Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Varmvattenberedningen skall väl starta vidd 44 grader!  (läst 1016 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Toker

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
Varmvattenberedningen skall väl starta vidd 44 grader!
« skrivet: 29 juni 2006, 21:10:17 »
Hejsan!

Jag har läst "den lille röda", där står det att värmepumpen skall börja tillverka varmvatten då temperaturen sjunkt till 44 grader. Då jag tittar i loggan på varmvattnet har det aldrig varit under 48 grader vid start. Det blir många onödiga starter det. Vaför blir det på detta viset?
Thermia Diplomat 8 tws. 160 meter närmare den onde. 200 uppvärmd yta.I drift sedan maj 06.

Utloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 5703
  • Jag älskar värme!
SV: Varmvattenberedningen skall väl starta vidd 44 grader!
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2006, 21:44:12 »
Det sitter två tempgivare i varmvattentanken, den som styr när pumpen ska tillverka varmvatten sitter i botten och har kallare vatten, den du ser i loggen som sitter i toppen och visar tappvattnets temperatur
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus

Utloggad Porcupine

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 198
SV: Varmvattenberedningen skall väl starta vidd 44 grader!
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2006, 08:18:33 »
Temperaturen i botten kan du se i servicemenyn som du når genom att hålla in höger- och vänsterpil samtidigt under ett antal sekunder.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal