Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: kostnad för rörkrökare?  (läst 41041 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #120 skrivet: 27 april 2006, 09:41:16 »

Hej.
Det var en smart drag maha, det måste jag komma ihåg om jag råkar ha fel nån gång, fast det har ju inte hänt än, jo förresten det var ju den där gången när jag trodde jag hade fel men jag hade ju rätt, det kanske räknas som ett fel.

Men seriöst, det är ju faktiskt en företagares uppgift att se till att företaget tjänar så mycket som möjligt.

MVH
Messer


"Ny i gamet" (eller du) behöver inte gå på med att det handlar om avundsjuka. Det var där ni trampade mig på en ond tå

För att göra en lång historia kort:
Dom flesta i min familj/släkt har varit småföretagare om än inte i så luckurativa brancher.
Tyvärr dog min far när jag var liten och jag växte upp som vad som idag kallas "fattiga barn". Jsg hade aldrig så mycket grejjer som dom andra. Saker som moped, eller följa med på skolresan fanns inte på kartan, och det visste jag själv också. Som tonåring hjälpte jag till med städjobb på helgerna.
Efter att ha varit yrkesversam ett antal år bildade jag och några kompanjoner ett företag inom systemutveckling där vi också har en handfull anställda. Branchen är prispressad, men vi har ändå lyckats bra hittills med hyfsade vinster och löner.

Nu till poängen. "I Know what it takes!" Jag har sett olika delar av det sociala villkoren i Sverige. Och framför allt, känslor som avundsjuka och ilska är för länge sedan lagda på hyllan.

För fasiken alla rörinstallatörer... Passa på att ta 30-40 tusen i marginal på en installation så länge det går (annars vore ni ju dumma). Det gjorde min branch (tyvärr 5 år innan jag blev egen - nu kommer Indierna för 100:- i timmen.)
Vad jag försöker säga gång på gång är att det vi ser idag är priser som mer speglar tillgång/efterfrågan än står i paritet med arbetets svårighet eller utbildningskrav.
Dom skillnaderna kommer att jämnas ut så småningom när EU-arbetarna kommer från öst.
« Senast ändrad: 27 april 2006, 09:44:42 av maha6305 »

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #121 skrivet: 27 april 2006, 11:01:05 »
Hej Maha6305, jag var tvungen att gå tillbaka och kolla vad jag skrev såhär för, vet faktiskt inte riktigt nu heller.
Det som du skrev uppfattade jag 1:a gången som om du tyckte 1,1 milj var mycket i inkomst åt en företagare samtidigt talar du om att 800 tusen var inkomst av kapital.
Sen när "ny i gamet" skrev så bemötte du inte honom utan bara avspisade honom lite lätt.
Det var avspisningen jag upplevde som ett trick att slippa förklara sig.

Det jag tyckte var fel i ditt inlägg grundade sig på mitt antagande att du tyckte 1,1 milj var mycket att tjäna på ett år.
Han tjänade ju bara 300 tusen egentligen för inkomst av kapital vet vi ju inte vad det är egentligen det kan t.ex vara utdelning på aktier, gjorde själv en sådan utdelning i år av den anledningen att jag inte tagit ut utdelning från bolaget sedan någon gång på 80'talet och skall nu lägga ner bolaget.

Den svenska avundsjukan tyckte jag förr att det var ett påhitt från dom som hade massa pengar sa för att det skulle vara fult att ifrågasätta deras inkomster.
När jag sen läst lite inlägg om priser o dyl här i forumet började jag tycka fan det kanske finns en svensk avundsjuka i alla fall.
Men nu när jag läst mera här förstår jag det det baseras mest på okunskap.

Detta är inte ett påhopp på dig, ditt 1:a inlägg vet jag ju egentligen inte vad du menade men det var så här jag uppfattade det.

Jag tror vi har rätt lika uppfattning enligt ditt senaste inlägg.

P.S
Jag är en av dom tursamma som åkt tåget nästan hela vägen, men nu är det en helt annan bransch och jag slipper jobba nått mer.
Fan nu förutsätter jag igen, det är data jag snackar om nu.
D.S

MVH
Messer

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #122 skrivet: 27 april 2006, 11:01:50 »
Självklart ska alla företagare ta ut så mycket det bara går, för själv kommer jag ändå bara, att betala efter det jag tycker det är värt. Tyvärr så sätts den "regeln" ur spel, när smygkarteller, monopol, import restriktioner m.m inte längre ger mig den möjligheten. Därför borde det vara ett totalförbud, mot att erbjuda varor å tjänster, som inte är öppet prismärkta.

mvh humlan.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #123 skrivet: 27 april 2006, 11:36:32 »
Det verkar som om det löser sig till sist.

De flesta verkar tycka likadant men med olika infallsvinklar.

ALLA kan vi vara avundssjuka. Problemet är att folk blir det på olika vis,endel blir missunsamma o pratar om fiffel skattesmitning mm mm.
Andra blir avundsjuka o vill ha samma "saker" men samtidigt är glad o tycker det är roligt att någon har lycakts.

Spara förtjänsten av de höga marginalerna till lågmarginalstider ;)
« Senast ändrad: 28 april 2006, 18:35:02 av R.C »
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #124 skrivet: 27 april 2006, 19:07:33 »

Jag litar inte ett skvatt på datanissar tex då en sådan vände fläkten på min processor 180 grader fel och detta hittades då jag efter kraftig ilska plockade isär hela skiten..

Samtitigt så vet jag massor med sånna killar som vet hur mycket som helst mer än jag... problemet är var finns dom bra killarna Å DET GÄLLER ALLA BRANSCHER...


Ja det gäller alla brancher. Även databranchen som jag själv är i. Alla individer hanterar sina arbetsuppgifter olika. En del lyssnar bättre/sämre på kund. Andra gör en teknisk bra/sämre lösning och en del dokumenterar följer upp/bryr sig inte.
Hemska tanke...Det gäller nog även läkare  ???



Om en inte allt för lång tid kommer nått som heter "Säker Vatteninstallation" och det kommer bli något som försäkringsbolagen kommer kräva vid eventuella försäkringsärenden.


Det intressanta är att: De tär rätt ovanligt med rena materialfel idag, och gör man "rätt" vid installationen sÃ¥ blir det inga försäkringsärenden.  ;)
Förresten så tror jag inte det kommer an sådan klausul. Var det inte för en månad sedan som något försäkringsbolag presenterade en undersökning att "hemmapularna" inte alls var överrepresenterade i statistiken.

Och förresten! När kommer i så fall en "säker bilreparatörscertifikat"? Vilken klåpare som helst kan köpa nya bromsdelar på Biltema och utsätta andra för lifsfara(!) om han/hon gör fel.
Bättre 10000 liter vatten i trossbotten än ett överkört barn. Det här är det visst ingen som reflekterar över...


Matrial fel förekommer visst, undrar egentligen hur du kan veta att det inte förekommer...Du jobbar ju inte med rörgrejer varje dag.

Och om denna klausuls vara eller icke vara så är mitt svar vi får väl se :,v(
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #125 skrivet: 27 april 2006, 19:14:17 »
Ja tror att den svenska avundsjukan slår till när så lågt stående människor som rörisar kan få ihop sej en hacka...

Har aldrig hört tex att en tandläkare inte får tjäna pengar...

Eller en läkare tex..

Och det glöms åxå bort i denna topic om så enkla arbeten som rörmockeri inte borde vara så dyrt... vissa rörisar svetsar på rör i kärnkraftverk och jag lovar ingen amatör kan svetsa ett sånt rör på det sätt som krävs där..

Tro mej jag har svetsat å svetsat å svetsat... och att då få höra att rörmockare generellt bara får läckor är mycket retsamt.

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #126 skrivet: 27 april 2006, 20:37:15 »
Inlägget startade med detta:
Vad skulle det kosta att ta hem en rörmockare för att byta plats på två element?
Det nya oanvända elementet som vart insatt i pannrummet vid vpinst  skulle göra bättre nytta i vÃ¥rat kalla sovrum som bara har en  enkelpanelradiator.

Och nu

Och det glöms åxå bort i denna topic om så enkla arbeten som rörmockeri inte borde vara så dyrt... vissa rörisar svetsar på rör i kärnkraftverk och jag lovar ingen amatör kan svetsa ett sånt rör på det sätt som krävs där..

Det är kanske inte samma röris  ::)


Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #127 skrivet: 27 april 2006, 20:54:21 »
Undrar vart puttrik tog vägen han kanske frös ihjäl medans han väntade på nåt vettigt svar ;)

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #128 skrivet: 27 april 2006, 22:20:19 »
 ;D ;D ;D ;D
Ja, den var klockren.
Snacka om att tråden totalt spårat ut!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #129 skrivet: 28 april 2006, 07:58:03 »
I den här diskussionen måste vi skilja på två saker:

1. Vad vi tycker.
Det handlar om politisk inställning, värdering av jobb och erfarenhet jämte värdering av kort/lång utbildning. Här kommer vi aldrig att bli överens. Dels för att frågan har en politisk komponent, dels för att det finns högutbildade erfarna som ändå gör fel hela tiden vs. lärlingsutbildade som är rena klippor i sitt gebit.

2. Vad som kommer att hända.
Oavsett vad vi tycker enligt ovan kan det vara nyttigt att fundera på vad EUs öppna gränser för arbete och kapital innebär för svensk sysslsättning och olika yrkesområden. Gör det!

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #130 skrivet: 11 maj 2006, 20:43:07 »
DENNA VECKA HAR FÖRTJÄNSTEN INTE VARIT HÖG det har tagit två dar att åtgärda ett fel som jag själv rådde för så där gick jobbet inge vidare .Idag var chefen (frugan)sur som sjutton för att jag var aldeles för långsam och andra jobb väntade (ja vad säger man "kvinnor") Hoppas o tror att morgondagen ska bli bättre för då är det fredag o jag ska jobba på ett systembolag dom borde väl ha en del gratisprover det blir nog en lååång dag om chefen sen klagar förklarar jag bara att om vi villbehålla jobben måste man ställa upp o smaka när det bjuds det gäller att vara servicemining.Förstår hon inte detta så fattar jag inte vad hon gör i denna bransch.Tjäna pengar kan vi göra nån annan vecka Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!