Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.  (läst 9441 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25547
  • Ägare av forumet
Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« skrivet: 03 juni 2016, 06:53:06 »
Brorsonen var här igår med lite frågor om sin jordvärmeanläggning till ett helt nytt hus de skall bygga.

232 m2 uppvärmd yta.
Dimensioneringen av golvvärmen är som följer:
Totalt ca 1500 l/h i flöde.
DeltaT vid DUT 6.4°C (40/33.4°C)

Toppeffektbehov (netto efter avräkning av FTX besparing) ca 9.3 kW (ca 40W/m2).

Jag räknade på en 1245-10 som skulle ge 8.8 kW vid DUT, Energitäcknignsgrad 100% (6 kWh eltillskott/år), Effekttäckningsgrad 97%, Behov av eltillskottseffekt ca 0.5 kW som mest.
500 meter kollektor.
VP täcker till -34°C

Volym i systemet (värmepump ej inräknad) blir ca 100 liter.
Högsta tryckfall i golvvärmekretsen är 15 kPa

Mitt förslag är:
Nibe 1245-10.
Två fördelare.
35 mm alupex mellan värmepump och fördelare.
En centralt placerad rumsgivare.
Inga termostater.
Ingen extern cirkpump.
Ingen volymtank.

En sak som jag inte kan få ihop är det höga flödet i golvvärmesystemet.  dontknow
På ena fördelaren (garage/förråd) har LK dimensionerat för 440 l/h.
På andra fördelaren har de dimensionerat för 1026 l/h
Alltså totalt ca 1500 l/h

Kikar man på data för Nibes värmepump "nominellt flöde" så är det 0.22 l/s eller 792 l/h.
Vilken deltaT efterstävar de då???
Det känns som att antingen stämmer inte LK:s beräkningar, eller så har Nibe en önskad deltaT på typ 12,5 grader.
Man skulle ju kunna sätta in en bypass och köra med lägre flöde över värmepumpen, men samtidigt så känns ju definitivt inte 6.4 graders deltaT som helt fel (hög COP med låg deltaT) och om man minskar flödet så kommer ju värmepumpen behöva göra ett par grader varmare vatten för att bibehålla önskad framledningstemp.  dontknow
Har sedan ogår även funderat på om det ändå vore ide att sätta in en volymförstorare på kanske 100 liter, det skulle halvera antalet starter, eller kunna både minska antalet starter och övertemperatur i slutet av varje driftscykel.
Kanske inte vore så dumt egentligen.

Rumsgivaren placeras (väldigt öppen planlösning) på centrumvägg i kök/vardagsrum/hall (allti ett) in mot korridoren som ansluter till sovrummen.
En braskamin (ekonomiskt idioti >:( ) skall naturligvis in, och rumsgivaren hamnar ca 4 meter från den.
Tror det kommer att fungera bra, det är ca 4 meter åt andra hållet från kaminen till dörrarna som vetter mot de tre sovrummen.

Har även funderingar på A-temp.
Om jag räknar rätt så skall det inte gå bygga alls med de krav som finns.

OM jag fattar det rätt så är det Zon 4, (50 kWh/m2 och år) bostadsyta 153 m2, ekonomidel/garage 79 m2.
Om jag räknar rätt så innebär det att huset totalt inkl hushållsel inte får förbruka mer än 7650 kWh/år, vilket är helt omöjligt.
Räknar man med garaget (vilket den som gjort energiberäkningen har gjort) så blir det 11600 kWh/år.
Kalkylen som de fått pekar på en total förbrukning på 11440 kWh/år.
Men i min kalkyl så kommer ju värmepumpen allena att behöva 6018 kW/år..., COP 4.18
Så vitt jag förstått får man inte räkna med ekonomidelen i "A-temp", och i så fall borde max energiförbrukning hamna på 7650 kWh/år

Har ni kommentarer så tar jag gärna emot dem.
« Senast ändrad: 03 juni 2016, 07:03:22 av Rickard »
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20171
  • Alien snowman.
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #1 skrivet: 03 juni 2016, 09:43:45 »
Ska försöka räkna lite:
För att få ut 9,3 kW vid ett :dt: på 6,4 °C behövs följande flöde:
9,3 / (6,4 x 4,2) = 0,34 l/s => 1245 l/h

Om nibes värmepump ger 8,8 kW vid ett flöde på 0,22 l/s så ger det följade :dt: :
8.8 / (0,22 x 4,2) = 9,5  °C

Mitt förslag är att försöka få ett flöde på minst 0,3 l/s vilket ger ett :dt: på ca 7 °C över värmepumpen.
Sen skulle ju jag sätta in en arbetstank på 200 liter till golvvärmen, då kan han ha lite värme på badrumsgolven även på sommaren.
« Senast ändrad: 03 juni 2016, 09:46:04 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25547
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2016, 09:56:17 »
Han skall ha plastmatta i våtrummen, så jag tror inte det behövs.
Vi talar inte om några miljonärer nu, helt vanliga knegare (byggare och barnskötare) så varje sparad krona räknas.
Arbetstanken kommer ju att vara helt onödig större delen av året om flödet i princip är exakt samma över golvvärmen som över pumpen, men en volymtank skulle ju ha effekt, och i viss mån göra det möjligt att köra underhållsvärme på vissa golv.
Skall se om jag kan göra om kalkylen lite på värmepumpen, jag räknade med 45/35 på fram retur, så COP och uteffekt borde öka om jag istället knappar in 40/33.6 som i golvvärmekalkylen.
I praktiken kanske det blir 37/30 som räcker för att hålla huset varmt vid DUT.

40/33.6 enligt golvvärmekalkylen ger över 11 kW, så det är nog där "felet finns" som jag inte först tänkte på.
Flödet allt justerat enligt deras anvisningar blir säkert 1500 liter/timme, men framledningen kommer aldrig att behöva vara 40 grader ens vid DUT.
Frågan är om man kan köra 1500 liter över värmepumpens 22 mm rör, det blir 0.41 l/s och borde kunna ge ett skapligt tryckfall bara över själva värmepumpen (ca 5 meter 22 mm kopparrör).
Som jag tolkar kurvorna i Nibes manual borde det trots att gå trycka igenom det flödet utan att det blir för stort tryckfall.
Annars kanske en bypass krävs, eller en liten tank kopplad som arbetstank.

Annars skulle man ju kunna minska flödet över golvvärmen så man körde 40/30 där, det skulle ju ändå orka värma huset vid DUT utan problem.
« Senast ändrad: 03 juni 2016, 10:25:32 av Rickard »
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25547
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2016, 10:23:28 »
Alltså, arbetstanken gör ju ingen skada, det blir lite bättre, men om han inte kan gräva fram en tank och en pump ur tomma luften så hamnar ju kostnaderna även om han gör allt själv på nära 10 000 kr, det finns många 10 000-kronors poster som man kan kapa om man verkligen vet vad man håller på med.
Både när det gäller val av material till golvvärme och tappvatten (Alupex/PEX/livsmedelkalssat eller ej), ventilation (Aggregat, leverantör, design) kök, Kamin !!!  :::_) , vitvaror, mm, mm.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 1081
  • 62.77405 21.18189
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #4 skrivet: 03 juni 2016, 11:22:58 »
Skulle inte en 8 kw räcka? Jag har ju 200m2 och min pump gick knappt 50% i vintras då det var som kallast.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla
Enervent pingvin eco ede ventilation
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25547
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #5 skrivet: 03 juni 2016, 17:14:49 »
Nibes 10 kW värmepump är en kolvkompressor, du har scroll, den tappar mindre med högre temp, så det är liten skillnad på danfoss 8 och Nibe 10, dessutom har vi ju DUT -35 här, vet inte vad du har?
Och större yta.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20171
  • Alien snowman.
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #6 skrivet: 03 juni 2016, 18:12:03 »
Man kan ju förbereda installationen för en arbetstank och själv stoppa dit en så småningom om man vill spara lite pengar initialt.
Sen tycker jag nog inte att arbetstank till golvvärme är så onödigt, den ger färre starter och så kan man samtidigt optimera :dt: över både golvvärmen och värmepump oberoende.
Jag anser nog att man kompromissar lite väl mycket med samma :dt: över värmepump och golv.
Jag tror även att den betalar sig i längden med längre livslängd på grejerna.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25547
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #7 skrivet: 03 juni 2016, 20:32:38 »
Ja, det är väl ungefär det jag sagt åt honom.
Å andra sidan tror jag han har mer pengar om 15 år än han har idag, men det är upp till honom att avgöra.
Helt klart är (enligt mig) att anläggningen kommer att fungera nära på perfekt om man tweakar golvvärmeflöde, och VP-flöde bara några procent åt vardera håll.
Jag tror inte att COP kommer att vara mer än max 5% sämre än optimalt om man kör som jag tänkt, och livslängden högst 3 år längre.
Detta är naturligtvis inte vetenskapligt bevisat, utan bara mina slutsatser utifrån den kunskap och de erfarenheter jag samlat på mig under årens lopp.
Kan han få fatt i en volymtank billigt (helst gratis) så är det absolut en fördel, i princip lika bra som en arbetstank i detta fall.
Vi får väl se hur det slutar.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 2556
    • Marieberg Bo & Bygg
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #8 skrivet: 03 juni 2016, 20:56:57 »
tweaka flöde....låter spännande...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 33 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning: 18500 kwh

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2444
  • Jag gillar inte OST.
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #9 skrivet: 03 juni 2016, 21:32:12 »
Vi talar inte om några miljonärer nu, helt vanliga knegare (byggare och barnskötare) så varje sparad krona räknas.

Du kör ofta varje sparad krona räknas, vet inte om du använder det som skäl för att undvika arbetstank till varje pris. ;)

Bygger man 232kvm i ett plan, installerar braskamin så ser inte jag någonting annat än felprioriteringar och okunskap när man sen måste snåla in på själva hjärtat i huset.

Det hade varit klokare att bygga 225kvm och göra rätt och riktig på en gång.

Tegelfasadsvilla i Sörmland, byggdes-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   11 778 Kwh, enl elbolaget hittills! Målet är att hålla mig under 15 000kwh.

Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   876kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus med nyinstallerad bergvärme, 2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 553
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #10 skrivet: 03 juni 2016, 22:12:01 »
På så stort hus måste det ju vara mera än 100 liter i systemet??? Sätt in 20 mm golvvärme så blir det mera liter o bättre effekt + sätt slingorna med mindre cc än planerat så blir det ännu bättre, detta kostar inte så mycket o kanske ni klarar er utan tank, lägre temp vid dut. Golvvärme villa ha delta 3-4 o vp 6-8 läser man överallt, jag har konstaterat att ett delta på 5-6 på hela systemet fungerar, vet inte om det förkortar vp livslängd, men komfort ok.
Jag har raka rör vp- golvvärme. Billigt, enkelt o fungerar. Dit va - 30 o max framledning ca 30. Har FTX o contura spis. Det knepiga är att jag fler starter vid dit än vid +-0, det brukar ju vara tvärtom
 
« Senast ändrad: 03 juni 2016, 22:19:04 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25547
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #11 skrivet: 04 juni 2016, 08:09:45 »
Du kör ofta varje sparad krona räknas, vet inte om du använder det som skäl för att undvika arbetstank till varje pris. ;)

Bygger man 232kvm i ett plan, installerar braskamin så ser inte jag någonting annat än felprioriteringar och okunskap när man sen måste snåla in på själva hjärtat i huset.

Det hade varit klokare att bygga 225kvm och göra rätt och riktig på en gång.

En arbetstank har ju ingen uppgift i ett system där flödet möjligen är större i externa kretsen än i den interna kretsen, om något så passar i så fall en volymtank in, och det har jag sagt åt honom.
Arbetstank i detta fall innebär ju i princip bara att det blir en bypass med volym, men volymen skulle nyttjas effektivare om man installerar tanken just som volymtank.
Har bett honom läsa på och begrunda om volymtank är något han vill satsa pengar på.

Att sätta in 13 termostater och en dyr reglercentral i ett nytt välisolerat hus med ingjuten golvvärme är enligt mig totalt bortkastade pengar, det kommer absolut inte att fungera bättre än värmepumpens egen rumsgivare.
Det är helt enkelt bara en sak som försäljarna tjänar pengar på, och som i praktiken ger sämre komfort och driftförhållanden för värmepumpen.

Jag menar absolut att det är att göra rätt och riktigt att bygga systemet så enkelt som möjligt, utan termostater, extra cirkpumpar och tank som kan/kommer att kräva reinvesteringar och underhåll, och som inte mer än på marginalen kan förbättra något.
En volymtank skulle ge färre start och stopp och lite mindre översvängningar, så det finns dock med i diskussionerna.
Termostater hoppas jag att han kan hålla sig ifrån att installera, men gör han det så kommer jag absolut att rekommendera en arbetstank.
Det skulle fördyra hela projektet med kanske 25 000 till 35 000 kr utan att det skulle bli märkbar skillnad på komfort eller SCOP.
Att bygga in alla tänkbara faciliteter i en värmepumpsanläggning där man har ingjuten golvvärme i hela huset är enligt mig inget annat än ett tecken på osäkerhet, ett dyrt tecken, och absolut inte ett uttryck för att man "satsar på hjärtat i huset".
Som jag tidigare sagt så kommer han dock att få information om alla möjligheter, och det kommer att vara han/de som tar beslut om vad de satsar på, inte jag.
Är de för osäkra på hur värmen fungerar i ett hus som deras så kommer de antagligen att sätta in hela faderullan, för att senare inse att alla termostater står fullt öppna för att värmen skall fungera så bra som möjligt över dygnet.
Att försöka reglera bort övertemp på grund av solinstrålning i ett hus med ingjuten golvvärme saboterar bara totalkomforten i ett sådant system.
Dessutom, med termostater i ett hus som har så öppen planlösning som deras så kommer vissa slingor att bli kalla hela tiden, med andra värmer, och då får de olika varma golv..
Resultat - termostaterna öppnas och den centralt placerade rumsgivare som medföljer värmepumpen får sköta regleringen.

Viktigt att tänka på när det gäller just termostater är att det går precis lika bra att installera dem i efterhand, OM man nu av någon anledning tror att det skulle bli bättre.
Tank kan man som CarlN skriver förbereda för och stoppa in den dag man kommer över en tank billigt/gratis - den förbättrar absolut driftförhållandena för värmepumpen.
« Senast ändrad: 04 juni 2016, 08:12:23 av Rickard »
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25547
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #12 skrivet: 04 juni 2016, 08:27:25 »
På så stort hus måste det ju vara mera än 100 liter i systemet??? Sätt in 20 mm golvvärme så blir det mera liter o bättre effekt + sätt slingorna med mindre cc än planerat så blir det ännu bättre, detta kostar inte så mycket o kanske ni klarar er utan tank, lägre temp vid dut. Golvvärme villa ha delta 3-4 o vp 6-8 läser man överallt, jag har konstaterat att ett delta på 5-6 på hela systemet fungerar, vet inte om det förkortar vp livslängd, men komfort ok.
Jag har raka rör vp- golvvärme. Billigt, enkelt o fungerar. Dit va - 30 o max framledning ca 30. Har FTX o contura spis. Det knepiga är att jag fler starter vid dit än vid +-0, det brukar ju vara tvärtom

Enligt LK är det 91 liter i systemet (860 meter 16 X 2.2 mm slang).
Sen tillkommer volym i fördelare, ledningar mellan värmepump och fördelare, samt i värmepumpen, jag bedömer att det blir just över 100 liter total volym, kanske 110 liter.
En volymtank på 100-200 liter skulle absolut vara på sin plats.
Hellre det än att satsa pengar på både grövre ledningar (som inte ger så stor volymskillnad) OCH en tank.

I detta fall har ju LK räknat med deltaT 6.4 grader, om det är för att de lärt sig anpassa systemet för värmepump eller ej vet jag inte, men det är ju ett deltaT som passar värmepumpsdrift alldeles utmärkt.

Jag är ganska säker på att man skulle vara tvungen att sätta in 20 mm rör i sulan om man minska deltaT till 3-4 grader.
Det skulle även kräva arbetstank eller bypass samt en extra cirkpump, troligen skulle det fördyra projektet med ca 15 000 kr.
Slangen ca 2750 kr extra.
Tanken med rör och rördelar ca 10 000 kr.
Cirkpumpen ca 2500 kr.
Den ökade årliga besparingen som beror på COP skulle ligga i intervallet 100-300 kr.
Payoff-tid ca 50-150 år.

Bättre?
Visst.
Ekonomiskt vettigt?
Knappast.

Frågan som de måste ställa sig är om de vill betala 15 000 kr extra för att få den flexibilitet och den marginella extra effektivitetshöjning som en arbetstank kan ge.
Om de anser sig villiga att satsa vad det kostar så kommer jag absolut att stödja dem.

Braskaminen kommer jag inte att ägna en tanke, det är så otroligt dumt att sätta in en sådan att jag helst inte vill prata om det.  ;)
Vill man elda är det bättre att göra det utomhus.  tummenupp
« Senast ändrad: 04 juni 2016, 12:51:06 av Rickard »
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25547
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #13 skrivet: 04 juni 2016, 08:48:43 »
Vi diskuterar nu i princip tre olika alternativ:

Bra.
1. Värmepump som går direkt mot systemet, utan termostater och med 6.4 graders deltaT över värmepumpen.

Bättre.
2. Som ovan, men med en volymtank på 200 liter, det skulle ge 200% större volym, minska antalet start och stopp, samt översvängningarna i slutet av driftscykeln samt troligen öka livslängden på värmepumpen med några år.
Extrakostnad 0-6000 kr.
Ökad besparing energi ca 200 kr/år.
Ökad livslängd ger ca 550 kr/år. (Kostnad värmepump 50 000 kr, livslängd 18 år istället för 15 år)
Payoff-tid 0-8 år.

Bäst.
3. Grövre golvvärmerör för att kunna köra med lägre deltaT i golven, arbetstank på 200 liter samt en extern cirkpump.
Det skulle ge lite högre COP tack vare lägre deltaT i golven, längre driftstider och mindre översvängingar i slutet av driftscykeln samt troligen öka värmepumpens livslängd med några år.
Extrakostnad 5000 - 15 000 kr.
Ökad energibesparing ca 400 kr/år
Ökad livslängd ger ca 550 kr/år.
Payoff-tid ca 5,3 till 15,7 år.

I detta fall får man nog räkna med byte av cirkpump kanske vart 10:e år.

Om det blir arbetstank skulle jag nog fundera på att utrusta den med en slinga, initialt kan man förvärma tappvarmvattnet där, men då har man även en möjlighet att komplettera med solfångare eller "vedvärme" om det skulle komma på tapeten längre fram.
« Senast ändrad: 04 juni 2016, 08:56:43 av Rickard »
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25547
  • Ägare av forumet
SV: Brorsonen bygger nytt, lite tips tack.
« Svar #14 skrivet: 04 juni 2016, 08:58:55 »
Grabben snackar om alupex i hela installationen, vad anser ni som har erfarenhet av priser och prestanda, vad skall han välja för värmen respektive tappvattnet för bästa pris och prestanda?
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal