Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: möjliga lösningar för lÃ¥g förbrukning  (läst 1515 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter T

  • Gäst
Peter T
möjliga lösningar för låg förbrukning
« skrivet: 22 september 2004, 08:20:06 »
Jag behöver lite råd.
Jag har idag vattenburen el och haft hemma Thermia och IVT. Båda har kommit fram till att jag gör av med 16000-17000 kWh i värme och varmvatten.
Båda anser att bergsvärme är en för dyr lösning för mig och OM jag skall göra något så bör jag välja mellan luft/vatten värmepump eller fjärrvärme.
Min panna fungerar bra men är från 1980 och båda anser att jag inte skall bygga ett system på den.

Nu har jag haft framme miniräknaren.
För att komma billigt undan hade jag tänkt att göra det mesta själv. Har även en granne som jobbar med kylmedia och kan hjälpa mig med en del installation.

Jag har fått ett pris på autoterm panna med en optima pump (luft/vatten). Går på ca 56.000 kr inkl frakt och moms.
Kan det vara realistiskt att räkna att jag halverar 16000 kWh till 8000 ?. med 1 kr kWh blir det då 8000 kr.

Jag har en enplanshus med hyffsad öppen planlösning och om jag sätter in en Luft/luft kalkylerar jag med att kunna sänka med 4000 kWh (kan det vara realistiskt?) Kostnad 14600 kr (grannen installerar åt mig). Kopplar jag dessutom in fjärrvärme som idag kostar 45000 i installationskostnad och har kWh kostnad på 61,5 öre. Då blir kostnaden för resterande 12000 kWh 7380 kr. Finns inga fasta avgifter. Har inte med driften av värmepumpen. Men då den varit med i beräkningen på fjärrvärmen så bör väl man kunna säga att års driften blir ungefär samma. Går ju att tjäna några hundralappar att säkra ner huset om det är så.

Alltså:
Panna med värmepump 56.000 i installation ca 8000 kr/år i elkostnad.
Fjärrvärme med luft/luft 59.600 med 8000 kr/år i värmekostnad.

Detta basseras givetvis på dagens energikostnader. Men vad tror ni om min kalkyl? Och vad har ni för åsikter.
Det finns ju fördelar med båda lösningarna. Och är det någon som har tips på leverantör med bättre priser på panna och värmepump.? Jag har räknat in en 7kW luft/vattenpump och 13 kW panna.
Luft/luft pumpen är en citcop med max 5,1 kW och COP 5,3 (glädje siffra?)

Ved och pellets kamin/panna är inte aktuellt då jag har en fru med åsikter ;)

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:möjliga lösningar för låg förbrukning
« Svar #1 skrivet: 22 september 2004, 09:48:20 »
Alternativ om du vill köpa din luft/vatten själv är att köpa via www.varmepump.biz.

Prisex1: CTC EcoEl + EcoAir 5,9 = 54700
Prisex 2: Nibe VVM240 + 2010-6 = 60050

Det som är intressant med en luft-vatten värmepump när det gäller effekten är hur mycket de ger vid - 10 grader, 50 graders framledning.

Ofta anges endast värdena vid +7 utegrader, men då kan man vara säker på att effekten räcker till.

Effektmässtigt ligger en CTC EcoAir 5,9 och Optima 700 i samma nivå. Det är svårt att lita på modellbeteckningarna.

Lite att välja pÃ¥  :)
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!