Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Behöver man lägga ner mer slang vid byte av värmepump från 1979?  (läst 1376 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Solblomman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om man har en jordvärmeanläggning från 1979 måste man då lägger ner mer slang om man byter pump? En person sa att det kan bli tjäle runt slangen om man köper en ny pump eftersom dom är effektivare. Funkar inte anläggningen om det händer?
Kruxet är att slingan ligger på grannens åker och ingen vet riktigt var.

Utloggad 25fOCUS

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1618
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beror på vad du har eller hade förut för VP  storlek

Utloggad Solblomman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan man helt enkelt köpa en värmepump som är mindre?

Utloggad 25fOCUS

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1618
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du måste tala om vad som är kopplat till slingan nu , annars går det inte att säga något , fabrikat ,modell KW om du vet det

Utloggad Solblomman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så här står det på framsidan:

JBC 400 M
AGA
AB Thermiaverken

Utloggad Solblomman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Värmepump eller värmepumpar?
Måste man inte veta slingans längd också om man skall veta exakt? Vi är än så länge intresserade av huset men äger det inte annars hade vi haft bättre koll. Säljarens pappa visste men han är död. På ett ställe stod det att man behöver lägga ut 20 % mer slang om man byter till en moderna pump och en person sa att det kunde bli tjäle om man inte lade ner mer slang eller isolerade huset mer.
Vi undrar ju också om slangen kan åldras eller av andra skäl behöver underhållas. Ingen vet var den ligger och vi vet inte hur man kan hitta den.

Utloggad 25fOCUS

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1618
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läs vad som står på den här länken först och åter kom , det finns ett flertal här som är bättre på att se vad som behövs
och varit med förut , har dom klarat dig med den  så är det inte fel att hamna i samma storlek , och använda samma slang , på den tiden så var det glycol i dag sprit i köldbäraren men går att byta
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21322.0

Utloggad Solblomman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för länken!

Utloggad Solblomman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Värmepump eller värmepumpar?
"Energibrunn" och "borran" innebär det att han kompletterar med bergvärme?

Utloggad 25fOCUS

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1618
  • Värmepump eller värmepumpar?
"Energibrunn" och "borran" innebär det att han kompletterar med bergvärme?
Kärt barn har många namn , fins det en 10KW nu och den har klarat huset , så ska det gå att använda en annan
10KW , du sa att nya VP tar ut mer från slingan i och för sig lite effektivare men i totalen så är det inte mer än förut
« Senast ändrad: 18 juni 2017, 21:43:35 av 25fOCUS »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 21580
  • Alien snowman.
Funkar nuvarande värmepump?
Kör den i så fall en vinter och mät temperaturen på inkommande köldbärare.
Om det funkar med en ny värmepump beror på många saker som husets energibehov, jordvärmeslingans längd, jordmån, geografi, snödjup mm.

Om temperaturen på inkommande KB är övernollan hela vintern så kommer det säkert funka bra med en ny värmepump också.
Att de skriver 20% mer beror på att säljaren inte vill ha nått ansvar om värmepumpen byts ut och om den då blir mycket tjäle runt slingan..
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 28009
  • Ägare av forumet
20% stämmer nog rätt bra, det kan t.o.m vara ännu större skillnad än så.
Din värmepump kanske har 3.0 i COP (1 kW drivenergi ger 3 kW värme) och en ny kan ha upp till 5.0 (1 kW ger 5 kW)
Det blir en skillnad på 50% kyleffekt, i första fallet 2 kW från marken + 1 kW från elnätet, och i andra fallet 4 kW från marken + 1 kW från elnätet).
Men runt 20% är i alla fall en rimlig siffra när man talar om hur mycket större kyleffekt värmepumpen har jämför med en äldre maskin.

Än mer avgörande för COP än åldern på maskinen är hur den är kopplad till systemet, om den går med fast  kondensering som hålls 50-55 grader varm hela tiden så har den nog under 3.0 i COP, arbetar den med flytande kondensering (startar och stoppar bara precis så ofta som behövs för att huset skall hållas lagom varmt) så har den nog över 3.0 i COP även om den är gammal.
En modern värmepump som får med flytande kondensering mot värmesystemet ligger normalt på mer än 4.0 i COP.
I extremfallet, med golvvärme i hela huset så kan COP ligga på nära 5.0.

En 10 kW (Din skall enligt vad jag läst ha en uteffekt på 10.4 kW) värmepump behöver lite beroende på de saker som CarlN skriver ca 500-800 meter kollektor. Markbeskaffenheten kan variera rätt mycket så det är svårt att säga exakt hur lång slinga som behövs.

En fördel med markvärme är att det inte är någon katastrof om det blir "för kallt" i markslingan, det enda som händer är att COP blir några procent lägre än om du haft en längre kollektor.
Här har markvärme en fördel jämför med bergvärme, där kollektorn i vissa fall kan komprimeras av den is som kan bildas i borran, den risken är obefintlig i en markvärmeslinga då det alltid fryser från slangen och utåt, så kollektorn kan inte komprimeras.
Att det är lite tjäle runt kollektorn är normalt inget problem heller.

CarlN:s råd om att köra värmepumpen ett år för att se hur kall inkommande brine blir som kallast är ett bra råd, ligger den på plusgrader hela året så finns det skapliga marginaler.
Det är inte ovanligt att temperaturen redan rätt tidigt på säsongen (redan i November) kan gå ned till 0° på inkommande för att sedan ligga där större delen av vintern, först i slutet  av uppvärmningssäsongen - under längre perioder med kallt väder brukar det kunna bli minusgrader på inkommande KB.
Anledningen till att det brukar ligga stabilt på ca 0°C är "övergångsvärmen", de fysikaliska fakta som hänger ihop med den stora mängd energi som krävs för att frysa vatten till is, om jag inte minns fel så är det en faktor 80 på detta.
Det krävs 80 gånger mer energi att sänka tempen från 0 till -1, än från +1 till 0 grader...
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7274
Något man bör tänka på är att i värmepumparnas barndom dimensionerade man snålt. Det var vanlig att pumpens effekt låg på runt 50 % av maximalt effektbehov. Idag är 75 % vanligt. Man brukade också när det gällde bergvärme snåla med borrhålets djup så att det var några minusgrader på ingående köldbärare. Vet inte om man dimensionerade markvärme på samma sätt.

Det kan alltså vara så att pumpen är lite för klen för värmebehovet enligt dagens sätt att dimensionera och att slingan är snålt tilltagen även för den effekten. Elräkningarna kan ge lite information om hur det förhåller sig. Annars är som tidigare sagts ett års övervakad drift bästa sättet att ta reda på det. Det finns inga drifttidmätare på en så här gammal pump men följer man elförbrukningen månadsvis bör man få ett rätt bra begrepp om hur anläggningen är dimensionerad i förhållande till värmebehovet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 28009
  • Ägare av forumet
Att man dimensionerade snålt var väl för att man räknade än mer kronor och ören på den tiden, och det är lång payoff-tid på väl tilltagna kollektorer.
Idag tror jag att den allt större andelen bergvärme, och de problem som kan inträffa vid för klena borrhål delvis har färgat hur man räknar på både bergvärme och markvärme.
Visst, det är säkert skonsammare för kompressorn också, att kunna arbeta med varm brine, och låg framledningstemp, men räknar man bara kronor och ören på COP så skall det mycket till innan det lönar sig att överdimensionera kollektorn.
På markvärme tycker jag det är helt OK med -2 grader in som kallast, men skall ha rätt mycket slang om man aldrig skall komma ned på minussidan.
Jag har t.ex. 500 meter till min 7 kW värmepump och ser ändå enstaka minusgrader varje vinter, men normalt först sent på säsongen.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Solblomman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skrev ett långt svar och sedan kunde jag inte skicka det eftersom jag tvungen att logga in igen.

Tack för alla svar!

Jag skall läsa och begrunda men allt är nytt för mig så det tar en stund.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal