Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Hur är mina värden egentligen? Skall värmepumpen stå still ibland?  (läst 5051 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
1. Jag har en IVT Greenline Plus E11 och en vv-beredare på 300 l.  210 m hål och 350 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare etc) Vp hade en inställning när den installerades för värmen (kurvan) på 6 på den 10-gradiga skalan. Jag har nu sänkt detta till 4,3 och nu har jag vid + 3,4 grader ute och ca 20,5 grader inne värdena: Retur radiatorer 36,1, värmebärare ut 36,6 värmebärare in 31,6, köldbärare in 3,6, köldbärare ut -0,1. Kan man säga något om dessa värden. Är det några andra värden som är intressanta för driftekonomin mm. Jag tror att vp ännu inte behövt någon tillskottsenergi utan all värme kommer från värmepumpen

2. Värmepumpen gör uppehåll då och då eftersom det inte finns behov av ytterligare värme i radiatorerna eller vv-beredaren. Uppehållen är ca 20-30 min. Jag har hört att det inte är bra för en värmepump att stanna och starta för mycket.

 
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt från gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÅS
  • Antal inlägg: 534
Jag har hört att det inte är bra för en värmepump att stanna och starta för mycket.
En stor fråga här på forumet är ju hur man skall minska antalet starter, man anser att de skall vara så få som möjligt för att inte slita på kompressorn. Så det bästa för kompressorn är väl att den går oavbrutet, så att antalet starter per dygn är 0. För egen del är det inget som bekymmrar mig...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste månad (aug), medeltemp i Borås +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushållsel 353 kWh. Senaste 12 mån 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd på 20°.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20153
  • Alien snowman.
Returen från radiatorerna verkar väl hög, ska det inte vara 31,6?

Hur många starter per dygn har du i medel?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
Citera
Retur radiatorer 36,1, värmebärare ut 36,6 värmebärare in 31,6,

Det där måste du kolla igen! kolla när pumpen gått en bra stund...

Det är helt ok med stopp på pumpen, den ska ju inte gå mera än att du får lagom innetemp!!
 följ upp det lite över tid, det finns justeringar om man vill minska antalet starter, men upp till 25/dygn är helt ok. När det blir kallare då minskar det drastiskt ned till 0!! Då går den ju hela tiden.
Bra att du kunde sänka kurvan, då drar pumpen mindre ström. Ju lägre kurva desto bättre verkningsgrad!

Jämför med en kyl den startar massor av gånger...
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
Citera
När det gäller retur radiatorerna så står det så här på displayen: Temperaturavläsning  Retur RAD GT 1 Från 37  Nuv. 36

Funkar så här.. den stoppar på 37 och startar på 32 grader. Börvärdet är mitt i dvs 34,5 grader.
När den stoppar poppar starttempen upp direkt!
Bara en förklaring..

Det är viktigt på ivt att cirkulationen är optimal...du verkar ha lite större cirkulation på den interna pumpen...
Kanske Roland ser det här... han kan nog tipsa dig om det är vits att ändra. kan du kolla vad cirkulationspumparna står i för läge dom har tre lägen.

En sak med IVT som är lurig är att justera tillskottet så pumpen går optimalt vid kyla!!! Det är riktigt viktigt!
Du kan läsa lite här det finns massor om det. Men det går nog inte fixa förrän till vintern..

ex på nattlektyr!  här står det enbart om IVT
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5659.0

ex på intressanta trådar...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7503.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7487.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7464.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5659.0

Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20153
  • Alien snowman.
Jag har, bortsett från den interna cirkulationspumpen/arna i vp:n, ytterligare en extern cirkulationspump som skall hjälpa till att cirkulera varmvattnet i radiatorerna.

Kan det vara så att denna externa cirkulastionspump inte behövs eller skall den "strypas" något? Kan problemet bero på att jag har två radiatorer som är "stillastående", d.v.s de får ingen  värme trots att jag luftat och "juckat" på piggarna där termostaten skall sitta?

Nej, den externa ska du inte strypa.

Vad jag kan se så har du lite för hög fart på den interna cirkpumpen, du ska hellst ha uppåt 7ºC skillnad mellan VB-in och VB-ut på VP:n. Sen ska VB-in ha samma temp som radiatorreturen, om VB-in är högre så har du backflöde genom bypassen vilket inte är bra.

Sen måste du få igång de radiatorer som inte får någon värme, om du har 2-rörsystem kan du testa att tillfälligt stänga övriga radiatorer och kolla om du får fram någon värme.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 861
Hej

Ursäkta men jag har inte fattat vad som beskrivs i följande som Carl N säger:


"Vad jag kan se så har du lite för hög fart på den interna cirkpumpen, du ska hellst ha uppåt 7ºC skillnad mellan VB-in och VB-ut på VP:n. Sen ska VB-in ha samma temp som radiatorreturen, om VB-in är högre så har du backflöde genom bypassen vilket inte är bra."

Finns det någon länk som kan förklara t ex:  VB In och Rad Retur
och VB UT och Rad Fram.

/sw   :-[ :-[

Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994 Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation. Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, grundvatten. 18.000 KWh / år.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar till bergvärme och fördjupar den befintliga borran till 210 meter.
Total ElFörbrukning
2011  13.400 kWh                            
2012  13.500 kWh
2013  14.450 kWh
2014  12.752 kWh
2015  13.835 kWh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
9/12... du har ett stort hus och därmed strot energibehov!

Mycket kanske men helt beroende på utettemp och vilken temp den ska klara utan tillskott
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20153
  • Alien snowman.
Hej

Ursäkta men jag har inte fattat vad som beskrivs i följande som Carl N säger:


"Vad jag kan se så har du lite för hög fart på den interna cirkpumpen, du ska hellst ha uppåt 7ºC skillnad mellan VB-in och VB-ut på VP:n. Sen ska VB-in ha samma temp som radiatorreturen, om VB-in är högre så har du backflöde genom bypassen vilket inte är bra."

Finns det någon länk som kan förklara t ex:  VB In och Rad Retur
och VB UT och Rad Fram.

/sw   :-[ :-[



NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20153
  • Alien snowman.
Preke:
Drifttiderna är nog helt OK, det är däremot inte OK att 2 av raddisarna inte får värme. Har du 1-rörsystem?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
Installatören säger att värdena är normala:

Så här ser värdena ut nu:

GT1                Retur rad         från 36,0
                                           Nuv 32,6
GT2                Ute                 +4
GT6                Kompress       63,5
GT8                VB                 ut 38,9
GT9                VB                 in 33,8
GT10              KB                 in 3,8
GT11              KB                 ut 0,2

Så här säger installatören om mina värden

"Dina värden ser bra ut, differensen mellan GT 8 och GT 9 är normal som den skall vara mellan 4-10 grader. GT 1 mäter samma sak men med andra värden GT8 och 9 är det som styr vår kontroll"

Har installatören rätt? Skall skillnaden inte vara ca 7 grader?
« Senast ändrad: 04 april 2006, 12:23:07 av Preke »
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt från gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
Nej jag har trvårörssystem, men dessa tvåp radiatorer sitter i utrymme som är tillbyggd och det verkar vara så att rören dit är lite tunnare än övriga rör i huset. Kan detta vara orsaken till problemet? Hur kan man få igång radiatorerna?
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt från gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3451
Se till att dessa radiatorer är fullt öppna, både på tillopp och retur, sätt upp cirkpumpen på fullt och skruva igen alla övriga radiatorer. Ev prova att starta och stoppa pumpen några gånger, och ev pys lite på avluftningen.

Jag fick igång en radiator med taskigt flöde på så sätt efter installation.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
Hur länge skall jag vänta med alla andra termostater stängda?
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt från gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20153
  • Alien snowman.

Så här säger installatören om mina värden

"Dina värden ser bra ut, differensen mellan GT 8 och GT 9 är normal som den skall vara mellan 4-10 grader. GT 1 mäter samma sak men med andra värden GT8 och 9 är det som styr vår kontroll"

Har installatören rätt? Skall skillnaden inte vara ca 7 grader?

Nja, IVT hävdar själva att diffen ska ligga så nära 7ºC som möjligt för att få ut så hög COP som möjligt men installatörern har rätt i att området 4-10ºC funkar. Fast på detta forumet så otimerar vi värmepumpar.  --/

Sen mäter GT1 och GT9 samma sak vid radiatordrift om externa cirkpumpen är rätt inställd.

Hur länge skall jag vänta med alla andra termostater stängda?

Det borde inte ta mer än 5-10 minuter innan radiatorerna börjar bli varma upptill om det inte är totalstopp.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal