Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 97694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #135 skrivet: 15 december 2008, 13:12:01 »
Hej

Vi kör numera en Nocria 14 i kombination med vår Aqua Inverter för uppvärmning av VV och radiatorer.
Vår kåk sög lite för mycket värme för den lilla utedelen på 7,5, men nu är det varmt o skönt!

MVH

/O
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #136 skrivet: 18 december 2008, 07:40:29 »
Ok, tveksamt om vi klarat oss med bara en utedel också. Hitills i vinter har det gått bra men det har ju inte varit så kallt heller. Tror det funkar med en utedel ner till ca -5 för oss, med två har vi klarat -17 iaf.
Var i landet bor du?

Utloggad snook

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #137 skrivet: 19 januari 2009, 18:29:20 »
Hur har ni andra aquaägare klarat vintern nu när det är lite kallare?
Jag har slagit på eltillskottet nu, vi hade bara 18 grader i vissa rum och det funkar inte med frusna fruar och döttrar...

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #138 skrivet: 19 januari 2009, 23:38:19 »
Hur har ni andra aquaägare klarat vintern nu när det är lite kallare?
Jag har slagit på eltillskottet nu, vi hade bara 18 grader i vissa rum och det funkar inte med frusna fruar och döttrar...
Hej Snook!
Det brukar inte vara populärt att bara ha 18 grader... ???
Du har väl bara den lilla Acquan (6.4 kW) och den räcker uppenbarligen inte riktigt till om man inte har ett väldigt litet hus. Jag har tillskott på varmvattnet om utetemperaturen understiger -10 grader. Jag har inget tillskott till radiatorerna men jag eldar i braskaminen varje dag, annars klagar familjen...
Det finns en tråd här nedan om framledningstemperaturen som "njitnjau" startat som handlar om Acquan. Du kan ju kolla på den oxå ...!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23169.0
/A
« Senast ändrad: 19 januari 2009, 23:43:52 av Asa »

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #139 skrivet: 21 januari 2009, 15:17:17 »
Hej Snook! hur kallt klarar du innan du måste börja spetsa med el? Och hur stor kåk har du etc?
« Senast ändrad: 21 januari 2009, 15:19:02 av njitnjau »
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #140 skrivet: 22 januari 2009, 07:13:35 »
Som jag tidigare nämnt har vi inga problem alls med värmen, men då har ju vi den lite "större" maskinen med två utedelar.
Kör jag systemet med en utedel så börjar det bli problem vid från -1 till-5, ´men med båda har vi klarat ner till -17 utan eltillskott(har inte varit kallare än så när vi haft aquan).

Njitnjau och Asa vet jag ju har en utedel och jag antar att du också har det Snook? Det skulle vi inte klara att värma vårat hus med hela vintern, iaf inte utan tillskott.

Utloggad snook

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #141 skrivet: 27 januari 2009, 20:50:53 »
Hejsan allihopa!
vi har ett hus på ca 130 m2 (+ källare med 2 element).
2-glasfönster :(
och precis som du gissar, ojva, en utedel.
det var väl runt 10-11 minusgrader när jag beslutade att slå på spetselen...då hade vi 18 grader i vissa rum.
4-5 minus funkar men då ligger tempen runt (19)20-21 inne. Det drar i kåken så 21-22 krävs för att det ska kännas behagligt.

Är det nÃ¥gon som har koll pÃ¥ hur mycket Kwh som krävs för att höja tempen 2 grader ( jag vet, omöjlig frÃ¥ga  ;D, men det är ok att gissa)?

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #142 skrivet: 27 januari 2009, 20:55:42 »
Hej Snook,
Det är lite som hos mig då... lite dragit, tvåglas fönster, 18 grader i vissa rum.. Har du nån koll på hur mycket mindre ström det går åt nu med VP?

/njitnjau
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #143 skrivet: 27 januari 2009, 22:21:41 »
Förresten ni andra som kör acquan Använder ni shuntautomatiken? eller har ni satt den på manuellt läge? Och är det nån som loggat sin acqua? Isåfall hur hög framledningstemp lyckas ni pressa ur den när det blir kallt.

Jag har aldrig hitills fÃ¥tt shunten att jobba bra..SÃ¥ den har alltid stÃ¥tt i manuellt läge.  och det är ju lite dÃ¥ligt kan jag tycka.

Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #144 skrivet: 28 januari 2009, 23:02:05 »
Hej!
Jag har ett relativt litet hus 80 + 80 kvm källare (70 kvm inredd), dvs 150 kvm uppvärmd yta (halva huset bra isolering med 3-glasfönster. Andra halvan av huset + källaren har 2-glasfönster). Kör med en utedel (6.4 kW) direkt mot radiatorerna (jag har ingen shuntautomatik). Systemet klarar väl att hÃ¥lla värmen ner till ca. 5 minusgrader utan tillskott. Verkar väl ganska logiskt att den lilla effekten frÃ¥n Acquan inte räcker längre än sÃ¥. Eldar oftast i braskamin vid minusgrader sÃ¥ jag har aldrig eltillskott pÃ¥ radiatorerna. Kör med eltillskott till vvb vid -10 grader. 

Framledningstemperaturen dÃ¥ det är kallt varierar dels pÃ¥ fuktigheten ute och om jag eldar i braskaminen sÃ¥ elementen pÃ¥ övervÃ¥ningen stryper (uppvärmd vattenvolym minskar alltsÃ¥). Även flödet (cirkulationen) i systemet verkar pÃ¥verka den avgivna effekten frÃ¥n pumpen. Vid ett högt flöde (lÃ¥gt delta T) är det mycket svÃ¥rare att fÃ¥ upp framledningstemperaturen än vid ett lägre flöde (högre delta T). Vad jag kan se verkar pumpen (inverten) ge ifrÃ¥n sig högre effekt vid ett lägre flöde (det blir varmare inne).  Undrar om detta gäller alla inverterpumpar?  Sc:,h

Om samtliga radiatorer är öppna vid -10 grader orkar nog inte pumpen ge ifrån sig mer än drygt 35 grader...
Förra vintern, dÃ¥ det bara var en enstaka köldknäpp pÃ¥ minus 7-8 grader, märkte jag aldrig nÃ¥gra begränsningar i framledningtemperaturen. Denna vinter med perioder av ihÃ¥llande kyla har man ju sett att en lite större maskin inte skulle suttit fel, men den skulle knappast betalt sig med tanke pÃ¥ hur fÃ¥ gÃ¥nger den egentligen skulle behövts. 

Jag gissar att det skulle behövts ca 2 Kw för att höja Snooks temperatur 2 grader ?!  :)

/A

Utloggad snook

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #145 skrivet: 29 januari 2009, 22:06:52 »
njitnjau, du menar jämfört med den gamla ctc-kombipannan som jag bara körde el på?
Jag har inte superkoll, men totalt med hushållsel inräknat så kanske 40 % mindre...

NÃ¥gon som vet hur spetselen funkar egentligen?
När den slår till, i vilka intervall, det ,o.s.v.
Gärna lite kortfattad info om hur själva eltillskottet funkar, om det finns en bra manual eller nått.

Lite jobbigt när man inte är världsmästare på värmepannor, manualen som finns på hemsidan förtäljer inte så mycket om detta (vad jag kan se).

Asa, du skriver att du bara kör el till vvb, har du två "elpatroner" då? Jag har bara en av/på kopplare.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #146 skrivet: 29 januari 2009, 22:20:03 »
Ja, vilken förbrukning du hade tidigare innan Värmepumpen..
Ang eltillskottet sÃ¥ är det nog lite olika hos oss alla misstänker jag. Mitt eltillskott bestÃ¥r av den gamla elpannan som slÃ¥r pÃ¥ när retur temperaturen sjunker under ett satt värde som jag väljer genom att skruva pÃ¥ en termostat som sitter pÃ¥ returledningen.. kan vara lite knixigt att hitta rätt värde men sen sköts det automatiskt..  i styrdatorn finns ocksÃ¥ en liten fördröjning för att eltillskottet inte skall gÃ¥ pÃ¥ och av stup i kvarten.

Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #147 skrivet: 29 januari 2009, 22:37:14 »
Jag har en elkassett (6 Kw) som jag har som tillskott till radiatorerna. I vvb (Nibe 200l) sitter ju en egen elpatron, den styrs av en utetemperaturgivare, dvs elpatronen i endast vvb kopplas in (istället för Acquan) då utetemperaturen understiger ett visst värde (jag har den inställd på -10). Då jobbar alltså Acquan med att bara värma radiatorerna...Har inte ni andra era system kopplade på detta sätt?
/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #148 skrivet: 29 januari 2009, 22:55:56 »
Jo, sÃ¥ är det hos mig med. plus att jag har 3kw spets  till raddarna.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #149 skrivet: 30 januari 2009, 07:36:40 »
Har en extra elpatron på 6kw som tillskott till raddarna. Dock aldrig haft den påslagen, borde väl egentligen ha den på och inställd på frostskydds temp, ifall något skulle hända med maskinen.

Har en 300l vvb(NIBE) som aqcuan värmer. Elpatronen i den sätter jag på med en on/off knapp på väggen om jag vill ha högre temperatur i den. Har normalt den inställd på 48grader men då och då så slår jag på patronen så den får gå upp till ca 65grader.

Har inte varit några problem att värma både VVB och radiatorerna med acquan. Den klarar det även vid -17 med båda utedelarna. Har ju dock möjligheten att köra VVB på elpatronen och acquan enbart mot radiatorer och golvvärme om det behövs.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!