Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Förklaring....  (läst 1741 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Allt går, det är bara olika svårt
Förklaring....
« skrivet: 22 oktober 2004, 23:33:18 »
Hej. Är just hemkommen från IKEA (tror vi börjar närma oss Rickards lampsamling nu....) å är stissad som f*n, måste göra nått, därav detta avsteg från min 22:00-regel.

Tänkte ni skulle få någé å räkna på...har int bemödat mig själv med det (än), utan går som bara å myser.

Som ni märkt (?) har jag varit "rätt" nöjd i ett par inlägg här på sistone. Tänkte förklara varför....

Det rör sig om cirkulationspumparnas hastighet och kurvan på framledning, framledningstemp å retur samt tempdiff in/ut på köldbärarn

Förra året då min pump stod inför första testen i vinterkyla så laborerade jag glad i hågen med allt vad värden var...kom fram till att vad som funkade å värmde fint (vääääldigt fint)  samt höll tillskottet någorlunda stånget var kurva 36.

Jag började sedan fundera en del kring cirkulationspumparnas hastighet,  jag hade nämligen bara 1-2 graders skillnad på kalla sidan och 4 grader skillnad mellan fram å retur på varma. Jag tyckte att om det får mer tid på sig så  borde det bli bättre (läs varmare)...ändrar således hastigheten på cirkpumparna (laborerar lite, ändrar å donar). Visst, diffen stiger men så fort det blev lite kallt så sprang gradminuterna iväg å kändes som om inte pumpen "orkade" leverera. Det stora problemet var att jag inte stannade upp å TÄNKTE...men lyser tillskottslampan är det svårt att vara rationell...i alla fall för mig så jag gav upp, det funkar inte tänkte jag...det får bli läge 3...thats it..

Detta ända tills nu, då jag efter plumbers inlägg kommer på att sänka även kurvan (sent skall syndaren vakna...rätt trögt av mig att inte fatta det tidigare..men men, det är väl så illa då...)

 Mailar också Adam för svar på hur diffen ska vara med R404A. Får följande svar:
Citera
Det kan lätt bli en lång utläggning om varför vi rekommenderar följande:

kalla sidan 3-5 grader
7-10 på varma

Men i princip är det en kompromiss mellan vad som är optimalt för värmepumpen (högt delta) och de båda systemen (lågt delta), kollektorn och huset.

Börjar också grunna på hur det var på den hemska dyra tiden med elpanna, hade aldrig så varma element då som jag haft med VP, men ändå lika varmt i huset (eller nja, men varmt i alla fall)... Har nu sänkt från kurva 34 (som jag tänkte köra i vinter, då 36, om sanningen ska fram, var ett j*vla slöseri) till kurva 31 samtidigt som jag sänkt hastigheten på cirkpumparna, tillbaka får jag då 24 grader, Diffen kalla sidan blir 3 grader nu då det fått "gått till sig" några dygn. Ska onekligen bli spännande att se om det går att flytta fram gränsen för hur långt ned på kvicksilvret pumpen täcker nu

Tidigare har kurva 31 (man MÅSTE ju testa  ;D ) inneburit sibirien (kylan i blicken från frugan då jag varit å petat dit kurva 31 "bara för" i fjol sänkte nog innetempen en del åsså) men nu så funkar det finfint, tenderar dessutom att bli varmare inne ju kallare det blir ute...dock för lite tid ännu för att hugga nått i sten...

Nu till räknadet, jag vet ni är sugna... vi säger väl 0 grader ute för enkelhetens skull...tidigare hade jag 36 å fick tillbaka 32, nu leder jag fram 31 å får tillbaka 24. Ska försöka formulera till det här nu... Är det "likvärdigt" med dessa 4 varmare graders skillnad om man jämnför med de sju som visserligen är kallare, men fler.  Ger de så att säga (på pappret) lika mycket, mer, eller mindre värme till kåken?
« Senast ändrad: 23 oktober 2004, 00:02:30 av Norrlänningen 2.0 »
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 705
Re:Förklaring....
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2004, 14:37:14 »
Till huset tillfört värme (medelvärde)
(36-32)* cirkulationspumpens flöde *
Kanske funkat Din pump så att cirkulationspumpens gångtid  är samma som kompressorns gångtid

Den till huset tillförda värmen kan mycket väl vara lika i båda fallen, fast gångtiderna blir olika. Men om man kör med den högre temperaturen kan det hända att den bättre hälften utdelar mera beröm för att VP:n jobbar- det märks ju mera de stunder som kompressorn är igång och elementen känns ljumma




Småhus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. Borrhål 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till år o normaltemp).2005: Patron stöder från -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blåst) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3456
Re:Förklaring....
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2004, 15:55:10 »
Min Stiebel reglerar radiatorkrets 1 (huset) på returtempen.

Det måste väl innebära att lägre flöde (lägre hastighet på cirkpump, korrekt strypta radiatorer) kommer att resultera i lägre returtemp, och därmed högre framledningstemp (varmare radiatorer) för att komma upp den önskade returtempen? Det skulle väl förklara varför du kan sänka kurvan om du sänker flödet och ändå få det varmare inne?

Nu vet jag inte om din pump reglerar på samma sätt, men det verkar ju vara rätt vanligt.

Radiatorkrets 2 (garaget) regleras (shunt) på framledningstempen i min pump.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Allt går, det är bara olika svårt
Re:Förklaring....
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2004, 18:16:51 »
Nädå, jag styr med gradminuter...(thermia)...men tror det är lite finlir kvar, var en varm dag idag (+5 ute) å det blev lite väl varmt inne (jaja, jag MÅSTE köpa en innegivare...jag vet), men...finlir är ju SKOJ...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3456
Re:Förklaring....
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2004, 18:28:30 »
Nädå, jag styr med gradminuter...(thermia)...men tror det är lite finlir kvar, var en varm dag idag (+5 ute) å det blev lite väl varmt inne (jaja, jag MÅSTE köpa en innegivare...jag vet), men...finlir är ju SKOJ...

Gradminuter eller inte, den måste väl mäta "graderna" som ingår i gradminutberäkningen nånstans? Är det fram eller retur?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Förklaring....
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2004, 21:22:52 »
Thermia styr på "stigen"...

Ju lägre kurva du kan ha (med samma innetemp) ju lägre energiförbrukning får du!!!

Jag vet inte nån annan typ av värmeinstallation som funkar så (bra).

Med lågt delta (högt flöde) kan kurvan sänkas maximalt. Viktigt att ingert stryper flödet, utom i rum där man vill ha kallare förstås.

Får du varmare inne när utetempen sjunker har du för HÖG kurva!!! Jag kan bara gratulera.
Blir det för kallt innen vid högre utetemp kan du korrigera kurvan vi 5 +-0 och -5 grader i styren. Det är vanligt att med "rätt" kurva blir det lite svalare inne med den utetempen, därav denna funktion.

Kan du sänka genomsnittliga framledningstemepen med säg 6 grader den här vintern då tjänar du jättemycket el! Kanske så mycket som 20%, nu kommer det otroliga det gäller även om du inte sänker rumstemperaturen!!!
Skillnaden tas från borran där du har din gratisvärme.
Därför kan det va mycket lönsamt att byta till sig större radiatorer inför en byte till värmepump!!!
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Allt går, det är bara olika svårt
Re:Förklaring....
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2004, 23:39:37 »
Jo, som jag i tidigare inlägg, får se om jag inte tangerar dina Kurva 30 snart Bertil  ;D 8) ;D...Dock så är det här med varmare inne fortfarande bara en tendens, inget jag sätter mig ner å knackar i sten ännu...en blåsigare dag så...

Kurvbrytarfunktionen vid +5, 0,-5 är mycket användbart, och kommer snickras med ett tag nu..men som sagt lite småpill är ju kul...

Å just det ja...framledningen är styrande...men det hade du ju redan sagt...
« Senast ändrad: 23 oktober 2004, 23:41:40 av Norrlänningen 2.0 »
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Förklaring....
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2004, 23:07:55 »
Citera
en blåsigare dag så...
Det är då din framtida rumsgivare får jobba  ;)
Osså när vårsolen tittar fram (för då är den väl inkopplad eller hur  ;D

Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal