Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Är du nöjd med din Thermia V/V Värmepump??

Super Nöjd
45 (50.6%)
Nöjd
32 (36%)
Funkar väll
3 (3.4%)
Inte nöjd
8 (9%)
Vill byta ut skiten
1 (1.1%)

Antal personer som röstat: 88

Författare Ämne: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??  (läst 38502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #30 skrivet: 21 februari 2006, 16:18:05 »
Iht mine upplysningar rommar ditt 160 cm badekar ca 180 liter.
Det vil ikke være fysisk mulig å få 320 liter vatten opp i et slikt badekar....... Sc:,h
1. Bra at dere er fornøyde med VV-kapasiteten :)
2. For oss holder den ikke i det hele tatt uten ettervarmer >:( Forskjellige behov = forskjellige løsninger :)

Ingen kan imidlertid pÃ¥stÃ¥ at man kan dusje i det uendelige med en VP men innebygd VV-tank........max ca 280 liter 40 grader   vann med Thermia TWS iflg R&R.
Dette holder i litt over 20 minutter med sparedusj......så enkel er fysikken ;)
I Norge klarer vi iallefall ikke å få dusjet mer enn max 3-4 personer på denne tiden......
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #31 skrivet: 23 februari 2006, 00:07:00 »
Iht mine upplysningar rommar ditt 160 cm badekar ca 180 liter.
Det vil ikke være fysisk mulig å få 320 liter vatten opp i et slikt badekar....... Sc:,h

Så var det med mina ögonmått ::). Läst av fel på mätaren. :-[ Skall vara 220 liter. Inte 320 liter. a:gl
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #32 skrivet: 23 februari 2006, 12:30:15 »
OK, det uppklarar saken ;) Og det stemmer ganske bra med testdata fra R&R :)

Bra at mange av VP-egarne  her pÃ¥ forumet klarar seg bra med det volumet!

For mer enn 3-4 personer som dusjar eller mer enn 220 liter pool så blir det imidlertid for lite volum ::)
Husker at det i gamledagar, innan VP'n kom i hus, forekom at vi tømde el beredaren på 200 liter når alle 4 i familien badade/dusjade. Den skulle teoretisk ge 200 liter *70/40 = 350 liter 40 gradigt vatten!!!

Dette skulle vise tydelig at det er mange som har behov for større VV-volum enn det en innebygd bereder i VP kan levere. Dette er viktig å være klar over for dem som skal kjøpe nu!

Spørsmål til Thermia Support: Vet ni tappehastigheten i testen til R&R?

Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #33 skrivet: 17 mars 2006, 13:09:47 »
OK, det uppklarar saken ;) Og det stemmer ganske bra med testdata fra R&R :)

Bra at mange av VP-egarne  her på forumet klarar seg bra med det volumet!

For mer enn 3-4 personer som dusjar eller mer enn 220 liter pool så blir det imidlertid for lite volum ::)
Husker at det i gamledagar, innan VP'n kom i hus, forekom at vi tømde el beredaren på 200 liter når alle 4 i familien badade/dusjade. Den skulle teoretisk ge 200 liter *70/40 = 350 liter 40 gradigt vatten!!!

Dette skulle vise tydelig at det er mange som har behov for større VV-volum enn det en innebygd bereder i VP kan levere. Dette er viktig å være klar over for dem som skal kjøpe nu!

Spørsmål til Thermia Support: Vet ni tappehastigheten i testen til R&R?



Hej nej det vet jag inte men vi testar med 12 L/min
// Thermia Support

Utloggad Benson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #34 skrivet: 25 maj 2006, 12:33:01 »
Har en Thermia TWS 8 med expansionskort.

Är mycket nöjd med pumpen och varmvattenproduktionen.

Dock är jag besviken på Thermias helt frånvarande support till
oss vanliga användare, jag har iallafall inte hittat någon support
på Thermias sidor.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #35 skrivet: 31 maj 2006, 16:04:48 »
Jag är nöjd med min Thermia. Den fungerar hittills utan fel och ger bÃ¥de bra värmekomfort och varmvatten för alla i huset. Därför är jag nöjd!  :)

Förbättringsförslag:
-Bättre kundservice: Thermias tjuriga policy att inte lämna ut nÃ¥gon information eller anvisningar till slutkund.  >:(
Skötselanvisningen är .... väldigt enkel. Thermia mÃ¥ste förstÃ¥ att man inte kan lägga allt pÃ¥ Ã…F. Vanliga användare skall ha rätt till öppen information om den produkt de köpt. Andra tillverkare är betydligt öppnare vad gäller information. Lägg ut all information ni har  pÃ¥ er hemsida! Detta skulle göra mig "super nöjd"!
-Bättre chassi. Mycket skramligt och billigt plåtchassi. Andra tillverkare har mer gedigna grejjer.
Jag modifierade mitt chassi för att få ned ljudet och ta bort skramlandet.
-Bättre leveranskvalité. Alla kablar var inte ordentligt fastskruvade i plintarna vid leverans, och en rörkoppling i VVB var ej heller åtdragen.
-Enkel anslutning till nätverk eller laptop (Thermia Online är hutlöst dyrt och krångligt...)
-Bättre och mer intelligent styrning. År 2006 borde man kunna göra en bättre styrning än enbart integral-on/off?
-Open source programvara för styrningen?

Sammantaget är jag mycket nöjd med maskinen. Men nästa gång jag väljer värmepump så kommer jag välja en leverantör som är tillmötesgående vad gäller information och kundservice! Jag hoppas att det även nästa gång blir en Thermia!


« Senast ändrad: 02 juni 2006, 09:42:16 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad cybermoose

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #36 skrivet: 03 juni 2006, 20:39:11 »
När vi flyttade in i vårt hus (2000) som är byggt -75 fanns redan en Thermia värmepump där. Den var installerad sent 70-tal. Den funkade alltid klockrent och hur kallt det än var ute så gick aldrig tillsatsvärmen in. Problemet med de gamla värmepumparna var ju kompressorerna som lät väldigt mycket och 2002 tröttnade vi på oljudet och installerade en ny Thermia villa. Vi installerade den på hösten och var jättenöjda. Den lät knappast någonting och allt var frid och fröjd. Ända till på vårsidan då det började krångla. När utetempen började stiga och värmestopp skulle ske vid 17 grader. Huset var ju uppvärmt och vi ville inte ha in mer värme i radiatorerna. Vad hände? Jo: "Högtryck löst" larmade konstant. Och så har det varit på vårkanten, och likadant på höstsidan när utetempen pendlar runt 14-18 grader. Några förslag på hur vi ska komma till rätta med detta?

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #37 skrivet: 21 september 2006, 12:18:48 »
När vi flyttade in i vårt hus (2000) som är byggt -75 fanns redan en Thermia värmepump där. Den var installerad sent 70-tal. Den funkade alltid klockrent och hur kallt det än var ute så gick aldrig tillsatsvärmen in. Problemet med de gamla värmepumparna var ju kompressorerna som lät väldigt mycket och 2002 tröttnade vi på oljudet och installerade en ny Thermia villa. Vi installerade den på hösten och var jättenöjda. Den lät knappast någonting och allt var frid och fröjd. Ända till på vårsidan då det började krångla. När utetempen började stiga och värmestopp skulle ske vid 17 grader. Huset var ju uppvärmt och vi ville inte ha in mer värme i radiatorerna. Vad hände? Jo: "Högtryck löst" larmade konstant. Och så har det varit på vårkanten, och likadant på höstsidan när utetempen pendlar runt 14-18 grader. Några förslag på hur vi ska komma till rätta med detta?

Hej.
Ta och plocka bort lite Termostater på dina element så ska du se att det löser sig.
// Thermia Support

Utloggad Cris

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mälarhöjden, Stockholm
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #38 skrivet: 21 september 2006, 13:19:17 »
Installatören klämde fast rören från borran mot innertaket i källaren; nu fungerar hela golvet på bottenvåningen som resonanslåda, så det brummar förfärligt! Beror inte på Thermia, och kommer åtgärdas, men det är inte roligt.

Thermia 10 TWS gör däremot sitt jobb; stabil temperatur och massor med varmvatten.

Men ibland "knäpper" det, eller snarare en kraftig smäll som gör att man vaknar mitt i natten, två våningar ovanför pannan. Vad är det? Vad beror det på? Hur gör man för att slippa?

mvh Cris
Thermia 10 TWS, 155 m borrhål. Hus byggt 1924 två plan + källare, boyta 120 kvm, nya fönster m isolerglas, i övrigt originalstandard. Södra Stockholm, 2 pers i hushållet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #39 skrivet: 27 september 2006, 22:11:24 »
Om det är väldigt sällan kan det ev va efter VV beredning. När det är klart växlar VP till värmedrift då kommer det ut en del riktigt varmt vatten. Rören expanderar, har man oflyt så blir det knäppningar nånstans.
Det här kan även bli vid normal värmedrift pga tempökningen men då brukar det knäppa mera frekvent.
Kan ofta lokaliseras och åtgärdas...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #40 skrivet: 27 september 2006, 23:32:06 »
Öööh, javisst ja, jag har en värmepump, Thermia Duo (tror jag), separat VVB i alla fall då takhöjden är låg. I början hade jag problem med en läckade värmeväxlare (SVEP) som dock inte kan tillskrivas Thermia. De bytte ut den och sen dess har det inte varit något problem.
Ett halvt år efter att jag köpte pumpen började Thermia tätkontrollerara alla värmepumpar i vakuumkammare och med helium som spårgas, så nu har de chans att hitta underleverantörers läckage (typ SVEP). Detta gör inte alla VP-leverantörer!!.
Min röst är supernöjd.
SÃ¥, nu glömmer jag pumpen igen  :)
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Övertomten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #41 skrivet: 16 januari 2007, 20:04:13 »
Jovisst är jag nöjd med min Villa 90 från 1998, det enda som krånglat är de där muttrarna till köldbärarpumpen som spruckit 3 ggr, men efter silicon eller nåt i gängorna så fixade det sig. Tror dock att jag blev rekomenderad lite klent borrhål 111m aktivt för en 9 kW pump. Nu fryser hålet och köldbäraren stiger över expansionskärlet så att jag fått sätta två på höjd för att det inte skall rinna ut. Det är väl för sent att fixa detta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #42 skrivet: 16 januari 2007, 20:44:57 »
Jovisst är jag nöjd med min Villa 90 från 1998, det enda som krånglat är de där muttrarna till köldbärarpumpen som spruckit 3 ggr, men efter silicon eller nåt i gängorna så fixade det sig. Tror dock att jag blev rekomenderad lite klent borrhål 111m aktivt för en 9 kW pump. Nu fryser hålet och köldbäraren stiger över expansionskärlet så att jag fått sätta två på höjd för att det inte skall rinna ut. Det är väl för sent att fixa detta.

Ett så klent borrhål skulle jag reklamera.
Din installatör måste ha blivit varse detta under garantitiden?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #43 skrivet: 16 januari 2007, 20:47:02 »
Det bruka att gå att fördjupa ett redan existerande borrhål, hör med borrfirman som borrade de har eller så har du själv papper på borrhålet.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Övertomten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Är du Nöjd med din Thermia Värmepump??
« Svar #44 skrivet: 16 januari 2007, 21:18:49 »
Jag har inte själv noterat det klena borrhålet förrän jag börjat ta ur mer värme ur pumpen (det har flyttat in några frusna i huset samt tidigt som det dykt upp barn). Det var i samband med detta som det blev minusgrader i köldbäraren och muttrarna på köldbärarpumpen frös sunder stup i kvarten. Den förklaringen jag fick från installatören var att slangen krymte när den blev kall. Att jag sedan blev tvungen att köpa ytterligare ett expansinskärl för att det inte skulle rinna ut på golvet hade de aldrig varit med om tidigare ?!
Fakta ur energikalkylen daterad 1998-05-06:
Värmepump Villa 90 SC404
Oljeförbrukning: 5,3M3/år
Nettoförbrukning 39750 kWh/år
Varmvattenförbrukning 4000kWh/år
Inomhustemp 20 grad
Ã…rsmedeltemp 7,2 grad
DUT -18 grad
Lamda berg 3
Värmemotståndstal 90 mm*k/w
Delta brine 3 grad

Borrdiameter 110mm
Djup till berg 5m
Antal borrhål 1 (som blev 2 pga. dåligt berg)
Borrhålsdjup (aktivt) 111m, fick aldrig något borrprotokoll.

Från värmepump 33920 kwh/år
Till värmepump 12500kwh/år
Tillsatsenergi från -3 grad
Tillsatsel 5830kWh/Ã¥r
Tillsatseffekt 6,6kW
Energitäckningsgrad 85,3%
Årsvärmefaktor 2,71(totalt 2,17)

Vad kan vara fel i energikalkylen måntro ??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!