Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: elförbrukning  (läst 873 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lysander

• Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 7
  • Jag har ingen pump...... ännu
elförbrukning
« skrivet: 21 februari 2006, 19:50:23 »
Goddag grabbar är det några som svaret på denna fr¨åga så är det ni pumpexperter, Om jag har en bergvärmepump i ett hus på 118kvadrat var skulle min årskostnad påel kunna vara ungefär, jag vet att det beror på pumpstorlek och så men ungefär, vi är tre i hushållet jag tjejen och en liten knatte på två mån. så det blir nån tvättmaskin i veckan men inte så mycket disk. jag vet att det inte gå att säga exakt men jag är glad för förslag

Inloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 5720
  • Jag älskar värme!
SV: elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2006, 19:58:49 »
I ett nytt eller bra isolerat hus 12-17 000 kwh och i ett kråkslott hur mycket som helst
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus

Utloggad siby

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Timrå
  • Antal inlägg: 313
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2006, 22:25:33 »
Jag har inte kört ett år ännu men jag räknar med att värmepumpen kommer att behöva ca: 7-8000KWh på ett år. Vi har ju ungefär samma yta att värma. Sedan tillkommer ju hushållsel, denna brukar beräknas till 5-600KWh för normalhushåll men kan variera mycket beroende på vanor och El-prylar.
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggår 1940 självdragsventilation Solfångare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÅ lite norr om Sundsvall.

Utloggad siby

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Timrå
  • Antal inlägg: 313
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2006, 22:29:32 »
Blev lite fel. Hushållsel ska naturligtvis vara 5-6000 KWh på ett år. ;D ;D *roflmao*
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggår 1940 självdragsventilation Solfångare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÅ lite norr om Sundsvall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal