Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP installation?  (läst 3705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
VP installation?
« skrivet: 15 januari 2006, 00:18:33 »
Hej pÃ¥  er därute!
Måste skrota min gamla oljepanna nu. Har fått en in offert på CTC EcoAir 105+CTC EcoEl 1550.
Förbrukar idag c:a 2,7m3 olja i ett 100 år gammalt stenhus (120kvm) i Malmö. Installatören utlovar en energiförbrukning för VP+spets el på 7100kWh/år vilket låter fantastiskt bra.
Men,
Mitt hus behöver framledningstemp till elementen som är rätt hög (tror jag). Vid 0gr utomhus kör jag ut ~55gr till elementen. Då har jag 20gr inomhus.
Installatören säger att V-pumpen skall klara detta belastningsfallet utan spetsvärme men jag är själv tveksam.
Är kalkylen jag fått optimistisk? V-pumpen ger ju max 55gr vilket innebär att vid några minusgrader så går elpatronen till.

Nån som har erfarenhet av V-pumpar i äldre dåligt isolerade hus?

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP installation?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2006, 10:22:13 »
Hej, jag kör med samma höga kurva som du men panelradiatorer och enrörssystem. Skiljer nästan 10-15 grader mellan ut till radiator och retur trots pumpen pÃ¥ läge 3. Min anläggning gÃ¥r ner till -4 helt utan tillskott. dÃ¥ värmer jag 115 kvm hus frÃ¥n 1970 och 35 kvm dÃ¥ligt isolerat förrÃ¥d. Energiförbrukningen gick ner frÃ¥n 2m3 olja + 10000 kwh till 14800 kWh totalt. Ca 45% reduktion  ;D
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Jätten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: VP installation?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2006, 10:53:41 »
Hej på  er därute!
Måste skrota min gamla oljepanna nu. Har fått en in offert på CTC EcoAir 105+CTC EcoEl 1550.
Förbrukar idag c:a 2,7m3 olja i ett 100 år gammalt stenhus (120kvm) i Malmö. Installatören utlovar en energiförbrukning för VP+spets el på 7100kWh/år vilket låter fantastiskt bra.
Men,
Mitt hus behöver framledningstemp till elementen som är rätt hög (tror jag). Vid 0gr utomhus kör jag ut ~55gr till elementen. Då har jag 20gr inomhus.
Installatören säger att V-pumpen skall klara detta belastningsfallet utan spetsvärme men jag är själv tveksam.
Är kalkylen jag fått optimistisk? V-pumpen ger ju max 55gr vilket innebär att vid några minusgrader så går elpatronen till.

Nån som har erfarenhet av V-pumpar i äldre dåligt isolerade hus?


Glädjekalkyl enligt min bedömning. X2 stämmer säkert bättre.

Utloggad AE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: VP installation?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2006, 14:13:12 »
Får man fråga vad kalaset går på?
CTC EcoEl 1550 v3+ EcoAir107 v3, installerad April 2006.
Suterränghus I Blekinge, 146 m2 boyta+80 biyta. Tidigare Olja/elpanna (körd endast på el). Tidigare årsförbrukning 26000 kwh.

Utloggad mson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP installation?
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2006, 06:37:47 »
Offerten ligger på 88500 inkl. installation men utan skrotning av gamla pannan.

Utloggad mson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP installation?
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2006, 06:58:31 »
Svenne,

Hur väl stämde kalkylen från installatören med dina faktiska förbrukningssiffror?

Jag har tvårörssystem med rejäla gamla sektionsradiatorer men är ändå tveksam.
Så gott som all värme avges från elementen. Returvattnet är mao rumstempererat när det lämnar elementen. Kör cirk .pumpen på läge 2.

/Mats

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: VP installation?
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2006, 09:00:03 »


Citera
Vid 0gr utomhus kör jag ut ~55gr till elementen. Då har jag 20gr inomhus.

Citera
Returvattnet är mao rumstempererat när det lämnar elementen. Kör cirk .pumpen på läge 2.

Det innebär ungefär 30 graders temperaturfall över radiatorerna. Cirkulationen är för lÃ¥g för att en värmepump skall fungera bra. Om det är 10 graders temperaturfall över radiatorerna bör de kunna hÃ¥lla huset varmt med lägre framledningstemperatur. Försök trimma radiatorsystemet, det betyder mycket för att en värmepump skall fungera bra. Lite märkligt att vattnet inte cirkulerar snabbare. Gamla system brukar ha grova rör. Kontrollera att det inte finns nÃ¥gon strypt ventil i kretsloppet.   

Huset drar gissningsvis högst 20000 kWh/Ã¥r om det är en normal panna och brännare.  7100 kWh el för uppvärmning hade varit ok för en bergvärmeinstallation.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP installation?
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2006, 15:18:48 »
ctc räknade att jag skule ha 5960 till v-pump + 4210 i tillskott. blev snarare 7500 till pumpen och 2200 i tillskott. tillskottet är mindre då jag har den avstängd mellan slutet av mars och november uit.
Är nöjd men min behöver 63 ut vid -15, inte vid 0 som du skrev. läste inte tillräckligt noga.
Iaf så betalade jag 75000 så den är ju betald på 6-7 år.
PS, min årsmedeltemp enl smhi är +6,5
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!