Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Nybörjarfrågor  (läst 1119 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertilo

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Kompakt topp
Nybörjarfrågor
« skrivet: 18 mars 2006, 18:16:08 »
Till alla kunniga värmepumsägare.

Skulle som ny i ämnet vilja ha hjälp med översättning av följande engelska uttryck till korrekt svenska:

Evaporating Temperature
Condensing Temperature
Suction Superheat
Subcooling

Jag är också tacksam för en kortfattad definition av resp. uttryck och hur dessa temperaturvärden användes i värmepumpssammanhang.

Tack på förhand
CTC EcoHeat 5 V3, borrdjup 120 m, därav aktivt 105 m, kraftigt flöde. Suterrängvilla byggår 1957, belägen Smålands ostkust.
75 m² + 75m², + 21º i hela fastigheten, 2 vuxna, inget eltillskott, vv tillräckligt.
Årsförbrukning enligt separat mätare 5.000 kWh, tidigare 15.500 kWh.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 21352
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2006, 22:33:32 »

Skulle som ny i ämnet vilja ha hjälp med översättning av följande engelska uttryck till korrekt svenska:

Evaporating Temperature
Condensing Temperature
Suction Superheat
Subcooling

Jag är också tacksam för en kortfattad definition av resp. uttryck och hur dessa temperaturvärden användes i värmepumpssammanhang.

Tack på förhand

Evaporating Temperature = förångningstemperatur, temperaturen i förångaren. I förångaren värms köldmediet upp av köldbäraren.
Condensing Temperature = kondenseringstemperatur, temperaturen i kondensatorn. I kondensatorn avger köldmediet värme till värmebäraren.
Suction Superheat = suggasöverhettning, temperaturen som suggasen (köldmediet i gasfas) har innan den kondenserar i kondensorn.
Subcooling = underkylning, köldmediet kyls till en temperatur under kondenseringstemperaturen innan den når expansionsventilen. Detta för att få ut lite högre verkningsgrad ur värmepumpen.
« Senast ändrad: 18 mars 2006, 22:35:42 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad CarMan

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2534
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2006, 22:34:42 »

Evaporating Temperature
Condensing Temperature
Suction Superheat
Subcooling

Tack på förhand

Evaporating Temperature = evaparator/förångare. värmeväxlaren som är kall sak värmas upp av luft eller vatten beroende på vad det är för pump du har.
Condensing Temperature = kondensor. den varma värmeväxlaren som förser huset med värme.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertilo

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Kompakt topp
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2006, 19:09:38 »
Tack för snabba svar!

/Bertilo
CTC EcoHeat 5 V3, borrdjup 120 m, därav aktivt 105 m, kraftigt flöde. Suterrängvilla byggår 1957, belägen Smålands ostkust.
75 m² + 75m², + 21º i hela fastigheten, 2 vuxna, inget eltillskott, vv tillräckligt.
Årsförbrukning enligt separat mätare 5.000 kWh, tidigare 15.500 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal