Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?  (läst 1552 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perpååsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderåsen, Skåne
  • Antal inlägg: 11
  • Tekniknörd som av vissa anses skadad ;)
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #15 skrivet: 26 december 2016, 15:30:05 »

Ringa till dem det får du väl göra själv om du har lust, om du ringer dem så vet de antagligen redan om att de här inställningarna som jag uppgav egentligen är de helt rätta.

Det var märkligt vad du är säker i denna fråga. Mina egna tester bekräftar at originalprogrammeringen är helt ok, och du påstår att den är fel.. Spännande... Jag har faktiskt testat olika inställningar och med spjällen rakt ut blir mina golv kallare och mindre behagliga... och värmespridningen inte ett dugg bättre... Fantastiskt... Eller hur?
2 st Mitsubishi FH35 (en på varje våning) 4,3 kW x 2 = 8,6 kW vid -15 grader räcker fint för 169 kvm.  För att inte tala om komforten med AC på bägge våningarna på sommaren. Gamla NIBE 310P med 2 ggr havererad kompressor får vara i reserv med sina elpatroner.

Utloggad Karis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #16 skrivet: 26 december 2016, 17:19:32 »
Javisst är jag 100% säker på det jag säger, sen att du skulle ha upptäckt något annat med en helt annan inställning med vingen nedåt mot golvet, det är väl bara att gratulera då för det är du isf ganska ensam om här på forumet vågar jag nästan säga. Det här med vingen nedåt mot golvet det kan säkert fungera ganska bra om man har innerdelen placerad i ett större utrymme, och som bäst då i just det utrymmet förstås. Men vill man få till en bra och längre värmespridning till övriga utrymmen i huset så får man allt höja upp både vingen och fläkthastigheten.
Jag kan förstå att du får höja börvärdet en del när det blir kallare väderlek eftersom du med vingen riktad snett nedåt mot golvet dels får en sämre spridningslängd och dels hindrar du den svalare luften vid golvnivån från att på ett lätt sätt komma tillbaka till innerdelen för uppvärmning i nya rundor, innetempen ökar då i innerdelens närhet och pumpen börjar stega ned i effekt.
Du hade testat olika inställningar sa du, även med vinge rakt ut, hur länge testade du dessa inställningar, var det under några timmar eller var det under några dygn??

Utloggad Perpååsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderåsen, Skåne
  • Antal inlägg: 11
  • Tekniknörd som av vissa anses skadad ;)
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #17 skrivet: 28 december 2016, 07:20:12 »
Jag har testat en vecka minst och konstaterar att framförallt när man öppnar dörrar (hunden skall ut varannan timme ca)  så blir det kallare på golven och det ligger kvar längre om man riktar rakt ut. Man märker tydligt hur värmen är mer skiktad i rummen, om man inte riktar snett ned mot golvet. Nu har jag öppen planlösning likt som trådstartaren här har. Om man har en mycket smal lång korridor kan jag tänka mig att ditt resonemang stämmer. Men att blåsa bort kalluften som ligger vid golvet gör att kalluft längs golven "flyter tillbaka" mot det varma stället närmare utblåset. Den uppvärmda kallare golvluften (som värms upp genom inblandning av varmluft) stiger uppåt och mer kalluft flyter tillbaka mot enheten, och du får alltså en självcirkulation som blir större än vad man oftast tror. Som sagt är det så Mitsubishis utvecklare har programmerat enheten i autoläge, och jag tror att detta är den normala situationen; att man inte har långa korridorer som den skall blåsa genom.

För att återgå till trådstartarens problem med att han får ställa upp börvärdet när det blir kallare:

Jag förutsätter att enheten fungerar och håller sitt börvärde i området närmast maskinen förstås. Trådstartaren kanske har möjlighet att kolla detta genom att sätta en termometer vid insugningsluften vid taket för att försäkra sig men jag skulle bli förvånad om det är något fel. När han kör 30 grader så är det nog den temperaturen närmast maskinen. -Om den inte är för svag för sin uppgift förstås!

För mig verkar det som att maskinen får försörja en väldigt stor volym då värmen fint stiger uppför trappan och även värmer ovanvåningen. Det går lätt åt 5 kW vid -5 grader ute. Jag tror att maskinen börjar gå på max och då är det inte konstigt det är varmare nära maskinen än det är längre bort i huset. Jag kör själv med 2 maskiner i ett motsvarande hus. En på varje våning så att man fördelar belastningen och varje enhet går på sparsam effekt. Med lägre belastning vet vi alla att en inverterpump får ett högre COP-värde så man kan anta att man sparar in en bra bit av pumpkostnaden. Livslängden ökar ju också när de inte behöver gå så hårt. Kanske något att tänka på för trådstartaren?

I mitt fall satte jag den andra FH35:an på ovanvåningen uppe vid taket ovanför trappan med ena utblåset riktad nedåt i trappan, för att hålla emot luften som vill stiga nerifrån, och andra halvan snett ned mot golvet bredvid trappan i mittrummet (allrum) som man kommer upp i på ovanvåningen. På så vis har jag fått enheterna att fördela arbetet hyfsat jämt. Jag har en energimätare på varje enhet. (Jag satte uteenheten på stativ på marken utanför trappan och rören längs med hörnan i trapputrymmet upp till innedelen som sitter vid taket ovanför trappan och klarade mig ändå under maxgränsen på 7 meters rörlängd så man slapp fylla på extra gas. På detta vis fick man bägge uteenheterna på markstativ och slipper risk för vibrationer/brum i huset)

Så ett tips för att förbättra för trådstartaren kanske? Annars går det ju att förbättra situationen med strategiskt placerade golvfläktar mot de yttre utrymmena, om man vill utnyttja sin maskin till max. Vill man med en enda värmekälla värma hela huset är ju placeringen rätt, och det är väl inte utan anledning som man satt vedkaminen nära trappan på nästan samma plats.

Mvh
« Senast ändrad: 28 december 2016, 07:34:19 av Perpååsen »
2 st Mitsubishi FH35 (en på varje våning) 4,3 kW x 2 = 8,6 kW vid -15 grader räcker fint för 169 kvm.  För att inte tala om komforten med AC på bägge våningarna på sommaren. Gamla NIBE 310P med 2 ggr havererad kompressor får vara i reserv med sina elpatroner.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 26476
  • Ägare av forumet
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #18 skrivet: 28 december 2016, 08:04:47 »
Att rikta spjällen rakt ut ökar omsättningen av luften i huset, och då är det väl normalt att det kan bli kallare på golvet i närheten av värmepumpen.
Ju mer värme du kan trycka ut i resten av huset, desto kallare luft kommer tillbaks efter golven från intilliggande rum.

Ett klassiskt tips för maximal "omrörning" av luft är annars att sätta upp tunna remsor av papper eller plast i dörröppningarna och justera fläkthastighet och spjällens vinklar för bästa luftomsättning i huset.

VIll man bara ha varmt i ett rum, eller nära värmepumpen är det alldeles säkert ett bra autoläge att ha luftriktarna snett nedåt så de får värma golvet i det rum värmepumpen sitter.

Sen är det väl alltid så att det kan finnas hus där gängse rekommendationer inte gäller - det kan man aldrig vara tvärsäker på.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perpååsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderåsen, Skåne
  • Antal inlägg: 11
  • Tekniknörd som av vissa anses skadad ;)
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #19 skrivet: 28 december 2016, 09:10:14 »
Ja att testa och se vad som passar ens eget hus är nog det bästa. I slutänden är det hur bra komforten är där man oftast befinner sig. Är man mitt i huset så blåser man ändå alltid "åt fel håll" så inget är självklart. Det som jag tycker är största problemet med luft/luft-värmepumpar är just kallare luft längs golven, men det är kanske inte alla som tycker det? För min egen del är det mycket värt om man kan slippa det. Framförallt i det rum man befinner sig mest i. I min öppna planlösning är valet enkelt.

Har man problem att få ut värmen i hela huset utan att offra varma behagliga golv, kanske man ska överväga skaffa en pump till? Alternativt komplettera med fler fläktar, som sagt.

Kalla golv är låg standard.

Mvh
« Senast ändrad: 28 december 2016, 09:17:04 av Perpååsen »
2 st Mitsubishi FH35 (en på varje våning) 4,3 kW x 2 = 8,6 kW vid -15 grader räcker fint för 169 kvm.  För att inte tala om komforten med AC på bägge våningarna på sommaren. Gamla NIBE 310P med 2 ggr havererad kompressor får vara i reserv med sina elpatroner.

Utloggad Perpååsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderåsen, Skåne
  • Antal inlägg: 11
  • Tekniknörd som av vissa anses skadad ;)
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #20 skrivet: 28 december 2016, 09:25:29 »
Kan lägga till att jag har konstaterat att mycket mer värme sticker upp på ovanvåningen om man blåser rakt ut. Antagligen just för att den varma luften vill stiga och placerar man den varma luften uppe i taket så är det kanske inte så konstigt den fortsätter upp i trappgången... Så ett 2 planshus lider mycket mer av att blåsa rakt ut, vill jag nog påstå.
2 st Mitsubishi FH35 (en på varje våning) 4,3 kW x 2 = 8,6 kW vid -15 grader räcker fint för 169 kvm.  För att inte tala om komforten med AC på bägge våningarna på sommaren. Gamla NIBE 310P med 2 ggr havererad kompressor får vara i reserv med sina elpatroner.

Utloggad SSSS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #21 skrivet: 28 december 2016, 18:18:34 »
Massa bra text
Tack för bra synpunkter och tips! Jag har inte testat så mycket nu vid jul med dina resonemang verkar stämma ganska bra för mig, inte så konstigt kanske om du hade ett liknade hus. Vårt är på 150m2 så det är ju en del som ska värmas. Vi har klinker i lök och entré så där kör vi lite elgolvvärme för att inte frysa om fötterna. I övrigt har vi inga större problem med kalla golv.

Jag har också funderat lite på om det kan vara så att effekten inte riktigt räcker till då så pass mycket värme åker upp till övervåningen, man riktigt känner värmen som forsar upp i trapphuset om man sträcker ut handen samtigt som det är kall luft som åker ner nere vid trappstegen. Nästan så att det är varmare i hallen uppe än vad det är i utrymmet nere där innerdelen sitter.

Mellan pumpen och vardagsrummet sitter det en balk på ca 30cm, möjligt att denna gör så att det blir lite extra varmt vid innerdelen. Jag ska ta och mäta insugstempen i morgon och se om den stämmer med börvärdet. En extern tempgivare som man kunde flytta ner en meter från fläkten hade inte skadat, eller att det fanns en sån givare i fjärrkontrollen.

Jag skulle kunna tänka mig att sätta in en till pump på övervåningen i allrummet (bäst placering för utedelen) mitt emot dörröppningen och rikta luftströmmen mot trappen. Men jag är ganska missnöjd på hur mycket min FH35 låter (fick byta innerdelen en gång pga knäppningar i plasten), framförallt vid avfrostningar men även annars. Så att ha en till uppe vid sovrummen gör mig lite skeptiskt. Även om det skulle vara guld på sommaren då det blir riktigt varm där uppe.
« Senast ändrad: 28 december 2016, 18:22:52 av SSSS »

Utloggad Karis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #22 skrivet: 28 december 2016, 20:41:47 »
Ja har du en bra interncirklation mellan våningarna i huset så är de väl troligt att det går upp rätt mkt värme till 2:a våningen. Du har en rätt klurig planlösning i det där huset på nedre plan och med den innerdelsplaceringen som du har valt så är väl risken uppenbar att det går upp rätt mkt värme till överplanet eftersom du placerat innerdelen nästan rakt emot trappen upp till 2:a plan. Om jag hade varit du så hade jag satt pumpinnerdelen på trappväggen upp till ovanvåningen istället, då hade innerdelen blåst varmluften rakt mot hallen och förstugan istället och värmen hade säkert fördelat sig på ett bra sätt även mot köket och vardagsrummet. Effektmässigt så tror jag inte att det är några bekymmer med den pumpen för din bostadsyta utan det är nog mer en fråga om hur värmen fördelar sig med nuvarande innerdelsplacering.
Med en placering på trappvägg upp till 2:a våning kan man också välja vilken höjd man sätter innerdelen på, ett bra sätt är att sätta den i en höjd så att den med vinge rakt ut blåser varmluften strax ovanför golvnivån på 2:a vån och med vingen ställd lite nedåt blåser den under taket och ned till 1:a våningen istället, sen kan man välja att köra växelvis upp och ned med vingen alt delad vinge som du väl har på den modellen med halva uppåt och halva nedåt.

Utloggad SSSS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #23 skrivet: 28 december 2016, 22:21:13 »
Försökte faktiskt att fråga runt lite innan inköp (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=60388.msg633151#msg633151) men som jag fattade det var det bara bra om pumpen hade stor volym att jobba med.

Jag kan inte ha en pump i trappen pga att det blir problem med utedelen. Och nu sitter den ändå uppe och jag kommer inte att flytta den. Ev. hade högt uppe i trapphuset varit en bra placering för en andra pump men som sagt så kan jag inte ha utedelen där.

Jag vill också förtydliga att jag inte tycker det är något problem med att jag har en bra värmespridning, det ser jag som en bra sak. Utan problemen är att jag måste ändra börsvärdet på pumpen beroende av utetemperatur.

Jag har mätt (fläkt 3/4, vingarna rakt ut, wide vane svingande höger/vänster) lite temperaturer ikväll och det ser ut såhär:
Ute = 0°C
Börvärde: 28°C
Insug fläkt: 27°C
Utblås fläkt: 49°C
V-rum nere: 23°C
Trapphus (mätt vid mellanbjälklaget): 25,5°C
Trapphus (mätt lågt nere vid trappstegen): 23°C
Utanför badrum uppe: 23°C





« Senast ändrad: 28 december 2016, 22:27:05 av SSSS »

Utloggad Karis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #24 skrivet: 29 december 2016, 13:56:23 »
Utetemp---------- Börvärde på fjärrkontrollen
Över +5°C-------- 24°C
+5° till -5°C-------26°C
Under -5°C--------30°C
Finns det något jag kan göra så jag slipper ställa om börvärdet hela tiden vi växlande utetemp?
Jag vill också förtydliga att jag inte tycker det är något problem med att jag har en bra värmespridning, det ser jag som en bra sak. Utan problemen är att jag måste ändra börsvärdet på pumpen beroende av utetemperatur.
Jag har mätt (fläkt 3/4, vingarna rakt ut, wide vane svingande höger/vänster) lite temperaturer ikväll och det ser ut såhär:
Ute = 0°C
Börvärde: 28°C
Insug fläkt: 27°C
Utblås fläkt: 49°C
V-rum nere: 23°C
Trapphus (mätt vid mellanbjälklaget): 25,5°C
Trapphus (mätt lågt nere vid trappstegen): 23°C
Utanför badrum uppe: 23°C
Du måste ha något fel på din pump, man skall inte behöva ändra börvärdet något spec med anledning av att utetempen förändras upp eller ned, och inte så dramatiskt mkt som du behöver göra ivf. Du har något fel på tempgivaren alt styrningen av pumpen kontra tempgivaren.
Du ligger ju i snitt på ca +23 grader i huset och utblåstemperaturen ligger relativt högt, du har kanske max ca 5-6 grader ytterligare att plocka ut ur pumpen men högre än så går den inte i utblåstemperatur.
Har du ställt in ett börvärde på ca +23-24 grader så skall pumpen innehålla denna innetemp oberoende av vad det är för utetemp, annars är det något fel på pumpen eller dess kringutrustning, möjligtvis kan man få gå upp i fläkthastighet för att få till en bättre och effektivare värmespridning vid kallare utetemp, men börvärdet skall inte behöva ändras något nämnvärt.
Du har väl garanti på pumpen?? Ta ut din installatör så han får kolla upp vad det är som är fel på din pump för så där skall det inte vara.
För du håller väl inte på och och ändrar börvärdet på pumpen upp och ned på t.ex dagtid resp kvälls och nattid utgår jag ifrån utan du försöker väl hålla samma inställning och innetemp kontinuerligt i huset??

Utloggad SSSS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #25 skrivet: 29 december 2016, 15:14:24 »
När jag mätte igår hade jag 27 grader vid insuget vid fläkten. Så det är ju ganska varmt där....

Hur beter sig en pump som inte räcker till?
Vårt hus är på 150m2
Pumpen värmer kanske 30-60% av ytan,
Huset är från -79 men ganska många fönster så vad kan vara rimligt vid 0 grader ute? 40w/m2???

Så 1800-3600watt vid 40w/m2. Dvs ganska nära max effekt på pumpen.
Något som låter orimligt med mina antaganden ovan?

Utloggad Perpååsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderåsen, Skåne
  • Antal inlägg: 11
  • Tekniknörd som av vissa anses skadad ;)
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #26 skrivet: 31 december 2016, 10:10:59 »
Ja jag har ivf aldrig varit med om att man på en riktig luftvärmepump har behövt höja börvärdet om det skulle bli kallare väderlek ute, däremot så förekommer det att man kan få sänka börvärdet med någon grad när det blir kallare ute eftersom det alltid brukar bli varmare inne då. Däremot kan det förekomma att man kan få höja börvärdet med någon grad när det slår om från kallare till mildare väderlek eftersom man då kan uppleva att det plötsligt blir svalare inne då.



Haha. Så då menar du att du med en vedkamin kan elda mindre när det är kallare  ute? Det behöver inte bli varmare vid kaminen när det är riktigt kallt ute? Så när det är riktigt kallt behöver vi inte elda alls!

Fantastiskt!

:-)
2 st Mitsubishi FH35 (en på varje våning) 4,3 kW x 2 = 8,6 kW vid -15 grader räcker fint för 169 kvm.  För att inte tala om komforten med AC på bägge våningarna på sommaren. Gamla NIBE 310P med 2 ggr havererad kompressor får vara i reserv med sina elpatroner.

Utloggad Karis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #27 skrivet: 31 december 2016, 13:08:00 »
Ja jag har överhuvudtaget inte pratat om några vedkaminer här utan det är väl du då som med ditt ingenjörsperspektiv som har räknat ut detta.
Jag har bara talat om att med en riktig luftvärmepump med en bra placering av innerdelen och med rätt inställningar av fläkthastighet och vinge så behöver man inte hålla på och ändra börvärdet upp och ned beroende av utetemperaturen utan det här sköter pumpen om själv.
Med en riktig pump menar jag också att den inte får ha en för hög lägsta värmeavgivning och att man kan ha en fast inställd fläkthastighet oavsett pumpens värmeavgivning, och jag vidhåller att man inte skall behöva ändra något nämnvärt på börvärdet beroende på utetempen.
Jag förstår att du och kanske också SSSS kan ha vissa problem med att behöva hålla på och ändra på börvärdet eftersom ni har en pump med en lägsta värmeavgivning på ca 1000 watt enligt spec, och i verkligheten upp mot 1200-1300 watt, och du som dessutom har vingen riktad snett nedåt mot golvet. De gör att det blir alldeles för varmt i innerdelens närhet och för att pumpen inte skall stega ned eller gå i off-läge så tvingas man hålla på och öka upp börvärdet hela tiden för att hålla igång pumpen.
Så när det blir kallare väderlek så behöver man i vårt fall inte ändra börvärdet, däremot så ser man på elmätaren att pumpen då ökar i elförbrukning vilket är enda skillnaden men innetempen ändras inte. Så med den vetskapen så borde väl ditt ingenjörsperspektiv betyda att man vid en jämförelse här med vedkaminen borde elda mer vid kallare väderlek och mindre vid mildare. 
Kan väl nämna kanske att jag själv idag med riktigt milt väder och en utetemp på höga +7,5 grader, en börvärdesinställning på +21 grader på fjärren och kontinuerlig fläkthastighet 4 av 5 möjliga och vinge nästan rakt ut har en innetemp på +22,5 grader i hallen där innerdelen sitter, och ca 0,5-1 grader lägre i övriga utrymmen som V-rum, sovrum och kök dvs mellan ca +21,5-22 grader. Pumpens elförbrukning ligger då samtidigt här lite pendlande mellan ca 158-164 watt.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #28 skrivet: 08 januari 2017, 11:13:58 »
Teoretiskt håller jag med Karis. Har man ett börvärde på 22 tex borde pumpen arbeta så pass hårt som det krävs för att hålla den temperaturen inomhus. Så vissa kalla dagar kanske det då krävs att den går på max. Hur som helst tycker jag inte det funkar så hos mig. Jag har nu ett börvärde på 24 och pumpen anger 20,5 i rummet, ökar jag till 28 kommer pumpen ange runt 22-23 grader och det är skumt då pumpen faktiskt kan ge 22 grader värme men bara vid ett högre börvärde. Så varför gör den inte det då den är inställd på 22 grader, varför anstränger den sig inte mer för att komma upp i rätt temperatur?
« Senast ändrad: 08 januari 2017, 11:27:36 av Chippe »

Utloggad Karis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #29 skrivet: 08 januari 2017, 13:31:41 »
Finns egentligen bara 2 st orsaker till att man skall behöva hålla på och ändra börvärde på pumpen, och den ena är att det skulle vara något fel på tempgivaren i innerdelen alt att den inte är rätt synkad, men detta är mindre troligt. Den 2:a orsaken är att det blir för varmt runt innerdelen eller rättare sagt att intällt börvärde uppnås i innerdelens närhet och att inställd börvärdestemperatur därmed sugs in genom innerdelen, vilket är det mest troliga i ditt fall.
Detta innebär att pumpen stegar ned i effekt och alt stegar ned i fläkthastighet vilket gör att det blir svalare längre bort från pumpinnerdelen och man måste då börja höja upp börvärdet för att hålla igång pumpen. Orsaker till att det blir för varmt nära innerdelen är att man har vingen riktad nedåt mot golvet eller att man har en för låg fläkthastighet, alt båda delarna. Har man sen en pump som kanske anpassar fläkthastigheten efter avgiven värmeeffekt så förvärras problematiken eftersom fläkthastigheten då också sänks ned allt eftersom värmeeffekten sjunker på pumpen.
Det bästa man kan göra för att motverka det här fenomenet är att höja upp vingen till högsta läge och köra på så hög fläkthastighet som man står ut med för att få iväg varmluften så långt som möjligt ifrån innerdelens närhet. Dessa inställningar gör också att den svalare luften vid golvnivån kan ta sig tillbaka lättare till innerdelen för att värmas upp i nästkommande rundor vilket också gör att tempen på inkommande luft till innerdelen kan hållas nere lite bättre och man behöver inte hålla på och ändra på börvärdet upp och ned efter utetemperatur.
Så kom gärna ihåg att det viktigaste är att det gäller alltid att få undan varmluften så långt som möjligt från innerdelen räknat för bästa och längsta värmespridning i huset inkl att kunna innehålla en hyfsat jämn innetemp i så stor yta som möjligt i huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

Annonspriser
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal