Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Nyinstallerad Thermia Atec 9kw, lite huvudbry.  (läst 259 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johny_hbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nyinstallerad Thermia Atec 9kw, lite huvudbry.
« skrivet: 12 oktober 2016, 20:02:53 »
Som rubrik...

Förutsättningar:
Ett-rörs system, gammalt HP system från 69.
Ej bytta termostatventiler, funktion osäker.
Förmodligen 60-90 liter i systemet. Får ej fram exakt volym på radisarna, gått efter TPs volym i ungefärlig storlek, kom då fram till drygt 60 liter i bara radisar, mina har nog lite högre volym.
Bor i Skåne, +6grader ute.

Till mitt huvudbry:
VPn får ut ett börvärde på 30grader, med min kurva.
Den startar vid en integral på -60. Då går framledningen upp till 33-35 grader omgående, men bara efter 5 min är returledningen uppe i samma temperatur. Efter det så stanna cyklen efter kanske 10 minuter, total drift.
Sedan följs temperaturen utan skillnad på fram och retur-ledningen ner sakta tills integralen är -60 igen.

Ska det inte vara en diff på fram/retur på 7grader?
Är mitt sitt system så dåligt på att avge sig värmen?
Är det någon som har erfarenhet av ett HP-system? Det är ett sådan där det bara går ett rör upp till radiatorn. Hjälper det att sätta in en ROT-termostatinsats för att få högre flöde/effekt i radisen? Cirk-pumpen går för tillfället på 70%. Går det att sänka den fast den är varvtalsstyrd/automatisk?

Jag har planer på att sätta in en 100l volymtank seriekopplad på framledningen. kommer det hjälpa?
Om jag sätter in ROT-insatserna, bör jag skita i termostaterna?

Kanske ska tillägga att jag är rörläggare och gjort installationen själv men har aldrig någonsin jobbat med VPar, så jag är jävligt novis på justeringarna.

Om jag inte får någon diff i fram/returledning vid mina tänkta åtgärder, är det bara till att byta systemet helt å hållet? Så man slipper detta ett-rörs skitet.

Edit: efter jag satt och glodde i en hel cykel med tidtagarur såg jag att jag hade lite fel i siffrorna. Under cyklen var det 6-8 graders skillnad hela tiden förutom den sista minuten eller så. Då steg framledningen till 12 grader över börvärdet.

Hela cyklen varade i 11 minuter drygt, är det normalt?
« Senast ändrad: 12 oktober 2016, 20:37:41 av Johny_hbg »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal