Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Koppla in en luft/vatten värmepump till befintligt värmesystem.  (läst 1519 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cinoc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Tänkte få höra lite åsikter och förslag om att koppla en luft/vatten värmepump till min befintliga anläggning.

Förutsättningar:

Ett och ett halvplans hus på ca 120m2 med källare byggt 1949, huset beläget i trestadsområdet.
Fasaden är till ungefär hälften utbytt och tilläggsisolerat med 90 mm isolering, detta skall fortsätta tills huset är klart.
Vattenburet värmesystem, pannan är en Diom trippel med keramisk brännkammare och är ca 17 år gammal.
Pannan har ett inbyggt vattenmagasin på lite drygt 200 liter och värmen till huset är kopplat direkt ut från pannan,
varmvattnet går via en utanpåliggande värmeväxlare som sitter på pannan under isoleringen.
Sen är pannan ihopkopplade i serie med 2 st tankar på vardera 500 liter, för styrningen där i mellan används en Laddomat 4030.

Systemet har fungerat väl i många år med vedeldning, och har ju varit ekonomiskt fördelaktigt speciellt när man har en "bunt"
tonåringar som mer eller mindre bor i duschen, men allting har ju sin tid och när dom flyttar ut så minskar ju åtgången på varmvatten
så det känns ju som att elda mindre och få det lite bekvämare vore ju på tiden.
Kan ju påpeka att jag också är rätt händig och vill göra så mycket som möjligt själv.

Funderingar om framtiden:

Skaffa en luft/vatten värmepump som klarar varmvattnet och husets värmebehov i alla fall tills kanske -5°C, och sedan gå över till vedeldning.
Är en anläggning med allt i utedelen att föredra, typ Baxi Bonus Air 10 eller Panasonic Aquarea Monoblock eller en pump med en innerdel som är bättre isolerad än pannan som jag har idag?
Med en separat innerdel blir det ju mer ändringar i inkopplingen till systemet jag har idag men jag kanske vinner en del energimässigt?
Vore tacksam för lite tankar och förslag.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 428
  • GDS
Kasta ut pannan och koppla in bonusen. När tonåringarna flyttat har du råd att köra elpatronen som spets. Elda i en kamin på vintern och skippa all vattenmantlingen.  Användare Coca-cola har säkert annars några tips  tummenupp
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med energicentras ECFL4 mot 1700 l + 500 l acktankar , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in. Allt jobb jag lagt ner har lönat sig :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25501
  • Ägare av forumet
Att få en gammal vedanläggning att lira bra med en luftvärmepump är inte det lättaste.
Har du någon form av villastyrning som styr shunten idag, eller är det bara termostater som styr temperaturen i huset?
Handshunting?

Jag skulle rekommendera att du köper en komplett luft/vattenanläggning som du monterar parallellt med din vedanläggning.
Du kan då genom att öppna en ventil och stänga en annan gå från luft/vatten-alternativet till vedeldning om du bestämmer dig för att elda en period.
Samtidigt så kommer din luft/vattenvärmepump att få bra COP när den står för värmen.
Kopplar du en luft/vatten till din panna med allt annat som är kopplat till den så kommer energiförlusterna att bli stora, och det brukar vara svårt att få shuntstyrningen att lira bra med värmepumpens styrning.
Du får dessutom inte tillräckligt tappvarmvatten med din befintliga setup.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cinoc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för input.
Jag är väl en gammal typisk vedeldare där man manuellt reglerar shunten och låter termostaterna sköta tempen i rummen, vilket naturligtvis gör att stigartempen ligger allt mellan 20°C till 70°C, behövs nog ställa in flödena i elementen också. Ok, om jag nu skaffar en komplett anläggning med både in och utedel så innebär ju det att varmvattnet också produceras i innerdelen. Behöver ju då också kunna koppla om varmvattnet. Tänkte annars att om jag satte ventiler för tankarna så har jag ju bara pannan kvar som då fungerar som förut med varmvatten och värme till huset, skillnaden är ju att pannan laddas ifrån värmepumpen med ca 50°C vatten, nackdelen är ju narurligtvis att pannan är sämre isolerad än en modern acktank. Det blir ju naturligtvis istället en enklare och billigare lösning, men är det också mycket sämre ?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25501
  • Ägare av forumet
För att du skall kunna köra en luftvärmepump mot vedpannan och få tappvatten från den så måste du köra med fast kondensering 50-55 grader, det ger fruktansvärt dålig verkningsgrad jämför med om du köper en panna anpassad för värmepumpsdrift.
Stora delar av året kommer COP att halveras om du kör fast kondensering mit en "gammal" vedpanna med genomströmningsberedare.
Och jag tror ändå du får problem med tappvarmvattnet, det blir bara ljummet.
Och då behöver du en elberedare efteråt.

MED elberedare skulle du kunna köra flytande kondensering mot vedpannan (tankarna bortkopplade) och få lite bättre COP, men då blir det ju primärt elberedaren som står för tappvarmvattnet, vilket du förlorar på.

Summa summarum brukar det vara svårt att docka en luft/vattenvärmepump till en befintlig vedanläggning utan att COP blir riktigt dålig, med dagens elpriser blir payoff-tiden lång.
Bättre då att köpa en komplett anläggning som fungerar bra och har bästa möjliga COP när du väljer att inte elda.

Exakt hur man bäst gör med tappvarmvattnet när man kör två parallella system vet jag inte riktigt, men det borde ju inte vara några problem att stänga av vattnet till vedpannan, och öppna till värmepumpens panna istället.
Hade du haft förrådsberedare hade det varit lite mer problematiskt med risken för legionella i stillastående vatten som hålls rumsvarmt, en en plattvärmeväxlare borde det vara mer eller mindre riskfritt.

Köper du en luft/vattenvärmepump med förrådsberedare kanske du skall koppla tappvattnet så att det alltid går genom den, även när du eldar med ved?
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 428
  • GDS
Jag kör min vp mot en acktank på 500 liter med vv slinga. Det förvärmda vv går in i en elberedare. Skaffar du en ack med slinga och sätter på en shunt med givare kan du koppla allt själv inkl vp. Har du lågtemp system också är det ännu bättre :)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med energicentras ECFL4 mot 1700 l + 500 l acktankar , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in. Allt jobb jag lagt ner har lönat sig :-)

Utloggad cinoc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
Blir lite att fundera på, kan ju naturligtvis vänta tills nuvarande pannan går sönder och då byta ut alltihop, fast det händer ju säkert under julhelgen. Att ha två separata system samtidigt känns ju lite "overkill", det är ju fortfarande inte så att det känns som om pannan idag behövs bytas ut. Jag har även möjlighet att elda i en spisinsats som jag satt in i öppna spisen om det behövs. Får nog kolla upp detta lite mer, tack för råden så länge.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 428
  • GDS
Du kan ju om du vill börja förbereda om du har tänkt att koppla själv. Koppla in bonusen på returen ( flytande kon) och njut av att elda mindre. Börja planera hur du ska "dra om" när pannan rasar så att pumpen även gör vv. Om nu pannan rasar på julhelgen så får du iallafall stå inomhus och koppla om  tummenupp
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med energicentras ECFL4 mot 1700 l + 500 l acktankar , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in. Allt jobb jag lagt ner har lönat sig :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal