Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Dags att beställa värmepump  (läst 842 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kental

• Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ånge
  • Antal inlägg: 8
  • Jag älskar värmepumpar!
Dags att beställa värmepump
« skrivet: 07 september 2006, 00:16:30 »
Hej ! Jag har nu fått ut min slang i sjön, 2 X 300 meter + en enkel slinga mellan sjö-hus,  60 meter till huset (tyvärr ligger slangarna ihop ca 30 meter, och övriga 30 meter har jag lagt dem så att jag får nytta av jordvärmen). Pumpfunderingar ? : jag bor mitt i sverige (Ånge) i ett gammalt hus från 1927. Vi gör av med 30 - 31000 kw på ett år. Jag hade tänkt sätta in en ivt ht 7 med en separat vv beredare - visst borde det räcka med en 7:a eller skall man ta till en 9:a - skiljer inte mycket i investeringskostnad men det kanske är dumt att ha för stor pump...( Jag brukar elda i en kakelugn och i en vedspis när det kyler på ).

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 21352
  • Alien snowman.
SV: Dags att beställa värmepump
« Svar #1 skrivet: 07 september 2006, 06:22:47 »
Hej ! Jag har nu fått ut min slang i sjön, 2 X 300 meter + en enkel slinga mellan sjö-hus,  60 meter till huset (tyvärr ligger slangarna ihop ca 30 meter, och övriga 30 meter har jag lagt dem så att jag får nytta av jordvärmen). Pumpfunderingar ? : jag bor mitt i sverige (Ånge) i ett gammalt hus från 1927. Vi gör av med 30 - 31000 kw på ett år. Jag hade tänkt sätta in en ivt ht 7 med en separat vv beredare - visst borde det räcka med en 7:a eller skall man ta till en 9:a - skiljer inte mycket i investeringskostnad men det kanske är dumt att ha för stor pump...( Jag brukar elda i en kakelugn och i en vedspis när det kyler på ).

Är det inklusive hushållsel?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Kental

• Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ånge
  • Antal inlägg: 8
  • Jag älskar värmepumpar!
« Svar #2 skrivet: 07 september 2006, 11:50:56 »
Ja hushållselen inräknad. Huset är i två våningar (brutet tak) Ca 140 kvadrat bostadsyta samt en källare där jag har tvättstuga, pannrum, förråd. Skall iof sätta in två eller tre element i källaren. Har kvar de gamla fönstren med innanfönster. Jag hade också tänkt ordna hem sågspån och tilläggsisolera vinden.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 21352
  • Alien snowman.
« Svar #3 skrivet: 07 september 2006, 14:28:15 »
Ja hushållselen inräknad. Huset är i två våningar (brutet tak) Ca 140 kvadrat bostadsyta samt en källare där jag har tvättstuga, pannrum, förråd. Skall iof sätta in två eller tre element i källaren. Har kvar de gamla fönstren med innanfönster. Jag hade också tänkt ordna hem sågspån och tilläggsisolera vinden.

Då klarar du dig fint med en 7:a, du kommer nog inte behöva elda så särskillt mycket.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal