Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hur tömmer man värmevattnet till radiatorer i en Nibe fighter 1215?  (läst 437 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goldfish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle behöva skruva loss mina radiatorer för att kunna fixa väggar och mål/tapetsera bakom mina radiatorer. Hur tömmer man värmevattnet till radiatorer i en Nibe Fighter 1215? I manualen står det bara "Vattenvärmaren töms genom hävertprincipen. Detta kan ske dels genom avtappningsventil som monteras på inkommande kallvattenledning eller genom att stoppa ner en slang i kallvattenanslutningen."

Tacksam för hjälpen!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3456
Vad har du för radiatorkoppel?

Jag har moderna koppel med avstängning och jag stänger av varje radiator för sig och tömmer sedan radiatorn och plockar bort radiatorn och lämnar kopplet kvar på väggen. Mycket enklare än att tappa av hela systemet och då fungerar ju fortfarande övriga värmesystemet under tiden.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
Annars finns en avtappning bakom undre panelen på röret under cirkpumpen, nr 76 på bilden i manualen.
Fast som sagt, kolla om du kan slippa tömma hela systemet först, sitter värmepumpen en våning under radiatorerna kan du släppa ut vattnet via säkerhetsventilen istället.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad goldfish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tipo874: Radiatorkopplet vet jag inte vad det heter, men kolla bifogad bild. Vad jag kan se så går det iaf inte att stänga av. Misstänker att det är från -74 när huset byggdes, även om det tillkommit bergvärme på vägen.

Carl N: Jag tolkar att man måste ansluta något vid den där ventilen för att tappa hela systemet. Ditt tips med att enbart tappa delar via säkerhetsventilen var ju bra, tänkte inte på det. Bergvärmepumpen ligger på källarplan och de radiatorer jag vill tömma ligger 2 våningar upp. Jag är nybörjare kring detta område, så här kommer min dumma fråga: hur vet man när man tömt tillräckligt - tömmer man en stund och sen försöker man skruva av eller  finns det något smartare sätt? När man sen ska fylla på gör man det då vid tryckkärlet och återfyller tills mätaren står på 1 eller? Visst menar du säkerhetsventilen som finns på det röda tryckkärlet utanför bergvärmepumpen?

« Senast ändrad: 22 maj 2016, 18:45:35 av goldfish »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
Hej!
Det där ser ut som ettrörsystem så troligen går det inte att stänga av helt med ratten, tror man bara stänger inflödet med den.  Sc:,h

hur vet man när man tömt tillräckligt - tömmer man en stund och sen försöker man skruva av eller  finns det något smartare sätt? När man sen ska fylla på gör man det då vid tryckkärlet och återfyller tills mätaren står på 1 eller? Visst menar du säkerhetsventilen som finns på det röda tryckkärlet utanför bergvärmepumpen?

Yes, ventilen vid röda kärlet är det.
När det slutar rinna vid expansionskärlet är det tillräckligt tömt, man kan ju prova att lossa elementet innan, men det blir ju inte så kul om det visar sig att man tömt för lite.
Jag skulle nog tömma vid expansionskärlet tills det slutar rinna helt för att slippa blask på golvet vid radiatorn.
Öppna även luftningsventilerna på de radiatorer som ska bort så att luft kan komma in den vägen, annars finns risk att lite vatten blir kvar.
Glöm inte stänga luftningsventilen innan påfyllning, och när du fyller på så måste du även lufta alla radiatorer och fylla på igen, 1 bar blir bra att sikta på.

För övrigt, om säkerhetsventilen till röda kärlet sitter ovanför värmepumpen så kan du ställa in din värmepump i sommarläget under tiden så ska det funka att göra varmvatten.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal