Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Råd om dimensionering  (läst 1319 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eoil

  • Gäst
Råd om dimensionering
« skrivet: 21 februari 2016, 00:37:43 »
Hej jag skulle vilja ha lite synpunkter på vad ni tycker passar bäst.

Huset är byggt -70, en plans på 210kvm i Halland. 145mm ytterväggar som jag tänkt isolera 45mm till framöver. Alla fönster förutom två större partier i vardagsrummet är treglas energi. Dom ska bytas framöver med. Huset värms med direktverkande el och två luft/luft pumpar ca10-15år gamla. Nuvarande förbrukning är ca 20000kwh med hushållsel.

Planen är att konvertera till vattenburet med ca 13st radiatorer.
Jag har tittat en del på ctc ecozenith 250 med ecoair 410 eller nya 510m.
Jag tycker ctc verkar ha en bra kvalité och en bra display med lätt meny. Men frågan är om dom räcker effektmässigt

Sen har jag även tittat på bosch compress 13kw som ska ge 10.6kw vid -7/35. Vilket känns rätt bra, de är ju iofs inte så ofta det är så kallt här sällan under -15. Att välja en bra installatör spelar inte så stor roll i detta fallet för jag är rörläggare men jobbar sällan med service och dimensionering. Därför vill jag höra eran åsikt.  :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1777
SV: Råd om dimensionering
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2016, 10:50:50 »
Ofta antar man ett effektbehov vid DUT om 70 W/m2 för ett lite äldre hus och 50 W/m2 för ett nyare hus. Med tilläggsisolering och med tanke på att det ligger i Halland med ett milt klimat kanske man kan gissa på ett behov om max 60 W/m2. Detta skulle då ge ett totalt effektbehov på 12,6 kW vid DUT. Vill man räkna lite noggrannare går det att göra det själv t.ex. med hjälp av sajten www.energiberakning.se och kunskap om husets konstruktion och alla mått. Man kan också ta hjälp av någon ingenjörsfirma som gör energideklarationer och liknande. Är ju en ganska stor investering att konvertera och satsa på ett nytt uppvärmningssystem så det är viktigt att det blir rätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
SV: Råd om dimensionering
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2016, 11:49:01 »
Mellan tummen och pekfingret så skulle jag skulle säga runt 10kW.

Som du själv skriver så är det sällan kallare än -15grader
du har treglasfönster och ganska bra med isolering för att vara byggt på 70talet (byggt efter -75?).

Jag skulle valt bort Bosch då den är för stor, och jag skulle inte valt en mindre variant då den blir enfas.
Om CTC var valet skulle jag ta en Ecoair 410 men ecozenit 250
Annars kan Nibe vara något med en 2030-9 samt VVM320 alternativt en 2040-12 men den är också ett snäpp för stor.

Jag grundar mitt resonemang på att jag bor norr om GBG, har ett äldre hus än dig med 2glas fönster på som jag värmer 176kvadrat meter ner till ca -15 grader ute med en 8kW maskin.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Eoil

  • Gäst
SV: Råd om dimensionering
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2016, 21:50:43 »
Lmf: är inne på den linjen du beskriver, bra med detta forumet så man kan kolla så man Inte står där med en pump som spetsar onödigt mycket.
Tänker precis som du också skriver att en tre fas maskin är att föredra så man slipper olika belastning på faserna. Ska ta en kik på nibe med.

Hur tänker du om ecoair 410 är den bättre än nya 510m? Är det så att du tror mer på on/off tekniken? Effekt mässigt verkar dom ju lika med ca 6kW vid -7/35

Utloggad lunk Umeå

  • Intresserad nybörjare
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2065
  • Ny på värmepump
SV: Råd om dimensionering
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2016, 22:21:07 »
408 och 410 är upphottade versioner av trotjänarna 107 och 110, som tickar och går år efter år. 510M är väl den nya invertern, som ska ha fördelen att den går med variabel effekt, hela tiden?

Vi har en stor, gammal timmerkåk, 110 m2 i varje plan, alltså 220 m2 totalt, 250 i takhöjd på båda planen, och vi klarar oss med den 107:a vi har, ner till -10. Visserligen inte utan elspets, men den spar mycket el åt oss ändå. Vi har sänkt från ca 30-31 till 13-14 MWh per år.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1777
SV: Råd om dimensionering
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2016, 11:25:03 »
När det gäller NIBE finns F2030 on/off i storlek 9 kW med följande effektuppgifter:
Tekniska data 3x400V Effektdata enligt EN 14511:
 10/35 Avgiven effekt / Tillförd effekt / COPEN14511 kW/kW/-  10,22/2,10/4,87
   7/35 Avgiven effekt / Tillförd effekt / COPEN14511 kW/kW/-  8,10/1,77/4,58
   7/45 Avgiven effekt / Tillförd effekt / COPEN14511 kW/kW/-  8,42/2,24/3,76
   7/55 Avgiven effekt / Tillförd effekt / COPEN14511 kW/kW/-  10,33/3,02/3,42
   2/35 Avgiven effekt / Tillförd effekt / COPEN14511 kW/kW/-  7,75/2,01/3,86
   2/45 Avgiven effekt / Tillförd effekt / COPEN14511 kW/kW/-  8,08/2,48/3,26
  -7/35 Avgiven effekt / Tillförd effekt / COPEN14511 kW/kW/- 6,46/1,98/3,26
  -7/45 Avgiven effekt / Tillförd effekt / COPEN14511 kW/kW/- 6,84/2,43/2,81
-15/35 Avgiven effekt / Tillförd effekt / COPEN14511 kW/kW/-  5,77/1,88/3,07
-15/45 Avgiven effekt / Tillförd effekt / COPEN14511 kW/kW/-  6,09/2,32/2,63

COP är bättre för F2030 vid köldgrader än för de nya invertermodellerna F2040.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad VPCenter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
SV: Råd om dimensionering
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2016, 00:00:56 »
Jag anser att en värmepump alltid ska gå med flyttande kondensering dvs den enda värmen som ska in i en tank är den till tappvarmvatten och den ska vara rejäl så man får ut en 300L grader tappvatten.
Husvärmen ska alltid direktproduceras till elementen utan shuntar. Eventuellt en volymtank om lägsta effekten på kompressorn on/off eller inverter (finns stora) ska få bra gång 20-25L /kW VP.
För jag anser att man ska kunna reglera temperaturen i sitt hus som man lever o önskar (dvs inte alltid alla element öppna för att få rätt vattenvolym)

Där faller CTC bort med deras så kallade tekniktank, och deras inverter blir endast en dyr mjukstart.

Mitsubishi electric Ecodan
Daikin Altherma
Nibe Split

Där har du 3st riktigt bra Inverter värmepumpar som inte leder ut vatten på utsidan för att värmas utan har gasrör mellan.
Sedan detta med 1fas eller 3fas är inget problem om man kopplar rätt. Ingen klagar idag på att tvättmaskinen, diskmaskinen och ungnen är enfas.

12-14kW inverter värmepump blir perfekt och de går ner till en 3kW som lägst.
Med dessa kan man även göra en gas kulvert i avloppsrör för att gömma utedelen bakom garaget istället.


Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15208
SV: Råd om dimensionering
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2016, 08:17:37 »
Jobbar även en ctc inverter mot tank med shunt ? Helt klart en fördel med 3 fas maskin just på grund av att man ofta har ganska kraftiga 1 fas grejer i huset.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Intresserad nybörjare
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2065
  • Ny på värmepump
SV: Råd om dimensionering
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2016, 09:02:18 »
CTCs inverter är tänkt att jobba mot deras EcoZenith i250, men skillnaden är väl att den kan leverera exakt vad framledningen kräver och därför inte behöver värma till högre temp än det, och enligt Rikard borde väl det ge aningens bättre COP?
Kruxet med alla såna här system är väl att VV oftast ska vara varmare än framledningen, och på nåt sätt måste ju VV värmas. Om inte LVVPn får värma VV-tanken så måste ju elpatroner göra det, eller hur?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15208
SV: Råd om dimensionering
« Svar #9 skrivet: 10 mars 2016, 14:41:07 »
Som jag fattat det så kör invertern med rätt framledning dvs shunten helt öppen och shunten stänger endast vid extern värme källa och sen har ju vp växelventil som ordnar vv laddningar det enda jag skulle önskat vore separata tankar eller ev dubbla växelventiler för att undvika att varmt vv vatten trycks ner till värme delen vid vv laddning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Göran H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Börjar lära mig
SV: Råd om dimensionering
« Svar #10 skrivet: 10 mars 2016, 15:25:21 »
Stod i samma funderingar som dig för ett år sedan när jag bestämde mig för en ecoair 408, den fungerar bra och tuggar o går.
För mig var alternativet ganska enkelt då 406'an kändes för liten även om jag troligen klarat mig med den, dock skönt med lite större speciellt då prisskillnaden oftast är ganska liten.
Huset är runt 130m2 och 4 personer som duschar ganska mycket.

CTC Eco Air 408 samt CTC Eco Zenith 250  (Luft/Vatten pump)
Vattenburen Golvvärme 90+40 kvm
50% 2-glasfönster och 50% 3 glas.
Tilläggsisolerad och ombyggd 2004
Årsförbrukning 2015 på 12900kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal