Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: VVC-Kulvert/VVB  (läst 567 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbe01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
VVC-Kulvert/VVB
« skrivet: 16 augusti 2016, 23:22:49 »
Hej!

Vi håller planera för att bygga nytt hus och skall ha berg-VP till detta.
Ett huvudhus 150 m2 med golvvärme i två plan och ett Attefall 25 m2 med golvvärme.
Det är ca 25 m mellan Teknikrummet i huset till Attefallet.
Till uppvärmningen av Attefallet har jag tänkt kulvert men för tappvattnet är jag inte helt klar än,
det finns tre alternativ som jag skulle behöva hjälp med;

1/VVC och kulvert. Fördel: finns alltid VV snabbt. Nackdel: värmeförluster = dyrt!?

2/Kulvert. Fördel: inga värmeförluster. Nackdel: får vänta på VV.

3/VVB. Fördel: finns alltid VV snabbt. Nackdel: tar plats, el-uppvärmd = dyrt och onödigt om man har berg-VP.

Jag har läst någonstans på forumet att Thermias VVC funktion fungerade bättre än Nibes dito. Stämmer detta? Alltså skulle man komma undan med billigare VVC drift med Thermian?

Jag är inte helt klar med vilket system jag skall ha än, som jag tidigare skrivit har jag varit igenom; CTC (Ecozhenit i550) men den har jag släppt nu, Thermia (Diplomat Duo Optimum G3) och Nibe (F1255). Alla har sina olika för och nackdelar. Skall förutom uppvärmning ha VP att värma upp en pool via en stor VVX som jag skrivit förut.

Men nu börjar det närma sig att jag måste välja :)


\TK

Utloggad snuppesno

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 302
SV: VVC-Kulvert/VVB
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2016, 06:30:19 »
Kanske använda vvb i kombination med kulvert utan vvc, koppla vv-ledningen från vp på ingående på vvb Sc:,h
Då används vvb bara för att få kortare väntetid och undvika vvc med dess förluster och vp står för huvuddelen av varmvattenproduktionen tummenupp

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25506
  • Ägare av forumet
SV: VVC-Kulvert/VVB
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2016, 08:30:03 »
Mmm, kanske nåt sånt här i en underskåp: https://www.bauhaus.se/varmvattenberedare-15l-under.html#full-description
Den kan du dessutom enkelt stänga av om det inte finns något varmvattenbehov.
Jag skulle nog dra en separat ledning för kallvattnet så att det inte värms av värmevattnet i kulverten, om huset används sporadiskt kan det annars finnas risk för legionella i kulvertens kallvattenledning.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Jag gillar inte OST.
SV: VVC-Kulvert/VVB
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2016, 10:34:16 »
En kallvattenledning och en matarledning.'elledning' till huset.
Resten skulle jag löst i Atterfallhuset.
Direktverkande elelement, varmvattenberedare. Och förmodligen en llvp för både kyla och värme..

Så liten yta skulle jag aldrig gjort en lång kulvert.
Tegelfasadsvilla i Sörmland, byggdes-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   11 778 Kwh, enl elbolaget hittills! Målet är att hålla mig under 15 000kwh.

Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   876kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus med nyinstallerad bergvärme, 2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

Utloggad tobbe01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
SV: VVC-Kulvert/VVB
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2016, 10:53:27 »
Tack,

Attefallet kommer att användas hela året, det är därför vi bygger rejält med golvvärme, det skall vara ett fungerande boende över hela året. Annars hade jag satt in en luft/luft VP och en lite el-vvb. Så jag söker en bra lösning för hela året.

En VVB med inkommande vatten från VP låter ju bättre, är det någon risk för legionella med ett sådant system?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25506
  • Ägare av forumet
SV: VVC-Kulvert/VVB
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2016, 13:45:23 »
Det borde det inte vara om det används kontinuerligt.
Var noggrann med att ställa in så att värmepumpen inne i huset legionellasäkrar vattnet med viss intervall, brukar vara var 14:e dag, men med ett sånt system kanske det inte är helt fel att köra det en gång/vecka.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad snuppesno

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 302
SV: VVC-Kulvert/VVB
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2016, 18:34:24 »
Tack,

Attefallet kommer att användas hela året, det är därför vi bygger rejält med golvvärme, det skall vara ett fungerande boende över hela året. Annars hade jag satt in en luft/luft VP och en lite el-vvb. Så jag söker en bra lösning för hela året.

En VVB med inkommande vatten från VP låter ju bättre, är det någon risk för legionella med ett sådant system?

Om du ställer termostaten i vvb på 65°C så borde nästan risken för legionella t.o.m vara mindre än i en vanlig vp där vv bara värms upp till 60°C max en gång i veckan.
Och vvb i attefallshuset behöver ju bara öka tempen från inkommande från vp till inställt värde så elåtgången borde bli låg och
förlusten genom vvbisoleringen kommer ju till nytta som värme i huset under höst/vinter med COP som direktel, det kan man leva med :)
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25506
  • Ägare av forumet
SV: VVC-Kulvert/VVB
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2016, 07:50:35 »
Det som möjligen oroar mig är det stillastående tappvarmvattnet i kulverten, det kommer ju stora delar av året hålla ca 30-35 grader, alltså bästa tänkbara temp för legionella.
Med en liten beredare som snabbt kyls så kan levande bakterier ta sig genom till duschen.
Nu blir det väl normalt inga eller väldigt liten beläggning i ett PEX-rör, så risken borde vara minimal, jag är dock ingen expert på det här, så jag tänker bara rent logiskt att temperaturen i kulverten kommer att vara perfekt för bakterietillväxt.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tobbe01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
SV: VVC-Kulvert/VVB
« Svar #8 skrivet: 18 augusti 2016, 14:09:08 »
Det som möjligen oroar mig är det stillastående tappvarmvattnet i kulverten, det kommer ju stora delar av året hålla ca 30-35 grader, alltså bästa tänkbara temp för legionella.
Med en liten beredare som snabbt kyls så kan levande bakterier ta sig genom till duschen.
Nu blir det väl normalt inga eller väldigt liten beläggning i ett PEX-rör, så risken borde vara minimal, jag är dock ingen expert på det här, så jag tänker bara rent logiskt att temperaturen i kulverten kommer att vara perfekt för bakterietillväxt.

Jag skall kolla detta med VVS folket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal