Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Efter midsommar.  (läst 1519 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cobramannen

  • Bygger en AC Cobra
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gnarp
  • Antal inlägg: 82
  • Garaget på väg att få tak
Efter midsommar.
« skrivet: 17 juni 2006, 15:03:32 »
Nu är det inte länge kvar tills vi ska börja demolera allt vad tomten heter, 2x500m jord-värmeslang ska då grävas ner.
Ska bli skoj att se hur det går studs
Visst är det bäst att man isolerar över avloppsrören? Hade tänkt mig 100mm cellplast, vad tror ni om det. Samma gäller inkommande vattenledning.

/Johan
Nibe 1130-10, VPA 300/200, ESV20 som styr värmen till garaget. 900m jordvärme-kollektor. 160m2 golvärme i Bostaden ca 22grader inne
Garaget 128m2 golvärme 16-17grader där inne
Bor i norra Hälsingland

År 1 8130kw värme, vv + tillsats
År 2 7188kw värme, vv + tillsats
År 3 7133kw värme, vv + tillsats
År 4 7649kw värme, vv + tillsats
År 5 6972kw värme, vv + tillsats
År 6 7744kw värme, vv + tillsats

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20147
  • Alien snowman.
SV: Efter midsommar.
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2006, 07:33:08 »
Visst är det bäst att man isolerar över avloppsrören? Hade tänkt mig 100mm cellplast, vad tror ni om det. Samma gäller inkommande vattenledning.

/Johan

Gräv försiktigt vid vattenrören, hellst för hand.

Jag tror nog att 100 mm markisolering borde räcka. De enda fall jag läst om på detta forum om frysta vattenledningar vid jordvärme är där det saknats isolering.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Cobramannen

  • Bygger en AC Cobra
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gnarp
  • Antal inlägg: 82
  • Garaget på väg att få tak
SV: Efter midsommar.
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2006, 23:17:09 »
Har uppstått ett litet problem, avloppet ligger som grundast på ca 1m:ers djup. Har isolerat med 100mm cellplast över detta. Så min fundering är om jag ska lägga slangen på ca 0.9m djup eller om man ska göra en lång puckel där den inte kommer ner på 1m djup, kanske ställer till det med urluftningen om jag gör en aning förhöjning på några ställen?

Bor i Gnarp (norra hälsingland)

Vad tycker ni att jag ska göra?
Tacksam för svar

/Johan



Nibe 1130-10, VPA 300/200, ESV20 som styr värmen till garaget. 900m jordvärme-kollektor. 160m2 golvärme i Bostaden ca 22grader inne
Garaget 128m2 golvärme 16-17grader där inne
Bor i norra Hälsingland

År 1 8130kw värme, vv + tillsats
År 2 7188kw värme, vv + tillsats
År 3 7133kw värme, vv + tillsats
År 4 7649kw värme, vv + tillsats
År 5 6972kw värme, vv + tillsats
År 6 7744kw värme, vv + tillsats

Utloggad Glenn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 224
SV: Efter midsommar.
« Svar #3 skrivet: 11 juli 2006, 18:22:10 »
Att lägga en lång mjuk böj (puckel) är inga problem så fick jag göra på ett ställe där jag hade en stor, riktigt stor sten...  Bara man får ut all luft så är det inga problem...

Ha det gott

/Glenn

Utloggad ojacobsen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Helan gå!
    • Smalspår i Blekinge
SV: Efter midsommar.
« Svar #4 skrivet: 12 juli 2006, 08:57:51 »
Har uppstått ett litet problem, avloppet ligger som grundast på ca 1m:ers djup. Har isolerat med 100mm cellplast över detta. Så min fundering är om jag ska lägga slangen på ca 0.9m djup eller om man ska göra en lång puckel där den inte kommer ner på 1m djup, kanske ställer till det med urluftningen om jag gör en aning förhöjning på några ställen?
Kanske det skulle va en ide att dra rör-isolering kring slangen där den kommer närmast marken. Hos os har dom ändast lagt rör-isolering kring slangen där den korsar rör och annat. Än så länge inga problem...
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Gla

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Många värmepumpar blir det!!
    • Min hemsida
SV: Efter midsommar.
« Svar #5 skrivet: 12 juli 2006, 13:57:24 »
Nu är det inte länge kvar tills vi ska börja demolera allt vad tomten heter, 2x500m jord-värmeslang ska då grävas ner.
Ska bli skoj att se hur det går studs
Visst är det bäst att man isolerar över avloppsrören? Hade tänkt mig 100mm cellplast, vad tror ni om det. Samma gäller inkommande vattenledning.

/Johan

Jag hade samma problem som du, inkommande vattenledning går parallellt med kolletkorslangen ca 15 m utaför huset.

Jag har isolerat både kolletkorslangen och vattenslangen med rörisolering samt lagt en markisoleringsskiva mellan. Fungerar utmärkt, änsålänge i varje fall.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet, våren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) på övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggår -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i två plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Cobramannen

  • Bygger en AC Cobra
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gnarp
  • Antal inlägg: 82
  • Garaget på väg att få tak
SV: Efter midsommar.
« Svar #6 skrivet: 12 juli 2006, 18:00:24 »
Tackar för upplysningen, tydligen inte den enda som har råkat ut för lite problem.
Nu känner man att man kan sova igen *vinkar*

Tur att detta forum finns för oss som vill göra allt själv Thumbsup

Mvh Johan

Nibe 1130-10, VPA 300/200, ESV20 som styr värmen till garaget. 900m jordvärme-kollektor. 160m2 golvärme i Bostaden ca 22grader inne
Garaget 128m2 golvärme 16-17grader där inne
Bor i norra Hälsingland

År 1 8130kw värme, vv + tillsats
År 2 7188kw värme, vv + tillsats
År 3 7133kw värme, vv + tillsats
År 4 7649kw värme, vv + tillsats
År 5 6972kw värme, vv + tillsats
År 6 7744kw värme, vv + tillsats

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal