Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Thermia Duo 8 problem med El patron  (läst 439 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erikskenne

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Duo 8 problem med El patron
« skrivet: 21 augusti 2016, 21:56:54 »
Hej!
Jag har en Thermia Duo8 ca 13 år gammal som larmar för "Tillsats utlöst" jag har mätt upp överhettningsskydd och det är ok, kollat faser och det är ok Reglerkortet heter 901510.När jag försökte köra på el så funkade det inte. Att köra enbart kompressorn går bra.
Nästa steg i felsökning var att koppla bort elpatronen då funkade det att köra på auto, höll på att köpa ny patron men som tur var(tror jag i varje fall) så avvaktade jag ett tag. Till min förvåning så blåste säkringarna på helgen 14 dagar senare, bytte säkringar o startade upp, på helgen 14 dagar senare samma sak.Började fundera på detta med (legionelle skyddet) elpatronen skall tydligen gå in ibland och pressa upp temperaturen en bit över 60 grader, Googlade runt och hamnade på detta forum och hittade ett inlägg som handlade om exakt det problem som jag nu har, där nämndes en extern effektvakt, denna letade jag efter men kunde inte hitta, Hamnade nere på reglerkortet 901510 och på högersida på detta kort sitter reläer, bla ett som är märkt (TVV) 6Kw, kopplade bort detta o testade att köra på bara elpatronen och det funkade, patronen höjde tempen på tappvattnet, kopplade över på auto och det funkar bra,
Idag är det 14 dagar sedan och elpatronen slog till i läge (legionella skydd) väntade i ca 5 timmar och tappvattnet hade en temp på 55 grader och verkade inte vilja stiga mer så jag kopplade om från auto till manuell och tillbaka till auto och elpatronen gick ur drift och anläggningen åter i auto.
Efter detta lång inlägg så är frågan vet någon vad detta relä har för uppgift och om någon har tillgång till elritningar på denna anläggning,
Strax innan detta med "tillsats löst" problemet började så bytte jag mjukstarts kontaktorn mot ett
utbyteskort som jag köpte av en Thermia installatör , trots att jag kom med kontaktorn i handen, alltså felsökning var avklarad så satte han upp 670kr i konsult arvode på fakturan för att vi stod o snackade "skit" i en kvart i samband med att han plockade fram kortet så jag är inte så pigg på o prata med honom igen, risken finns att jag inte kan lösa kommande konsult arvode om han behöver använda hjärnan lite.
Så om någon vänlig därute kan ge mej lite vägledning så vore jag tacksam    [/size]

Utloggad måle10

• vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 1101
  • Många blir det
SV: Thermia Duo 8 problem med El patron
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2016, 06:50:14 »
Hej! Vet inte om du har fått det att fungera?Knappen för överhettningsskyddet TA1 är lite lurigt när dom löser ut på dom äldre maskinerna så löser TA1 ut så måste man trycka in knappen hårt för att återställa.Vid legionella körning så startar den kompressorn för att sedan så körs den på patron tills toppgivaren når 60 °C.Mao så kan inte kompressorn köra mer än runt 50-55 °C så det är därför när den toppar vid legionella med patron.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2016, 08:48:21 »
Hej!
Jag har grävt i manualen men hittar inte beskrivda komponent, tyvärr kan jag inte bifoga hela manualen, men här är ett utklipp.  :-\
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Diplomatisk

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 21 september 2016, 14:00:02 »
Det låter som att du eventuellt har problem med 6kw slingan i elpatronen, ta dit en elektriker som får resistansmäta slingan direkt i kontakten under elpatronen. Du ska ha ca 50 Ohm om du mäter mellan alla 3 stiften i kontakten. Kablarna är märkta med 6kw. tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal