Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Underdimensionerat borrhål?  (läst 2688 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad QuickBen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
Underdimensionerat borrhål?
« skrivet: 11 september 2006, 10:48:25 »
Hej!

Jag har precis börjat gräva ned mig i detta ämne och har fått in den första offerten på en NIBE 1215-7. Jag tycker att borrhålet verkar misstänkt grunt, så jag tänkte höra om nån som förstår sig på detta har lust att kolla över siffrorna?

Förutsättningarna är:
Egnahemsvilla i Stockholm (oisolerad plankstomme) byggd 1925. 1+1/2 plan med sadeltak, kallvind och hel, oinredd källare. Ej dränerat (åtminstone inte sedan 1960). Kopplade 2-glasfönster. Gjutjärnsradiatorer från 20-talet. Elburen golvvärme i badrum på öv (ca 13 kvm). Radiatortermostater från 70/80-talet. Kombipanna olja/el, 3 m3 tank. VV-beredare NIBE rostfri 300l -99. Gjutjärnskamin med konvektionsfunktion i vardagsrum på bv. Inget badkar, endast dusch. Oisolerad källare med två radiatorer och en flyttbar avfuktare. Vi brukar hålla 18-20 C vintertid.

Förbrukning per år:
Ca 2 m3 olja
Ca 16500 kWh el (inkl hush.el och jag har bl a tre datorer mm som går dygnet runt).
Ca 2 m3 ved som eldas i kaminen i v-rum.

Offerten jag har fått gäller en NIBE 1215-7, och dessa data finns med:

------------
Nettoenergibehov inkl hush.el 29400 kWh/år
Varmvattenbehov (ingår ovan) 5000 kWh/år
Effektbehov 10,1 kW

Årsmedeltemperatur 6,6 C
Dimensionerande utetemperatur (DUT) -18 C
Inomhustemperatur 20 C
Sol- och personvärme täcker från ca 16 C
Framledningstemperatur vid DUT 55 C
Returledningstemperatur vid DUT 45 C
Avgiven energi värmepump 28937 kWh/år
Drivenergi värmepump 8560 kWh/år
Tillsatsenergi netto 457 kWh/år
Tillsatsenergi (El, 95%) 482 kWh/år
Rek. tillsatseffekt, netto 3,9 kW
Energiförbrukning, el brutto 9042 kWh/år
Besparing värmepump 20376 kWh/år

Energitäckningsgrad 98%
Effekttäckningsgrad 62%
Årsvärmefaktor 3,4
Värmepumpen täcker till ca -8 C
Kondensering Flytande
Varmvatten från vp 100%

Aktiv borrhålslängd 126 m
Specifikt energiuttag 167 kWh/m
Specifikt effektuttag 43 W/m

Lambdavärde 3,0 W/mK
Köldbärartemperatur in (medel) -1 C
Köldbärare temperaturdifferens 3 C
----------------

Kostnaden för installation/intrimning/nedmontering av bef. tank/panna etc knappt 130 000 inkl moms. Har fått tre referenser i närliggande områden med kåkar från samma tidsperiod.
Offertgivaren rekommenderar att komplettera med "fläktkonvektor" (om det var så det hette) i källaren för att minska risken för fuktproblem.
Vi funderar på att ev lägga in golvvärme i källaren på sikt (efter dränering+utvändig och ev invändig isolering).

Jag tycker att borrhålet verkar grunt? Har hört att folk brukar borra typ 150m...
Räcker dimensioneringen även för golvvärme?
Är fläktkonvektor ett bra sätt att undvika fuktproblem i källaren?

Vet _ingenting_ om olika fabrikat på pumpar och försöker få in flera offerter, men det är svårt att ens få hem folk för att titta... Har sett att många använder NIBE, men är det för att de är bäst eller? Jag är intresserad av datateknik och vill gärna ha gott om inställnings-/övervakningsmöjligheter, så jag har tittat lite på NIBE 1230.

Tacksam för alla svar!
Quickben
Egnahemsvilla BÅ 1925, 131 kvm boyta + 67 kvm källare, Stockholm.
IVT Greenline HT+ C7, 160m borrhål, gjutjärnsradiatorer från 20-talet, Morsö gjutjärnskamin med konvektion i v-rum.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
SV: Underdimensionerat borrhål?
« Svar #1 skrivet: 11 september 2006, 16:48:05 »
Jepp, 150 meter aktivt hål är betydligt rimligare för ditt hus.


Gjutjärnsradiatorer från 20-talet.


Bra!  Thumbsup

Citera

Räcker dimensioneringen även för golvvärme?
Är fläktkonvektor ett bra sätt att undvika fuktproblem i källaren?


Gör du golvvärmen rätt med isolering under så kommer VP:n att kunna göra denna värme också, men fundera då på en 1230-8 (istället för 1215) som kan styra extra shuntgrupp.

Men rejäla fläktkonvektorer i källaren kan du sannolikt ha på värme i källaren på sommaren också. Fast jag skulle satsa på omdränering med isodrän (eller liknande) på väggar och att bila upp golvet och lägga dit isolering + golvvärme så slipper du fläktkonvektorerna + får ett friskare hus.
« Senast ändrad: 11 september 2006, 16:49:40 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Nibe - forever
SV: Underdimensionerat borrhål?
« Svar #2 skrivet: 11 september 2006, 21:17:18 »
Notera att 1230-8 har en lägre effekt än 1215-7. Även om det inte är mycket så får du ut lite mindre kräm ur 1230-8. Modellbeteckningarna ljuger lite, men jämför tekniska data på Nibes hemsida så ser du. På rent fakta skiljer det 10% om jag inte minns fel. 10% som i ett visst läge kan vara viktigt om du t.ex. budgetrenoverar ett källargolv utan tillräcklig isolering.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad QuickBen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
SV: Underdimensionerat borrhål?
« Svar #3 skrivet: 13 september 2006, 11:48:05 »
Tack för svaren!

Jag har pratat med offertgivaren som har återkommit med flera olika offerter på djupare borrhål, men som ändå menar att det djup han offererat först bör vara det optimala.

Han verkar seriös (åtminstone i förhållande till senare offerter), så jag får ta och ringa referenserna.

Tack,
QuickBen
Egnahemsvilla BÅ 1925, 131 kvm boyta + 67 kvm källare, Stockholm.
IVT Greenline HT+ C7, 160m borrhål, gjutjärnsradiatorer från 20-talet, Morsö gjutjärnskamin med konvektion i v-rum.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
SV: Underdimensionerat borrhål?
« Svar #4 skrivet: 13 september 2006, 12:11:31 »
Läs den här innan du bestämmer dig för borrhålsdjupet.

http://epubl.ltu.se/1402-1617/2005/070/LTU-EX-05070-SE.pdf

Figur 3.3 säger allt, vill man vara säker på att slippa problem, dimensionera så att brine in aldrig går under noll.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7117
SV: Underdimensionerat borrhål?
« Svar #5 skrivet: 13 september 2006, 13:09:32 »
Aktivt djup på 126 meter blir ett djupare borrhål då det blir en sträcka upptill som är inaktiv så det är inte riktigt jämförbart. Skulle också sikta på djupare borrhål. Nu kanske berget leder värme bättre än antagna 3,0 W/m*K men ändå.

Golvvärme i en källare ovanpå befintligt golv är jag tveksam till. Det blir lätt stora förluster nedåt då det kan vara svårt att isolera tillräckligt utan att takhöjden minskar för mycket, det brukar inte finnas så mycket att ta av från början. Skulle också bila upp golvet, man tänkte inte mycket på kapillärbrytande skikt och sådant på 1920-talet.

-1 medel på köldbäraren säger inte så mycket. Är det årsmedelvärde eller vad? Noll grader in vintertid bör man ha för bästa totalekonomi. Jämfört med för några år sedan kostar det inte så mycket mer att borra men elen har blivit avsevärt dyrare. Gamla spelregler gäller inte längre. Det kanske är så att man tom skall ligga en bit över noll grader numer.

Värme i källaren på sommaren: Kan bli problem utan acktank pga den lilla vattenvolymen när resten av huset inte värms.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad QuickBen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
SV: Underdimensionerat borrhål?
« Svar #6 skrivet: 13 september 2006, 13:44:52 »
Tack Roland!

Jag lutar åt 146 m, vilket skulle ge KB-in 0 C. Offererat pris är ca 5000 högre (129 000).

Jo, blir det golvvärme i källaren blir det också uppbilat golv. Men det får framtiden avgöra...

Installatören har rekommenderat en fläktkonvektor för källaren.

Egnahemsvilla BÅ 1925, 131 kvm boyta + 67 kvm källare, Stockholm.
IVT Greenline HT+ C7, 160m borrhål, gjutjärnsradiatorer från 20-talet, Morsö gjutjärnskamin med konvektion i v-rum.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Underdimensionerat borrhål?
« Svar #7 skrivet: 14 september 2006, 22:45:56 »
Se då till att du får AKTIVT djup!!!!!  djup under grundvattennivån!!
Det ovan grv ger ju ingen värme o ska INTE räknas!

5000... det är som att bar billiga fälgar till bilen jag skulle borra ändå liite till helt klart!

Ofta unnar man sig lite högre temp när värmen blir "sååå" billig.
Det är aldrig med i kalkylerna, MEN måste med om man vill ha rätt djup!

Tur iofs att du kollar och trots att inst bedyrar att det ska räcka... väljer djupare...

Han kommer att säga att det räcker ÄVEN om du får -5 grader in på vintern, så länge det funkar hävdar han att det är ok!
Det är det INTE ok är det om man har maximala prestanda med som sagts helst aldrig under +-0 in.Inte ens efter veckor med svinkyla.
Det är ju i borran och ENDAST där du har gratisvärmen!!!!

Lycka till...
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad QuickBen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
SV: Underdimensionerat borrhål?
« Svar #8 skrivet: 15 september 2006, 05:26:41 »
Jo, det är 146 m aktivt borrhål.

Vi har dessutom manuell shunt idag, och eftersom vi båda avskyr för hög temp inomhus har vi snarare för kallt. I vintras hände det många gånger att det var 15-16 C i köket på BV när jag vaknade... Så jag tror säkert att vår förbrukning kommer att stiga iom att vi nog kommer att ligga mer jämnt runt 19 C.

Nu väntar jag på de två sista installatörerna som ska komma och titta. Har fått två NIBE-offerter, men så kom grannen och berättade hur nöjda de varit med sin installatör och din IVT...

Tack!

Egnahemsvilla BÅ 1925, 131 kvm boyta + 67 kvm källare, Stockholm.
IVT Greenline HT+ C7, 160m borrhål, gjutjärnsradiatorer från 20-talet, Morsö gjutjärnskamin med konvektion i v-rum.

Utloggad FredZ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Fjollträsket
  • Antal inlägg: 7
SV: Underdimensionerat borrhål?
« Svar #9 skrivet: 15 september 2006, 21:21:43 »
En sak jag hörde från min borrare efter min installation i somras, jag ser att du bor i söder om söder  ::)

Området runt Globen, Johanneshov och Enskede har grundvattensjöar på cirka 100-130 meter ned i marken. Mao så kanske två borrhål kan vara att föredra så att aktivt djupt verkligen uppnås. Kanske värt att ha i minne. a:gl

Å andra sidan så vet jag att det kan vara små tomter i egnahemsoråden med 500-600 m2 men och svårt att få till minimiavstånd 20 meter per hål men ta och fråga leverantören som kommer ifråga.

Hålet eller hålen borrar man en gång oftast, i mitt fall blev det 200 meter i ett hål fastän borraren var på väg mot två.
Konverterat från CTC Pionjär olje/el som gick mest på el sista 16 åren till bergvärme 20060814. Varför byta - pannan sprang läck pga offeranod som inte bytts ut - inre VVB rostade sönder. Värmde cirka 260 m2 med cirka 30000 Kwh år.
Installation:
Viessmann Vitocal 200 - 8,5 kW med hål om 200 meter, aktivt hål - tja kanske 195 meter, borraren sade att vattnet var cirka 4 meter ned i hålet.
Viessmann 500 liter acktank med 25 meter förvärmning vv-slinga till 300 liter Oso VVB
Någon gång i framtiden kommer solfångare upp på kåken :-D

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 705
SV: Underdimensionerat borrhål?
« Svar #10 skrivet: 16 september 2006, 20:25:26 »
Räcker effekten 10 kW på kalla vinterdagar? Fast huset är kanske tilläggsisolerat. Eller kanske räknar Du med att källaren inte ska värmas ndet är riktigt kallt?
Småhus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. Borrhål 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till år o normaltemp).2005: Patron stöder från -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blåst) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal