Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Isbildning EcoAir  (läst 2109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattaahm

• Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lagan
  • Antal inlägg: 4
Isbildning EcoAir
« skrivet: 26 mars 2006, 22:37:59 »
Tjenna!!

Hur har ni andra fixat vattenbildningen som blir under EcoAir??  Jag kan säga att jag har en ganska fete stor isklump under min nu som just nu liger kant i kant med undersidan på värmepumpen. Jag funderar på hur man kan fixa detta till nästa vinter...kanske någon typ av vattenuppsamlare eller...några förslag??
CTC Eco Air + Eco El. 1-Plan med gillestuga (112+112) Lagan i Småland.

Utloggad Jassej

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Isbildning EcoAir
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2006, 10:04:24 »
Hej!
Jag har under 2 tillfällen den senaste månaden hackat bort is som var 30cm tjockt.Har även testat med tösalt.
Det har nästan konstant varit minus sedan jag installerade min Eco Air i mitten av januari, så de +5 som det är nu har varit efterlängtade.
Någon med bra tips hur man löser detta bäst?
mvh Jassej
ctc eco el+eco air 107 installerad jan 2006.
1 1/2 plan 163m2 värmd bi yta 8m2. bygg år 1982
2 vux+ 2 barn
mitt i Skaraborg

Utloggad Urban

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Pumpa värme.....Ootroligt.....
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2006, 12:17:29 »
Till min EcoAir 107 har jag gjort en uppsamlingsplåt. Vattnet led sedan in i huset och ner i avloppet. För att det inte skall frysa på plåten och rör har jag en värmekabel som håller det is fritt. Fungerar mycket bra, ingen is under vp.

//Urban
CTC EcoEL + EcoAir 107  Hus byggt 1942 65 kvm + 65 kvm källare i Södra Stockholm

Utloggad Sture

• ฮัทเสห์
  • Expert på värmepump
  • Stad/land: BORÅS
  • Antal inlägg: 534
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2006, 12:52:44 »
Till min EcoAir 107 har jag gjort en uppsamlingsplåt. Vattnet led sedan in i huset och ner i avloppet. För att det inte skall frysa på plåten och rör har jag en värmekabel som håller det is fritt.

IVT, som har en uppsamligsplåt, rekommenderar två lösningar.
-smältvattnet leds, såsom Urban gjort, in i huset. Om ledningen då mynnar ut vid en golvbrunn, måste detta ske "ovanför" brunnen. På detta sätt hålls ledningen frostfri genom att luft dras inifrån huset. Någon värmekabel behövs då inte.

-smältvattnet släpps utomhus i dagvattnet. Då måste enl IVT ledningen förses med värmekabel för att undvika frysning. Förberedda plintar finns i pumpen och värmekabeln styrs av pumpens styrsystem (på vid avfrostning och ytterligare 15 min, kan ändras i menyn)

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste månad (aug), medeltemp i Borås +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushållsel 353 kWh. Senaste 12 mån 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd på 20°.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal