0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, har nu läst in mig på forumet under ett antal sommarkvällar och tror mig ha fått modet att själv installera VP / Jordvärme....Lite funderingar:Minsta radie vid vändpunkt på kollektorslingan? Grävs slangen med kabelskopa så är det inga problem, kör man däremot med en bred skopa så blir vändpunkten kanske ett problem?
Hur känsligt är det med förläggningsdjupet, skall det vara fallande från VP så att lägsta punkten är vid vändpunkten på slingan?
Kommer att dra kollektorslangen in under huset och sedan upp genom plattan, skall denna del isoleras och/eller läggas i t.ex. markrör?
Kan det bli problem att få till 90 graders böjarna på slangen under plattan?
Kollektorslang kommer att passera 5 meter grusväg (plogas vintertid), vad krävs för åtgärd? Isolering
Skall beställa en 1230-6 med 400 meter slang, lägger säkert med innegivare samt ev. poolstyrning. Vad mer skall man ta med när man ändå beställer? Kan jag använda mitt bef. expkärl (bra skick)? . Vilka kopplingar ventiler krävs rekomenderas av alla kunniga installatörer?Många frågor blev det, tack på förhand//Largu
Vilka kopplingar ventiler krävs rekomenderas av alla kunniga installatörer?
CiteraKollektorslang kommer att passera 5 meter grusväg (plogas vintertid), vad krävs för åtgärd? IsoleringDet borde inte vara några problem om slangen ligger 1 meter ner i backen.
Jag kommer att försöka att pressa alla kopplingar (grannen är "röris" och jag kan få låna eller få hjälp med pressverktyg). Är press eller lödning att föredra?
Hur är det med mängden Bioetanol? Nibes folder säger 1 liter per meter PEM slang (40), medans VVS handlarn säger 0,5 liter per meter slang. Vilket är rätt?
Har någon annan vettiga tips och råd så är jag mer än tacksam...