Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Nibe Fighter 1210 -2002  (läst 554 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vårkyla

  • Gäst
Nibe Fighter 1210 -2002
« skrivet: 07 mars 2017, 22:15:23 »
Jag har haft en del problem sista tiden med denna pump, den har ju kommit upp i åldern. Cirkulationspumparna bara några månader gamla, växelventilen helt ny. Jag har nyss haft ett HP/MS-larm som troligtvis berodde på att en huvudsäkring gått. Efter byte av säkring och återställt motorskydd så går den... men varmvattnet kämpar över 70grader och jag får knappt någon värme i värmekretsen, som om växelventilen pajat. Köldbärartemp in/ut +6grader. Displayen indikerar att kompessorn går, det hörs att den går och cirk.pumpen är kollad att den snurrar på vattnet till hålet. Värmebärarkretsens pump är igång.
Om kompressorn gått sönder ska den larma, vilket den inte gör. Om det inte var därför HP/MS-larmet gick och någon strömpik slog ut huvudsäkringen?
Jag har nu ställt den på EP-drift och värme och varmvatten funkar, vilket utesluter växelventilen.
Jag har ju nyss bytt båda cirk.pumparna och växelventilen för totalt 20000 under de senaste 6månaderna och är inte benägen att kosta på en felsökning för 4000 bara för att få reda på att kompressorn gett upp och därmed 4000 i ny ställkostnad innan 25000kr kompressor plus arbetstid går upp i rök. Då är det ju bättre att byta hela pumpen direkt. Eller byta kompressorn direkt vore kanske ett alternativ.

Finns det någon som jan ana vad det är för fel? Om det kan vara något annat än kompressorn? Eller om det kanske är komprssorn?
Jag har pratat med Nibe support och kommer inte vidare där utan professionell felsökning.

Utloggad DonPablo

  • Autodidact
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 108
  • Nybörjare som lär sig
SV: Nibe Fighter 1210 -2002
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2017, 18:36:34 »
köldbärartemp in/ut 6+ kan inte stämma om kompressor är igång, och pumpen snurrar.
Växelventilen är ju lätt att kolla. lossa motor, och tryck d/dra i stången, är den fast i nedre läge, har du bara varmvatten, och vice versa om den fastnat i övre läge. Har du värme på eldrift?
125kvm 1/½ plans Lindbäckshus med en Nibe F1245-6 cu, samt ivt LLVP.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 21477
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1210
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2017, 20:24:39 »
Varmvatten 70 °C tyder på antingen luft i manteln, lufta på skruven på toppen av värmepumpen.
Om den är luftad så funkar inte driftpressostaten, hade också först gissat på växelventilen, men funkar denna i EP-drift är det nått annat.  Sc:,h
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad DonPablo

  • Autodidact
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 108
  • Nybörjare som lär sig
SV: Nibe Fighter 1210 -2002
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2017, 22:07:56 »
Borde inte luften i manteln finnas även i ep drift?
125kvm 1/½ plans Lindbäckshus med en Nibe F1245-6 cu, samt ivt LLVP.

Utloggad lödläckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 334
SV: Nibe Fighter 1210 -2002
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2017, 11:12:20 »
hp/ms-stopp. återställt motorskyddet. när du bytt alla 3 säkringarna startar kompressorn då? snurrar den verkligen eller står den bara och brummar på 2 faser?!. bryt spänningen till vp. koppla bort kablarna från kontaktor 2 (69) som går till kompressorn (märk dom med tuschpenna så dom hamnar rätt efteråt). mät med resistansmätare över kontaktor 2 (69), när du håller kontaktorn i draget läge, över de 3 faskontakterna att du har full kontakt. har du det minsta avvikelse från O ohm så är det brännskador på kontakterna och då måste kontaktorn bytas. gör samma mätning på kontaktor 1 (68). gör även resistansmätning på kompressorns faser, runt 2 ohm och mot jord. mot jord skall det vara "oändligt".

om det är 4kW maskin så är den 1 fas och har startrelä och startkondensator som kan bråka.
« Senast ändrad: 09 mars 2017, 13:15:26 av lödläckan »

Vårkyla

  • Gäst
SV: Nibe Fighter 1210 -2002
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2017, 18:48:54 »
Tack alla för bra tips. Har nu fått mätt trycket i kompressorn och den bygger inget tryck alls. Det var dessutom skummad olja i den. Så domen löd -kompressorn slut.  :(

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 21477
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1210 -2002
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2017, 19:57:12 »
Borde inte luften i manteln finnas även i ep drift?

I EP-drift så styr den helt på VV-givaren, både start o stopp, i kompressordrift stoppar den på driftpressostaten.

NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal