Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Temp på ingående köldbärare + inställning av Thermia bergvärmepump  (läst 1755 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kl

  • Teknikfientlig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Jag verkligen hatar teknik...
Vi har en pump som går i perioder (vi har inte ett konstant värmebehov) och nu provar vi få upp värmen till nyår.
Pumpen har gått i 4 dagar nu; vi satte den på onsdag förmiddag, nåt som BORDE va i MYCKET god tid för huset, nu när det inte ens är minusgrader ute.
Men vi har inte ens nåt som liknar "behaglig" värme nån plats; det vatten som "fiser" runt i rör och element är såvitt pissljummet (44,3 grader ut från pumpen nu).
Bör-värdet står nu på 60 (vi har justerat det upp flera gånger sista dagarna), men det är tydligen på ett språk som pumpens "anställda" inte kan läsa.
"Kurvan" har Mannen ställd till att va på max (ca 65 grader tror jag det är) redan från lite under 0 grader i utetemperatur, men även den informationen har pumpens anställda glömt att läsa, för de nekar skicka ut mer än nämnda 44 grader...
- och med 44 grader ut från pumpen, klarar vi aldrig få upp värmen här!
"Komfortjusteringen" ökade Mannen med 2 grader i går kväll; temperaturen låg då på 43,3 grader, så den gått upp enbart 1 grad i natt.

Vi är i en situation där vi är beroende av nåt som kan ge komfortvärme vid behov; alltså då skall pumpen ge ca max, medan den värmer upp från "noll" eller "underhållsvärme", till "komfortvärme". Sen skall den kunde ha en minime-produktion som enbart skall frostsäkra för oss när det inte är behov av komfortvärme i hela huset, men är så kallt ute att vi behöver lite värme för inte att riskera frostskador. (Då har vi luft/luft värmepumpar som ger värme i de rum vi nyttjar dagligen)

Vad gör vi fel, sedan vi, efter 4 dygn inte får mer än 44 grader ut från pumpen???

Det ser ut som om inkommande temperatur på köldbäraren är -1,1; det är ju for f... mycket kyligare än det är ute! (ut köldbärare = -4,5)
- skall det var så kallt?
Skall inte den var +5-6 grader in, från det som är långt ner i marken?
Eller är det nåt fel nån plats?

Är det bara vi som inte förstår ett jävla skit av pumpen, och behöver gå i skola?
« Senast ändrad: 25 december 2016, 14:04:08 av kl »
Bergvärmepump: 1 x Thermia Mega (skall bli en till), monterad oktober 2015 av MRM AB (IVT kommer aldrig in på min mark igen!).
10 borrhål à 200 m.
Gammal tegelstensbyggnad från 1902.
Luft/luft-värmepumpar: Thermia Aura.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15998
Att inte vp kommer upp i högre temp än 44 grader behöver inte vara nått fel det beror helt enkelt på att vp är för klen och inte orkar höja tempen mera framförallt när det är lite kyligare inne och radiatorerna avger mycket värme. Att du har minusgrader på inkommande kb är ganska normalt när vp går hela tiden och visar ju faktiskt att den tar energin från borran som den ska. Om du vill ha upp tempen snabbare eller kanske över huvud taget får ni använda elpatron som hjälper till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kl

  • Teknikfientlig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Jag verkligen hatar teknik...
Tackar.
Returen från huset till pumpen ligger på ca 37 grader, i alla fall; ca 6-7 grader under det pumpen ger ut, vilket väl inte är så stor värmeförlust?
Med ca 2000 meter borrhål till pumpen, borde det väl inte bli alldeles nerkyld i marken heller?

Pumpen gick snabbt upp till ca de värden den har nu (mindre än ett dygn efter uppstart), men där "stannade" den på nått vis, och verkar inte gå längre upp :(
Det har inte varit så förut, det är därför jag reagerar; innan har vi haft full effekt efter högst 3-4 dygn när det är svinkallt ute, och efter ca 1,5-2 dygn när det är väder som nu (därför var jag så säker på att jag slog i gång pumpen i mycket god tid, när det var 10 dager till nyårsafton, men nu börjar jag bli orolig...)
Bergvärmepump: 1 x Thermia Mega (skall bli en till), monterad oktober 2015 av MRM AB (IVT kommer aldrig in på min mark igen!).
10 borrhål à 200 m.
Gammal tegelstensbyggnad från 1902.
Luft/luft-värmepumpar: Thermia Aura.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15998
7 graders skillnad mellan in ut anses optimalt och 3 graders skillnad på kalla sidan du ligger i stort sett på det optimala vilket även det tyder på att vp ger det som den ska men det är konstigt om du upplever den som svagare än tidigare  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7173
Det finns några varianter av Thermia Mega. Är det den med 88 kW max effekt? Det verkar rimligast med tanke på antalet borrhålsmeter. Hur säkerställer man att det är cirkulation av köldbärare i alla borrhålen? Var ligger huset? Till vilken temperatur värms huset när det inte används?
 
Vilken temperatur på utgående vatten kan det bli när pumpen går normalt och värmer huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kl

  • Teknikfientlig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Jag verkligen hatar teknik...
Smurfen;
Får ta det lugnt nån dag till, då :)

Roland:
Ja, det är den största Thermia har; borrhålen blev dock borrat till den IVT Greenline på 70 kWh som jag hade förut, men som stört-dog i ett moln av rök och ånga efter 5 år och 8 månader.
Angående cirkulation i borrhålen, har jag absolut ingen aning; jag hoppas de som monterade denna nya Thermia säkrade att allt var OK, efter den explosionen som jag hade med IVT's manik, och som tömde vätska ur både hus och borrhål.
Huset ligger i Örebro Län.
De delar av huset som inte används, får minimal värme; just så vatten i rör inte fryser sönder (det är ca 200 rum totalt), sen "kör vi i gång" värmen när det är behov av det. Vissa delar av byggnaden nyttjas enbart sommartid.
Bergvärmepump: 1 x Thermia Mega (skall bli en till), monterad oktober 2015 av MRM AB (IVT kommer aldrig in på min mark igen!).
10 borrhål à 200 m.
Gammal tegelstensbyggnad från 1902.
Luft/luft-värmepumpar: Thermia Aura.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20688
  • Alien snowman.
2 km borra till 88 kW värmepump borde räcka mer än väl.
Den ena grejen är som Roland skriver att det kanske inte cirkulerar i alla borrhålen på grund av ev luft?
Det borde vara svårt att få ner KB-in till minusgrader med så mycket borra till denna värmepumpen.  Sc:,h

Men sen är frågan hur många kvadrat ni försöker värma nu och hur gammalt är huset?
Vad är huset byggt av för material?
Hur regleras värmen i varje rum, termostater?
Och finns nått tillskott som går att brassa på med?

Sen fram går det inte ur manualen, men troligen har Thermia Mega samma funktion som många andra invertrar, att den drar ner på effekten om KB blir för låg, just för att förhindra problem med borrorna.
« Senast ändrad: 25 december 2016, 20:51:24 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad kl

  • Teknikfientlig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Jag verkligen hatar teknik...
Det vi provar värma upp nu är väl troligen ett par tusen kvadrat?
- mestadels mindre rum, samt nån korridorer, och inte stora salar.
Huset är från 1902, byggt i tegelsten.
Varje radiator/element har egen termostat (nästan alla termostater blev bytt sist sommar, då många var gamla "svamphattar" som var trasiga. Nu är alla nya, med regulator från 0, frostsäkert läge, och 1-7 tror jag det är).
Vi har 56 kWh elpatron vi kan ta till, i kris (den var bra att ha när IVT-pumpen brann och jag stod helt utan värme i fastigheten).
Bergvärmepump: 1 x Thermia Mega (skall bli en till), monterad oktober 2015 av MRM AB (IVT kommer aldrig in på min mark igen!).
10 borrhål à 200 m.
Gammal tegelstensbyggnad från 1902.
Luft/luft-värmepumpar: Thermia Aura.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20688
  • Alien snowman.
Aha, 2000 m2 gammalt tegelstenshus...
Nu är det inte så kallt ute men husstommen är kall och det tar säkert lite tid innan allt har blivit uppvärmt.
För att försäkra dig om att värmepumpen går på max så bör ni tillfälligt ställa upp komfortjustering till max ett par dagar och sen ställa tillbaka denna till 0 när det blivit varmt i huset.

Men det finns en risk i att värmepumpens effekt begränsas av låg KB-in, så antingen måste ni sätta er in i hur man kollar att det är tryck i köldbäraren och även att det inte är luft där eller ta hem nån som kollar upp detta.
Det låter inte riktigt OK att KB-in är minus redan...
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad kl

  • Teknikfientlig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Jag verkligen hatar teknik...
Carl N;
Har mejlet till de som monterade pumpen, så jag hoppas de kollar mejlen, annars ringer vi i alla fall Thermia på tisdag...

Huset är totalt ca 5.000 kvm, men just nu är det bara ca 2.000 kvm vi provar värma upp.
Och som sagt är det inte SÅ mycket värmetapp från "ut av värmepumpen" (44 grader) till returen (37 grader).
Men minus i köldbärarvätskan ger mig bekymmer, för den borde va på plus; det har "alltid" varit ca 6 grader i borrhålen, därför undrar jag på den ingående köldbärartempen (dock har jag inte kollat den förut; enbart nu, när jag tycker pumpen ger för lite värme, förhållande till vad den gjort förut)

Jag är i alla fall mycket tacksam för alla tips; nu, med "röda dagar" och ingen att få tag i, samt att vi får 50 gäster till nyår, varav de första kommer redan onsdag, ger lite "bekymmer"...
Bergvärmepump: 1 x Thermia Mega (skall bli en till), monterad oktober 2015 av MRM AB (IVT kommer aldrig in på min mark igen!).
10 borrhål à 200 m.
Gammal tegelstensbyggnad från 1902.
Luft/luft-värmepumpar: Thermia Aura.

Utloggad Utloggad

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3316
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Hej Kl
Det skulle va intressant att se hur dem kopplat in den
Har du någon bild att posta?

Spontant känns det som du har lite effekt installerat .
5000 m2 är stort

Dem borde ha kopplat spetsen till VP ?
Mitt råd är att du släpper elen fri med tanke
På alla gäster som kommer
Mvh
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 26490
  • Ägare av forumet
Jag har skummat manualen och kan inte hitta någon effektbegränsning som beror på låg KB-temp.
Jag förutsätter att kompressorn går kontinuerligt.
OM INTE så kan det finnas en maxbegränsning som ställts in på 44 grader som skydd för vissa rum som värms med golvvärme, känns långsökt att den begränsningen skulle finnas i ett hus som är som beskrivet.
Ni skulle ju kunna räkna lite på hur snabbt rumstempen stiger för att se om ni hinner få upp värmen till på Onsdag eller ej, om inte, så håller jag med cocacola, släpp eltillskottet fritt så länge som det behövs.

Jag tycker att temperaturerna ser OK ut i övrigt, men visst skulle man kunna tänka sig en kombination av dålig cirkulation i någon eller några borrhål i kombination med ett fel som ger kompressorn en lägre uteffekt än normalt, men det känns som ett rätt otroligt scenario.  dontknow
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7173
Jag tycker köldbärartemperaturen är låg med tanke på förutsättningarna. 2000 meter till 88 kW ska ge högre temperatur i mellersta Sverige, i synnerhet med tanke på att borrhålen var "utvilade". Hålen måste vara kopplade parallellt på något sätt. Troligen är det några hål som det inte cirkulerar igenom. Det borde gå att se vid förgreningspunkten genom att det inte är frost på några slangar. Bilder vore som sagt bra.

6 grader i borrhålen är rimlig temperatur när pumpen inte tar ut så mycket värme från borrhålen. Går den dygnet runt  måste man räkna med lägre temperatur men det borde vara en till två plusgrader i stället för -1. Tre grader lägre temperatur gör att pumpen tappar 10-15 % i effekt.

Undrar liksom Carl om pumpen går med maximal effekt. Å andra sidan bör 44 grader framledningstemperatur räcka för att hålla huset varmt med tanke på den utomhustemperatur som råder nu om radiatorsystemet passar att arbeta ihop med en värmepump. Med tanke på att det har fungerat tidigare verkar det vara så. Har det märkts någon förändring i inomhustemperaturen senaste dygnet och vad ligger den på nu? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 26490
  • Ägare av forumet
Är det inte helt otroligt att Thermia har en användarhandbok där det inte framgår vad som finns i de olika menyerna?
Jag kan varken hitta hur man ser om värmepumpen går med full effekt eller hur man ser om inkommande eller utgående KB-temp styr effekten på kompressorn eller ej.  dontknow

MAKALÖST.

Cocacola vet säkert vad som kan styra ned effekten, hoppas han ger några ledtrådar.

Någon som hittat en mer innehållsrik manual?
http://www.tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/VUJSC307_Th_Mega_UG_SE_X023132se.pdf

Finns det lätt-tillgängliga avstänginsventiler på KB-kretsarna skulle jag stoppa kompressorn, köra cirkpumpen på KB-sidan manuellt på max effekt och sedan stänga alla slingor utom en.
Låt flödet gå en stund på enbart en slinga, öppna sedan nästa och stäng den första, och fortsätt så tills du forcerat flöde i alla slingor.
Öppna sedan alla slingor och starta kompressorn igen.
OBS, öppna/stäng inte på chans om ventilerna verkar vara injusterade individuellt på avstängningsventilerna.

Både innan och efter denna övning bör tryck/nivå i KB-kretsen kontrolleras och justeras vid behov.

Det kan också vara fel på KB-givarna, så de visar för lite, och att det i sin tur begränsar kompressorn, men det verkar långsökt att båda givarna skall visa fel.
Fast i och för sig skulle det ju kunna vara fel på inkommande KB så den visar någon grad för kallt, och att det minskar hastigheten på cirkpumpen för KB så mycket att flödet blir lågt (Om den reglerar deltaT till 3 grader på KB fram/retur)

I fall som dessa är det ofta små enkla fel som kan göra stor skillnad, många som felsöker börjar med att söka fel på de stora komponeterna som kompressorn, men felen finns oftast i små billiga komponenter eller fel inställningar i styren.
Tänk på det om ni tar dit en reparatör...
« Senast ändrad: 26 december 2016, 10:45:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kl

  • Teknikfientlig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Jag verkligen hatar teknik...
Igen; jag är mycket tacksam för de råd vi får; såklart händer saker som detta under "röda dagar" där det inte går att få tag på folk.

Uppdatering nu:
Enligt råd från Roland kollade Mannen "samlingsbrunnen" ute, och det är minst 3-4 rör som inte har frost på sig.
Vad kan detta komma av?
Och inte minst: Hur löser vi det/kan vi alls lösa det själva?
Är det nåt som kom efter att IVT-pumpen gick åt helv..., och som borde va inställd till den nya pumpen?
- för om den nya pumpen "tror" att den får 10 borrhål, men egentligen bara får näst intill hälften; vad om vi förstör den nya pumpen???

Komfortvärme ställde Mannen in på max (10), i går kväll (upp från 7); det enda det gav, var en ökning från 44,3 grader till 45 på värme ut från pumpen.

*Åh, jag hatar var så okunnig som jag är på detta!*
Bergvärmepump: 1 x Thermia Mega (skall bli en till), monterad oktober 2015 av MRM AB (IVT kommer aldrig in på min mark igen!).
10 borrhål à 200 m.
Gammal tegelstensbyggnad från 1902.
Luft/luft-värmepumpar: Thermia Aura.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

Annonspriser
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal