Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: IVT  (läst 2788 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1283
  • Det finns lösningar för allt!!
IVT
« skrivet: 31 januari 2006, 21:45:48 »
Har en kompis som funderar på att köpa en ivt några reflektioner från er som har ivt.
problem?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad piece

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 442
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: IVT
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2006, 21:55:40 »
Min pump har gått bra, så jag kan rekomendera IVT iaf.

Men det finns åsikter om styrningen av pumpen här :) IVT styr på
returtemp istället för framledningstemp.
Dessutom så reglerar IVT pumpen på hysteres istället för gradminuter.
Det kan innebära mycket start och stopp om jag har fattat det hela rätt.

Jaja jag är en nybliven pumpägare så det kommer säkert mer synpunkter :D
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 190kvm i Närke, byggt 1800 tal med ombyggnad 1940. Tegel + trä fasad. IVT greenline HT+ 9kw
driftsatt 050815 160m borra.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: IVT
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2006, 22:27:00 »
Jag har själv IVT och är nöjd. Visserligen kunde styrningen vara smartare men sanningen är att jag har många kompisar med IVT pumpar och de bryr sig inte så mycket om det för det fungerar bra för dom ändå. Vi som skruvar och pillar kan spara kanske 500 kWh varje år men mer kanske det inte är. Viktigare är att välja en instalaltör med bra renomme och sedan välja rätt storlek istället för ett speciellt märke.
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: IVT
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2006, 23:06:29 »
Stor vattemnvolym och IVT då kan det bli problem med att eltillskottet ligger i för länge, det kan göra att även kompressorn stannar gång på gång vid svinkyla.
den ska ju alltid gå 24t/dygn då.

Vid liten vattenvolym blir det lite mycket start o stopp.

Men det mesta kan man fixa i styren, men jag anser att man absolut ska ha en rumsgivare till IVT.
Den kan länge länge ligga över börvärdet men inte nå stopptemp det är inte så ekonomiskt.
Sen när det är varmt ute tar det låång tid innan man når starttempen, det går justera om det blir så. Men med rumsgivare funkar det helt ok!

Men jag påstår ändå att det är lite kruxigare med en IVT, utan nån injustering kan den gå riktigt dåligt! Men med handpåläggning blir det ok!!
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 143
SV: IVT
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2006, 23:20:15 »
Bertil:Den där handpåläggningen behövs nu, Jag har som alltid pillat lite för mycket, skulle behöva en rejäl avhandling att följa...kan du inte lägga ut en grundlig tråd? typ IVT for dummies......
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: IVT
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2006, 23:40:26 »
Jag skulle fixat det för länge sen, men nu blir det kärvt tyvärr.
Blir bortrest en månad...

Läs av alla temperaturer i meny 3 när pumpen gör värme och har gått en bra stund...

Sen vill vi ha timmarna av dig...
Osså värmekurva finjustering och ev knäckning.
Har du rumsgivare?
Har du strypningar tex radiatortermostater som stryper...

Så kanske jag men helst Roland kan guida dig...   han är kungen här på bla annat IVT
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad piece

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 442
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: IVT
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2006, 23:47:26 »
Det finns en hel del matnyttigt i denna tråd :)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5659.0.html
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 190kvm i Närke, byggt 1800 tal med ombyggnad 1940. Tegel + trä fasad. IVT greenline HT+ 9kw
driftsatt 050815 160m borra.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 143
SV: IVT
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2006, 03:44:05 »
GT 1 Från 37,5   nuvarande 36,4
GT2 -7,3 (kallare i verkligheten, givarn sitter mot husvägg)
GT 3 börvärde 51   nuvarande 52,1
GT5 bör 21    nuvarande 22,4 (innegivaren urkopplad)
GT6 67,3(Den hoppar lite hastigt upp och ned mellan 4 grader,kan givaren vara kass?)
GT8 42,8
GT9 36,8
GT10 3,4
GT11 -0,8
Värme kurva 3,6...knäckt lite varstans :-X har inte skrivit ngt jag kan tyda.
Har rumsgivare som är urkopplad nu, för att jag vill hitta en bra kurva.
Har termostater på alla element, termostaterna är helt öppna.

Min strategi har varit att knäcka till kurvan lite så fort jag fått en avikelse, men det har hitintills inte gått så bra.....
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 138
SV: IVT
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2006, 07:21:15 »
Hej.

GT6 som är hetgasgivaren ökar hastigt i temp vid uppstart av kompressordrift och går hastigt ner då komptressor stängs.
Den pendlar någonstans mellan 30 och 85 grader.
Övriga värden ser helt normala ut men en ögonblicks bild säger inte så mycket.

Vad är det som inte gått så bra? Har du problem med värmen i huset?

/Peter
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: IVT
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2006, 08:47:47 »
Läs om ramptider på min hemsida, se länk nedna. Mycket viktigt att de är rätt inställda !
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 143
SV: IVT
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2006, 12:57:26 »
Vad är det som inte gått så bra? Har du problem med värmen i huset?

/Peter

Jag har lite problem med att knäcka in kurvan så att tempen ligger stabilt utan rumsgivare.
Tänkte att jag skulle få till det så det max svajar en halv grad inne då det svänger ute..sedan kopplar jag tillbaka rumsgivaren, för att styra upp det när jag eldar keddy, har mycket folk hemma osv..
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad piece

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 442
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: IVT
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2006, 14:12:38 »
Har du skruvat bort dig totalt så finns ju alltid möjligheten att gå tillbaks till
fabriksinställningarna och börja om, Kommer dessvärre inte på vilken meny det är för stunden.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 190kvm i Närke, byggt 1800 tal med ombyggnad 1940. Tegel + trä fasad. IVT greenline HT+ 9kw
driftsatt 050815 160m borra.

Utloggad great1

  • Tvättmaskinsspecialist
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lagan utanför Ljungby i Småland
  • Antal inlägg: 98
  • Jag älskar värmepumpar när de inte krånglar
SV: IVT
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2006, 14:35:39 »
Har du skruvat bort dig totalt så finns ju alltid möjligheten att gå tillbaks till
fabriksinställningarna och börja om, Kommer dessvärre inte på vilken meny det är för stunden.

Är väl meny 12....eller är jag helt fel ute.
1-planshus med källare 105-105m2 + 25m2 garage

Håller ca 21 grader uppe och ca 19 i källaren.
Edit:Numera har sonen sitt rum i källaren så nu kör vi 21 grader där med.
Satte in min IVT Greenline HT Plus 7 Januari 2005.

Förbrukning innan VP 3m2 olja. Med VP ca 5900kwh (3100h+15h TS)

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 143
SV: IVT
« Svar #13 skrivet: 01 februari 2006, 15:27:34 »
Jo, men så illa är det nog inte, jag har en känsla av att jag är lite för snabb att justera, verkar som man behöver vänta ett dygn mellan justeringarna.....
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
SV: IVT
« Svar #14 skrivet: 01 februari 2006, 19:04:30 »
Det finns två saker man måste ha klart för sig för att kunna ställa in en IVT-pump rätt:

1. IVT arbetar med en start- och en stopptemperatur med ett inställbart intervall emellan. Fabriksinställningen är 5 grader. Det innebär att när det är så varmt ute att knappt någon värme behövs tar det lång tid för radiatorvattnets temperatur att sjunka ner till starttemperaturen. Starttemperaturen ligger för nära rumstemperaturen. Det blir då lite svalare inne.

2. Reglerkurvorna är raka. Reglerkurvorna förutsätter att radiatorernas värmeavgivning är direkt proportionell mot övertemperaturen i förhållande till rummet men det är inte så. Radiatorernas värmeavgivning blir mer effektiv när temperaturen ökar. Det innebär att har man ställt in kurvan så att man får rätt temperatur när det är mycket kallt ute blir det för svalt inne när temperaturen ligger i mitten av intervallet.

Jag har ingen inomhusgivare och det fungerar, trots vad Bertil brukar skriva, bra. Temperaturen varierar med mindre än en halv grad kring 20 för det mesta. Det är bara i mars/april när solen börjar värma som jag har känt behov av inomhusgivare. Någon gång ibland kan utomhustemperaturen ändras så hastigt att det märks inne då reglersystemet reagerar betydligt hastigare än vad värmeavgivningen genom väggarna ändras. Plötsligt omslag till varmare väder gör att det blir svalare inne. Upplever man det som ett problem är det inomhusgivare som gäller.

Jag har inte behövt knäcka reglerkurvan. Inställningen är 4.5 (inte mycket till isolering i väggarna) med +0.8 finjustering. 0.8 finjustering är för att undvika att det känns svalt inne när det knappt behövs någon värme. Nöjer man sig med 19 grader inne behövs det förmodligen ingen finjustering. Vill man ha 21 grader bör man prova med +2 i finjustering. Detta då reglerkurvorna går ihop vid 20 grader.
Anser man sig behöva knäcka reglerkurvan skall det räcka med att knäcka den i en punkt som alltså skall ligga någonstans mitt i reglerspannet. Har man en innegivare behöver man nog inte knäcka kurvan alls men jag har som sagt ingen innegivare.

Jag blir lite förbryllad när jag läser om svårigheterna att ställa in rätt inomhustemperatur. Det är egentligen väldigt enkelt bara man inte krånglar till det. I de flesta fallen orsakas nog problemen av bristande tålamod. Det tar lång tid för en ändring att stabilisera sig, ett dygn eller så. Reglersystemet bör ställas in när det är relativt konstant utomhustemperatur. Januari är en bra månad, det är kallt, ofta mulet med små temperaturskillnader mellan natt och dag och ingen solvärme som krånglar till det. Inomhusgivaren, om man har en sådan, skall vara urkopplad under tiden man letar sig fram till rätt inställning på reglerkurvan.

Vill man ha 20 grader inne och start/stoppintervallet är standardinställningen 5 grader skulle jag rekommendera att ställa in finjusteringen på +1 och sedan prova fram lämplig kurva. Vänta åtminstone ett dygn mellan justeringarna såvida det inte är uppenbart att inställningen är fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

  • Dot gäster: 155
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal