Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.  (läst 207433 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

• Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 17143
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #660 skrivet: 03 augusti 2013, 21:17:05 »
Om man vet vilken framledningen man behöver så är ju allt enkelt annars får man kolla vilka radiatorer som sitter i huset och räkna ut vilken effekt dom avger vid tex 55 grader men det gäller att man har lite koll på vilken max effekt huset behöver.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad styrman

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 418
« Svar #661 skrivet: 03 augusti 2013, 23:34:29 »
men det gäller att man har lite koll på vilken max effekt huset behöver.
Skulle kanske börja där. Speciellt om man är tveksam... Billigare VP kan bli dyrt... Eller en dyrare... onödvändig.
;)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Inloggad Smurfen.

• Guldmedlem
« Svar #662 skrivet: 04 augusti 2013, 09:08:46 »
En kunnig installatör ordnar allt sånt klarar han inte av det ska man nog välja en annan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Smurfen.

• Guldmedlem
« Svar #663 skrivet: 04 augusti 2013, 09:44:09 »
Se till att ta pris samt beräkningar från flera installatörer/märken så bör man hamna rätt.

PetriH

• Gäst
« Svar #664 skrivet: 25 juli 2017, 19:39:39 »
Skriver väll i den officiella tråden även om den varit död i några år! Betyder det att systemen tuffar och går eller har de blivit utbytta  ;)

Till min fråga nu efter att ha läst hela tråden. Gått igenom manualer etc.

Jag flyttar in i hus nästa vecka med en Daikin Altherma..
Vill gärna gå igenom systemet för att säkerställa att den fungerar som den skall. Behöver jag göra något mer än och:

-Kolla vattentryck (fylla på om nödvändigt)
-Trycka på knappen för att sätta igång värmen i huset och säkerställa att värmen är
på för varmvatten.

(Skall jag ställa om nått för att provocera uppvärmning? Eller räcker grundinställning 25grader som förmodligen är grundinställning för sommartemp? för att systemet skall köra igång)

Jag kommer självklart gå igenom alla inställningar för att optimera på bästa vis men vill bara veta att allt tycks fungera som sig skall dag1.

Utloggad Daikin_

• Antal inlägg: 1183
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #665 skrivet: 26 juli 2017, 14:40:47 »
Skriver väll i den officiella tråden även om den varit död i några år! Betyder det att systemen tuffar och går eller har de blivit utbytta  ;)

Till min fråga nu efter att ha läst hela tråden. Gått igenom manualer etc.

Jag flyttar in i hus nästa vecka med en Daikin Altherma..
Vill gärna gå igenom systemet för att säkerställa att den fungerar som den skall. Behöver jag göra något mer än och:

-Kolla vattentryck (fylla på om nödvändigt)
-Trycka på knappen för att sätta igång värmen i huset och säkerställa att värmen är
på för varmvatten.

(Skall jag ställa om nått för att provocera uppvärmning? Eller räcker grundinställning 25grader som förmodligen är grundinställning för sommartemp? för att systemet skall köra igång)

Jag kommer självklart gå igenom alla inställningar för att optimera på bästa vis men vill bara veta att allt tycks fungera som sig skall dag1.

De flesta tuffar nog bara på...
:o)

Ring vår support på 010-7222470 när du flyttar in så kan de gå igenom med dig när du står vid maskinen.

Lycka till !
/D

NiclasBson

• Gäst
« Svar #666 skrivet: 20 oktober 2017, 09:57:28 »
Testar om någon kunnig på Daikin Altherma har något bra tips på mitt problem:
Har en Daikin Altherma som är ca 9 år gammal. Efter sommaren har jag märkt att manometern visar fallande tryck från 1. Har gått rätt långsamt nedåt och jag har fyllt på allteftersom. Stabilare runt 0,7-0,8. Varit orolig för att det varit något läckage på radiatorkretsen som varit dolt.
Nu igår så skulle vi ha gäster och hade dragit upp värmen (då alla tycker vi har kallt hemma  ::)). Märker då att manomentern står på 0 vid kontroll, men har fortfarande varmt på elementen. Luftar jag elementen finns där ingen luft.
Istället blir det tydligt att vattnet går ut via spillvattenrören (förmodligen inte rätt benämning). När jag fyller på vatten till 1,0 blir det tydligt att övertrycksventilen (säkert inte rätt benämning heller) släpper ut vattnet.
Nu har jag sänkt värmen och kör på 25 grader ut och då sjunker trycket sakta igen. Varmvattnet kan jag värma som normalt.
Är det så enkelt som att ventilen har gjort sitt och behöver bytas? Eller kan det ha att göra med expansionskärlet i övrigt? Något jag kan göra (som bara är halvhändig) eller ett jobb för servicekille? Finns det risk med att köra systemet om det faller till 0 och jag inte uppmärksammar detta (exempelvis under dagtid när man jobbar)?
Hoppas någon kan ha tips eller annan värdefull info!

Utloggad Josth

• Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2426
« Svar #667 skrivet: 21 oktober 2017, 12:35:59 »
Vad är det för tryck på säkerhetsventilen till värmekretsen? Om det är 1,5 bar har dessa en tendens att läcka efter varje gång man gjort årliga testet. Brukar vrida på "kranen" för påfyllning så vattnet forsar genom säkerhetsventilen en kort stund. Därefter brukar den hålla tätt. Förmodligen spolar man då bort lite smuts och avlagringar som gör att det läcker.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal