
mina knäppningar försvann direkt när jag satte in acc-tank.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 705
Hej
Är inte i branschen, har installerat VP nyss, inga knäppningar i vårt hus än ..
Innan jag bestämde mig talade jag  med ett antal mäsnniskor här i 'byn' som installerat VP
Mitt intryck var att en liten oisolerad tank ('blandgskärl') gör nytta på 3 sätt :
- Eliminera knäppningar (som nämndes av flera IVT-ägare)
- Ger färre starter och möjlighet att ställa datorn för längre vilo intervall (kan användas om cirkulatonspumpen går under vilopauserna)
- Den oisolerade tanken värmer pannrummet under 'eldningssäsongen', kan innebära att man kanske skippa att installera element i pannrummet.
Jag tror att det är bra med lite värme i pannrummet.
Elektoniken gillar nog lite värme som kan se till att relativa luftfuktigheteen hålls nere.

Installatören av vårt system (Varmitek) tyckte att det är en onödig utgift att installera en liten ack. Han ansåg att 2-kompressorlösningen ändå ger bra driftsförhållanden. Systemet har således ingen ack.
Vi har i vårt system inte noterat knäppningar vid omkoppling från vv-produktion Då är framledningstemp vv prod ca 52 grader, värmeprod 31 grader. Men problemet 'knäppningar' är inte okänt för installatören

Vid nuvarande mild yttertemp (3 - 10 grader) kör vi med minst 25 min paus före nästa start och med  + - 2 graders pendling kring börvärde på returtemp (29 .. 26 grad , beroende på yttertemp)  Även om rumstemp verkar konstant 20 grader så tycker jag att det mot slutet av pauser ibland känns svalt.  
Kanske hade ett liten ack gett gynnsammare förhållanden .

Tillägg : (inställningsdata. temperaturkurvor)http://w1.318.telia.com/~u31807324/B32P30_B29P40.htm



« Senast ändrad: 09 november 2004, 09:06:25 av Sarastro »
Småhus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. Borrhål 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till år o normaltemp).2005: Patron stöder från -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blåst) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal