Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Dimensioneringshjälp (igen)  (läst 3582 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3451
Dimensioneringshjälp (igen)
« skrivet: 05 februari 2006, 23:45:36 »
Är just hemkommen från svärmor i Dalarna (Gagnef) och har konstaterat att något måste göras innan tanten blir ruinerad...

Jag läste av elmätaren igår mitt på dagen och idag, 23.3 timmar senare, och det hade gått 232 kWh. Det svider för en pensionär.  :'(

Eftersom hushållselen garanterat är väldigt lite av detta, så tror jag att det visar rätt bra hur mycket effekt som går åt när tempen ligger mellan -15° - -20°, dvs ca 10 kW.

Nu har hon skruvat ned rätt mycket, så vi frös (värmepumpssjuka  *roflmao*), så det skulle nog egentligen ha varit mera.

Hon har nu en beräknad förbrukning på 25000 kWh per år, men tidigare, när svärfar var i livet och elen var billigare så låg förbrukningen runt 35000 kWh, vill jag minnas, så det är nog en mera rättvisande förbrukning.

Det rör sig om två timmerhus, ett tvåvånings plus källare, med ca 47 m2 per plan, och ett tvåvånings utan källare, 37 m2 per plan, dvs totalt 215 m2 uppvärmd yta.

Det första renoverades 1969 och källaren byggdes då (oisolerad hålsten). Det andra renoverades nån gång på 40-talet, och inget av husen kan betraktas som välisolerade. Det första huset är huvudbyggnaden, där svärmor bor, och det andra sover vi i när vi hälsar på.

Normalt hålls det lilla huset bara runt 15° när ingen är där.

Jag har sprungit runt och kollat hur stora radiatorer jag kan få plats med, och jag funderar på att sätta en markvärmepump i huvudbyggnaden, med en kulvert med radiatorvatten och varmvatten, plus vvc, till lilla stugan. Jag har tänkt använda en pump som kan styra två kretsar och köra en shuntkrets till lilla stugan. Jag skulle även vilja ha en pump som kan fjärrstyras så att jag härfrån kan gå in och justera den. Jag tror att svärmor skulle uppskatta det  ;D

Tomten är nog på runt 4000 m2 och hon har även en obebyggd tomt på ca 4000 m2 bredvid som man skulle kunna utnyttja för kollektorn. Fördelen med den sistnämnda är att man inte behöver gräva upp någon gräsmatta för att utnyttja den. Jordmånen är lätt sand.

Eftersom jag känner att jag nu har tillräckligt med kunskap för att genomföra ett dylikt projekt själv, plus att min svåger, som är rörmokare, bor i byn, så lutar det väl åt att man köper en Nibe via Rinkaby, eller så. 1130:n kan väl styra två kretsar, och även fjärrstyras? Den nya 1x50:n vore ju väldigt intressant, men den dröjer väl tyvärr.

Jag tror att en 12 kW verkar vara det minsta man kan välja om man vill ha dräglig temperatur vid -15, vilket väl inte är direkt ovanliga temperaturer i Dalarna. Jag skulle nog gärna vilja ha lite marginal eftersom vi ev i framtiden kan tänkas bygga ett garage med värme.

Hur ser en beräknad dimensionering ut? Rickard?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3451
SV: Dimensioneringshjälp (igen)
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2006, 10:06:59 »
Ingen som högg på detta...

Om jag kollar på Nibes rekommendationer verkar det som de tycker en 1115-8.5 eller 1130-10 är i största laget. De ger besparingsexempel även för mindre pumpar med en förbrukning på 35000 kWh. Jag tycker nog att en 1115-10 är i minsta laget, och 1130-10 är definitivt för liten IMHO.

IVT:s beräkningsprogram räknar med en toppeffekt av 8 kW, och vid -15° räcker inte det på långa vägar, vilket jag klart såg när det dragit i snitt 10 kWh/h, trots att det var rätt kallt inomhus.

Jag har beräknat radiatorsystemet till ca 100W/m2, vilket ger en radiatoreffekt på ca 21 kW vid DT30, vilket borde göra att man får låg framledning även vid ordentlig kyla. Vilken effekt är lämplig i källaren? Det kanske är overkill med 100W/m2 där?

Vilken storlek tycker den samlade intelligentian kan var lämplig? Själv lutar jag nog åt runt 13 kW.

Hur mycket slang behövs till detta i lätt sandjord? Räcker 2x400 m?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
    • www
SV: Dimensioneringshjälp (igen)
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2006, 10:22:21 »
Låter som en 10kw borde passa bra (ev en 9kw) om du nu inte kör 18 grader inomhus och vill upp till 22 :) 35-38k kwh, då kör jag bara en jämförelse med vad vi hade för förbruking (3.5 kbm olja) och jag kör 8 kw's VP ....

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhål      -=-

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3451
SV: Dimensioneringshjälp (igen)
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2006, 11:26:14 »
Låter som en 10kw borde passa bra (ev en 9kw) om du nu inte kör 18 grader inomhus och vill upp till 22 :) 35-38k kwh, då kör jag bara en jämförelse med vad vi hade för förbruking (3.5 kbm olja) och jag kör 8 kw's VP ....

Det är ju det som är grejen. Svärmor har rattat ner värmen så att det låg på 18-19° i vissa rum (burr..) och 15° i några rum i lilla stugan. Trots det drog det ca 10 kWh/h under dygnet jag kollade elmätaren. Jag har nog tänkt komma upp i mera behagliga 22°.

Jag har ju själv en 10 kW pump, som oftast ger runt 10.5 kW, och vi gör av med betydligt mindre på värme, och jag känner att den pumpen är lagom för oss. Vi har mindre bostadsyta och bättre isolerat, men golvvärme i garaget som drar en del. Klarar mig ned till -18 - -20 utan TS.

Skulle nog vilja slippa TS ned till åtminstone -20°.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25495
  • Ägare av forumet
SV: Dimensioneringshjälp (igen)
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2006, 15:58:26 »
Alltid svårt att få bra kalkyler på flerplanshus tycker jag, är det jag eller programmet som ställer till det  Sc:,h

I alla fall verkar det som om 8-10 kW borde fungera bra, med 2 X 350 meter kollektor bör du få skaplig brinetemp (programmet vaerkar räkna lite fegt på inkommande temp, min erfarenhet är att man ligger ca 2 grader varmare på KB än vad programmet räknar fram, i alla fall om marken täcks av snö på vintern.

Jag har dimensionerat för effekttäckningsgrad 65 % och det ger en energitäckningsgrad på 98%.

Om du säger att det gått ca 35000 kWh tidigare, och du har tänkt komplettera med kulvert och VVC så kommer förlusterna att öka ytterligare, med tanke på detta så tycker jag att en 10 kW kan vara rätt, men skall ni större delen av året köra kallare i "gästhuset" så tror jag att en 8 kW värmepump gör ett precis lika bra arbete.
Det finns rik för att du får för hög framledningstemp om du ställer ned värmen i gäststugan till 15 grader när ingen skall bo där, vilket menligt påverkar pumpen funktion och årsmedelCOP.

Om möjligt, gör en test nästa gång du är där, kör elpatronen på t.ex. 9 kW (alla termostater öppna), se hur hög framledningstempen då blir (efter ca 1 timme), går den inte över 45 grader kan du köpa en 10 kW:are, Går den över 45 grader på 1 timme så skulle jag råda dig att välja 8 kW (8.5 kW). Detta gäller om ni kör värme i båda husen upp till normal rumstemp.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3451
SV: Dimensioneringshjälp (igen)
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2006, 21:08:24 »
I alla fall verkar det som om 8-10 kW borde fungera bra, med 2 X 350 meter kollektor bör du få skaplig brinetemp (programmet vaerkar räkna lite fegt på inkommande temp, min erfarenhet är att man ligger ca 2 grader varmare på KB än vad programmet räknar fram, i alla fall om marken täcks av snö på vintern.

En 1230-10 kanske kan vara ett vettigt alternativ, om man kan baxa den nedför källartrappen. Det behövs inga stora mängder varmvatten, och det är lite begränsat med utrymme att ställa pumpen.

Den kan ju styra två kretsar, och fjärrstyras, även fast fjärrstyrningen verkar ju så  :,v( dyr att skillnaden inte blir stor till en Stiebel, vilken finns upp till 13 kW som kompaktpump, och då är det ärliga kW, dvs 13 kW vid 50°. En 10 kW Stiebel motsvarar nog en 1215-10 i effekt, fast kan styra två kretsar, fjärrstyras, och har slingberedare, och så börjar jag kunna den  :P

Citera
Jag har dimensionerat för effekttäckningsgrad 65 % och det ger en energitäckningsgrad på 98%.

Om du säger att det gått ca 35000 kWh tidigare, och du har tänkt komplettera med kulvert och VVC så kommer förlusterna att öka ytterligare, med tanke på detta så tycker jag att en 10 kW kan vara rätt, men skall ni större delen av året köra kallare i "gästhuset" så tror jag att en 8 kW värmepump gör ett precis lika bra arbete.
Det finns rik för att du får för hög framledningstemp om du ställer ned värmen i gäststugan till 15 grader när ingen skall bo där, vilket menligt påverkar pumpen funktion och årsmedelCOP.

Det är bara direktel idag, så jag har designat ett radiatorsystem också. Jag har gått på 100 W/m2 och hamnar då på 12.7 kW enbart för stora stugan vid DT30, så även om man stänger av hela lilla stugan borde man inte trilla dit på hög retur.

Fast du har rätt när det gäller utnyttjandet. Lilla stugan kommer nog mestadels att stå relativt sval, och i framtiden kommer nog min familj att ta över gården och använda den som fritidshus. Det är bara på senare år som den använts för permanentboende, förutom före 1940 eller så.

VVC:n har jag tänkt att använda ut till lilla stugan så att man inte behöver tappa i evighet amen när någon bor där. Den kommer att vara avstängd när stugan står tom. Å andra sidan blir det nog kortare rördragning ut dit än vad vi har idag, så man kanske klarar sig utan VVC. Fast jag tänker nog lägga rör för det i alla fall.

Citera
Om möjligt, gör en test nästa gång du är där, kör elpatronen på t.ex. 9 kW (alla termostater öppna), se hur hög framledningstempen då blir (efter ca 1 timme), går den inte över 45 grader kan du köpa en 10 kW:are, Går den över 45 grader på 1 timme så skulle jag råda dig att välja 8 kW (8.5 kW). Detta gäller om ni kör värme i båda husen upp till normal rumstemp.

Direktel som sagt, så testet går tyvärr inte att göra.

Tack för hjälpen Rickard!

Jag ser att det är en 1210-10 till salu i säljforumet till vettiga pengar. Hade den gått att fjärrstyra och enkelt kunna kontrollera två kretsar hade den varit ett intressant alternativ.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3451
SV: Dimensioneringshjälp (igen)
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2006, 18:39:34 »
Har hittat ett ställe där jag kan köpa en Stiebel-Eltron WPC-10 kompaktpump för 54375:-, viket är bara ca 5500:- mer än den klenare Nibe 1230-10. Tyvärr är den något högre än Niben, men enklare att installera tror jag eftersom kompressorn sitter upptill.

Lutar väl åt att man rensar Bauhaus på radiatorer  :D

Hur ligger Bauhaus till pris och kvalitetsmässigt på kopparrör och sånt? Fördelen med Bauhaus är ju att man kan lämna tillbaka överblivet material utan problem.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25495
  • Ägare av forumet
SV: Dimensioneringshjälp (igen)
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2006, 23:24:49 »
Har hittat ett ställe där jag kan köpa en Stiebel-Eltron WPC-10 kompaktpump för 54375:-, viket är bara ca 5500:- mer än den klenare Nibe 1230-10. Tyvärr är den något högre än Niben, men enklare att installera tror jag eftersom kompressorn sitter upptill.

Lutar väl åt att man rensar Bauhaus på radiatorer  :D

Hur ligger Bauhaus till pris och kvalitetsmässigt på kopparrör och sånt? Fördelen med Bauhaus är ju att man kan lämna tillbaka överblivet material utan problem.

Bauhaus finns inte i Norrbotten  huvuddunk huvuddunk huvuddunk, så jag kan inte hjälpa dig.  :-\
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3451
SV: Dimensioneringshjälp (igen)
« Svar #8 skrivet: 08 november 2006, 11:56:15 »
Efter att ha hittat den fina beräkningssidan hos myson väcker jag denna tråd till liv igen.

Jag har nu beräknat effektförbrukningen rum för rum i de två stugorna, och den stora, vilken är bebodd året runt än så länge, drar enligt modellen 13.6 kW. Den lilla, vilken bara är fullt uppvärmd (om det går) när vi är där drar 8.9 kW.

Summa 22.5 kW.

Nu har jag iofs kört med 25° som temp vid beräkningen, vilket är väl högt. Nästa val nedåt var 20°, vilket är för kallt  :P

Jag är skeptisk till att en 10:a blir ett bra val.

Jag tror nog mera på nåt uppåt 13 kW, eller möjligen ännu mera.

Sugen på en Stiebel-Eltron WPC13...

Synpunkter?

Nån som fortfarande tror att en 10 skulle vara vettigt?

En Nibe 1250 kanske skulle vara vettig, men den är ju så  >:( huvuddunk :-X dyr.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20141
  • Alien snowman.
SV: Dimensioneringshjälp (igen)
« Svar #9 skrivet: 08 november 2006, 12:38:19 »
Om jag fattar rätt så tänker du dimensionera radiatorerna till totalt 22.5 kW vid DT30?  :o

I så fall så kan det väl knappast vara några problem att sätta in en 13 kW VP.

Jag vet inte hur man styr gångtiderna på en Stiebel-Eltron WPC13 men på en Nibe eller Thermia så är det bara att ställa in VP-gradmin/integralen så du får bra värden på antal start/stopp.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Dimensioneringshjälp (igen)
« Svar #10 skrivet: 08 november 2006, 13:14:00 »
Jag skulle nog fundera i andra banor FÖRST.

Varför inte en anläggning nu där svärmor bor... "lillstugan" skulle väl nästan gå att kallställa, om ni bara är där sporadiskt!?

Det är inte problemfritt/förlustfritt att försörja 2 byggnader med värme pga av kulvertförluster behov av cirkulation på vv mm.

Om båda byggnaderna i framtiden kommer att användas permanent så skulle jag då satsa på en "separat" ytjordpump även i det huset!! 

Kanske vid grävning för ytjord gräva 2 slingor som kan täcka båda husen på sikt. ev använda båda i svärmors hus, så länge det andra huset inte har nån VP.
Eller gräva för ytjord i andra huset den dag det "behövs"

Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3451
SV: Dimensioneringshjälp (igen)
« Svar #11 skrivet: 08 november 2006, 14:32:52 »
Om jag fattar rätt så tänker du dimensionera radiatorerna till totalt 22.5 kW vid DT30?  :o

I så fall så kan det väl knappast vara några problem att sätta in en 13 kW VP.

Jag vet inte hur man styr gångtiderna på en Stiebel-Eltron WPC13 men på en Nibe eller Thermia så är det bara att ställa in VP-gradmin/integralen så du får bra värden på antal start/stopp.

Nej, jag tror inte att en 13 kW innebär nåt problem.

Stiebel har en parameter "reglerdynamik" som påverkar gradminutstyrningen, så det går att fixa nöjaktigt.

Fördelen som jag ser med stiebel är att den har en effektiv beredare, och styrning som kan styra två kretsar, samtidigt som fjärrstyrningen inte kostar flera organ som hos Nibe  :P
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3451
SV: Dimensioneringshjälp (igen)
« Svar #12 skrivet: 08 november 2006, 14:42:54 »
Jag skulle nog fundera i andra banor FÖRST.

Varför inte en anläggning nu där svärmor bor... "lillstugan" skulle väl nästan gå att kallställa, om ni bara är där sporadiskt!?

Mja, nu känner du inte min svärmor  ;) Hon har en massa "prylar" därute som hon inte vill skall bli kalla, bland annat ett piano, som ingen spelar på  huvuddunk

Citera
Det är inte problemfritt/förlustfritt att försörja 2 byggnader med värme pga av kulvertförluster behov av cirkulation på vv mm.

Stugorna står inte mer än ca fem meter från varandra, och jag tror att en färdig kulvert skulle funka fint. När det gäller varmvattnet är sträckan från den blivande VP:n till toaletten och köket i lilla stugan kortare än vad vi har i vårt hus, utan VVC. Det tar iofs en evig tid hos oss, men man lär sig att leva med det. Jag har iofs planerat att dra en VVC, men man behöver ju inte köra den konstant.

Citera
Om båda byggnaderna i framtiden kommer att användas permanent så skulle jag då satsa på en "separat" ytjordpump även i det huset!! 

Nu finns det ingen naturlig plats för en VP i den stugan.

Citera
Kanske vid grävning för ytjord gräva 2 slingor som kan täcka båda husen på sikt. ev använda båda i svärmors hus, så länge det andra huset inte har nån VP.
Eller gräva för ytjord i andra huset den dag det "behövs"
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Dimensioneringshjälp (igen)
« Svar #13 skrivet: 08 november 2006, 17:37:32 »
Jag lägger mig platt bra argument för EN pump
En svärmor kör man dessutom inte med hursomhelst  ^-^ :D
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Dimensioneringshjälp (igen)
« Svar #14 skrivet: 22 november 2006, 11:09:08 »
Håller av erfarenhet med Bertil, svärmödrar är inget att leka med.
Jag är själva inne på min 4 svärmor :D >:( :-X >:D MED samma fru.
Beat that

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal