Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KrÃ¥nglande bergvärmepump  (läst 961 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nibe1110

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Krånglande bergvärmepump
« skrivet: 07 augusti 2017, 13:55:02 »
Hej jag har en nibe fighter 1110 som fungerar dåligt, som i vintras när det var 0gradigt ute och jag hade tillsats el tillåtet så gick den in med el konstant så hade el räkningar på 5000 kr och andra jag känner som har bergvärme hade under 2000 kr och deras tillsats el går in när det är ungefär-15 men inte så att den bara går på el som för mig.

Sen nu så har den slutat producera värme, har vb-r 32(47)°c

Vvstart 26(46) °c

Och så har det varit i några dagar . Går upp om jag slår på tillsats elen men tycker inte man ska behöva det på sommaren .
Har kontaktat service företag men dem hade inte tid att kolla det än och han jag pratade med sa att det inte var nå konstigt med elräkningar på 5000 :S
Vad tror ni ?
« Senast ändrad: 07 augusti 2017, 13:57:10 av Nibe1110 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Krånglande bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2017, 14:14:46 »
Låter som kompressorn har givit upp och behöver bytas ut tycker jag. Hörs det ens något brummande från den? Kanske är det bästa en helt ny värmepump om reparationskostnaden blir hög.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Nibe1110

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Krånglande bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2017, 18:28:15 »
Nej kompressorn går inte igång någonting :/
Mejlade nibe och dem skrev att det verkar som något blockerar kompressorn . Kommer en på onsdag-torsdag och kollar, så får se vad det är för fel .

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Krånglande bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 08 augusti 2017, 07:10:17 »
Det vore intressantare att se temperaturerna när den går?
Men om kompressorn inte startar alls så är det lite svårt, du kan börja med meny 13 och kolla att det står en 1:a på alla 3 ställen?
Kolla även såna saker som KB-r och VB-r (när den värmer) om någon av givarna visar tokigt kan detta blockera kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Krånglande bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2017, 13:11:11 »
Oftast står väl kompressorn still för att motorskyddet löst ut, men då brukar det också synas ett larm.
Kan annars vara för hög temp på inkommande KB p.g.a. felvisning, men nästan oavsett varför den inte går igång borde det larma.
Har du inga larm?
Kan även vara en kontaktor som gått sönder, det händer faktiskt att de helt enkelt slits ut, det är en av få saker jag bytt på min Nibe, inte för att den slutade fungera, men för att den började brumma, med tiden så hade den troligen gett upp, alltså om jag inte bytt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!