Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: L9 larm lågt flöde - fel på flödesgivaren? - hur tar man loss den?  (läst 387 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats F

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Har fått återkommande larm från flödesvakten som sitter efter (före? - blir inte riktigt klok på kretsschemat :)) cirkpumpen som driver flödet mellan inne och utedel.
Det kan gå alltifrån 1 timme till 10 minuter efter återstart innan den stannar på L9-fel.
Jag är lite osäker på hur man tar loss flödesgivaren för att kolla om det är smuts eller avlagringar på den, någon som har gjort det och kan beskriva hur man gör?
Det sitter ett metallbleck som sticker ut inåt som verkar vara någon slags låsning.

Luft-vattenvärmepump Ecodan
EHPT20XYM9C + PUHZW50 VHA
Villa 90 m2, värms nu med 2 LLVP +direktverkande el på övervåningen men efter utbyggnad till 150 m2 ska LVP:n anslutas till golvvärme i huset.
Älvsjö, Stockholm

Utloggad Mats F

• Nybörjare
  • *
Det var som jag trodde,metallblecket är en tunn gaffel som håller givaren på plats. Fick ur den och spolade av givaren i rent vatten och då gick värmepumpen tills den nådde inställd temp på varmvattnet och då stannade den igen på L9-fel. Felsökningen fortsätter....
Villa 90 m2, värms nu med 2 LLVP +direktverkande el på övervåningen men efter utbyggnad till 150 m2 ska LVP:n anslutas till golvvärme i huset.
Älvsjö, Stockholm

Utloggad purjo__

• Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11522
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Är inte anledningen det som har diskuterats i din andra tråd, nämligen att du inte har nåt värmesystem kopplat till VP'n och nån bugg i styret gör att den ändå försöker mäta flödet där när den ska övergå till husvärmning efter varmvattenkörningen?

Vad säger Mitsubishi?
« Senast ändrad: 16 november 2016, 08:36:34 av purjo__ »
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.

Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mats F

• Nybörjare
  • *
Förmodligen, nästa steg blir att koppla på en slinga på husvärmekretsen.
Jag fortsätter i min andra tråd om att använda värmepumpen enbart som VVB:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62933.msg663282#msg663282
« Senast ändrad: 17 november 2016, 10:05:28 av Mats F »
Älvsjö, Stockholm

Utloggad Abuquir

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 651
  • Olje letare worldwide
    • http://www.algonet.se/~tomtlund
Jag har nog svarat på detta med L9 problemet förut. Sök på L9....
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 15-16000 KWh varav ca: 9000 kWh hushålls el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 6 personer i hushållet.
En Engelsk Bulldog och en Perser katt
Har även en renoverad gammal Hallandslänga strax söder om Varberg med Sfinx solars 11Kw LV värmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal