Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: IVT Greenline C9 - Går hela tiden vid kallt väder - retur GT1 når ej från temp  (läst 664 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Qu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
Hej!
Ny i detta forum, har dock kollat runt lite utan att vara registrerad tidigare.
Rätt ny nyttjare av bergvärmpump också sedan 1 år då det var installerat i huset vi flyttade in i.
Värmer både varmvatten och vattenburen golvvärme i huset som är 175 kvm i 3 våningar. Har mekanisk frånluft ventilation.
Har nog fått hyfsad koll på detta med värmekurvorna efter att läst på lite samt provat.  Tidigare ägarna hade kurvan på 5,0 och finjusteringen 1,5. Då vi tyckt det varit varmt inne så drog vi ned detta till 4,1 samt 0,6.

Nu när det var som kallast (-15 -- -10) så verkar värmepumpen gå hela tiden. Temperatur i huset har legat runt 19,0 - 19,9 på vån1 & 2. Vån 3 är det kallare, se längre ned i inlägget.
Man känner dock tex, att under mattor att det är varmt på golvet. Förra vintern så var det inget vi reagerade på att det var kallt. Frun tycker också att golvet känns kallare än förra vintern. Dock kommer jag inte ihåg om det var lika kallt ute då som nu. 
 
I morse läst jag av värdena. Då det blivit något varmare ute igen. Ute temperatursensorn GT2 visar några grader varmare än vad det är.
GT1 = från 39,5 Nuv 38,1
GT2 = -5,0
GT3 = Till 42,5 Nuv 48,7
GT6 = 100,6
GT8 = 50,0
GT9 = 40,6
GT10 = -0,9
GT11 = -2,5

Häromkvällen när det var ca - 9 så var det följande värden:
GT1 = från 41,4 Nuv 39,9
GT6 = 101,3
GT8 = 50,3
GT9 = 42,0

Det verkar ju inte bli varmare i huset fast pumpen går hela tiden. Har bara sätt en gång att elpatronen hjälpte till när det var som kallast cirka - 17 grader. Annars så verkar den inte behövas iallafall inte enligt VP själv.
Har nog inte sätt att returtemp GT1 kommit upp över 40-41 någon gång. Samtidigt så är ju GT8 så "hög den kan vara"?  GT8 är väl den värme som skickas ut på till ledningen?

Min spontana känsla blir ju då att "huset suger" ut värmen så att inte returvärmen "orkar" upp till "från" värdet på GT1.

Våning 3 har mycket fönster och där har förra ägaren installerat 2 st element då han själv sa att golvvärmen inte räckte till där när det blev kallt.

Nu överlever man ju temperaturer på 18 - 20 grader så egentligen inget "större" problem. På vån 3 är vi inte så mycket.
Vad jag förstår när jag läst forumet så mår ju också kompressorn bra av att gå och inte start/stopp så mycket. Dock mår ju inte plånboken bra av att den går  ;)

Hade en servicefirma som var och tittade till värmepumpen innan jul (och kylan) som sa att allt såg bra ut så jag tror inte direkt att VP "mår dåligt".

Expansionskärlet på varma sidan visade lite lågt tryck så det fylldes på lite vatten så det blev ca 1 bar som tydligen är det som ska vara. Han hade en poäng när jag sa att det inte riktigt orkar med att värma vån3 med golvvärmen. Enligt honom så orkar 1 bar att trycka upp ca 10 meter och eftersom det är 3 vån över mark så kan det ju vara på gränsen. Har dock inte kollat hur många meter över värmepumpen detta ligger.

Jag är som sagt "nybörjare" så intresserad om någon har intressant teori eller erfarenhet att tillföra?

 
Mvh
Fredrik
 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
Jag reagerar på att det är golvvärme och att GT8 är 50 grader. Golvvärme ska inte behöva så hög framledningstemperatur. Är det golvvärme i hela huset eller finns det också radiatorer? Har ni mycket mattor på golven?

GT6 är onormalt hög men den givaren visar ofta fel.
Skillnaden GT10/GT11, 1,6 grader är onormalt liten. Troligen visar någon eller bägge givarna fel.

Det är lite väl stor skillnad mellan GT9 och GT1, de ska normalt vara lika men ofta är GT9 lite högre då den sitter bättre isolerad. Finns det en bypass på pumpen, ett smalt rör som går mellan värmebärarens inlopp och utlopp till vänster ovanför pumpen?

Expansionskärlet på varma sidan visade lite lågt tryck så det fylldes på lite vatten så det blev ca 1 bar som tydligen är det som ska vara. Han hade en poäng när jag sa att det inte riktigt orkar med att värma vån3 med golvvärmen. Enligt honom så orkar 1 bar att trycka upp ca 10 meter och eftersom det är 3 vån över mark så kan det ju vara på gränsen. Har dock inte kollat hur många meter över värmepumpen detta ligger.
Vad han glömde är att det blir hävertverkan så vattnet i det nedåtgående röret drar så att säga upp vattnet som går upp. Han tycks ha missat det mest elementära vad gäller värmesystem. Om GT6 var 100 grader när han tittade till anläggningen borde han inte ha tyckt att allt såg bra ut.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Qu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
Citera
"Jag reagerar på att det är golvvärme och att GT8 är 50 grader. Golvvärme ska inte behöva så hög framledningstemperatur. Är det golvvärme i hela huset eller finns det också radiatorer? Har ni mycket mattor på golven?"
Det är bara golvvärme, inga radiatorer. Mattor har vi men inte så att vi har klätt golvet med dem. Vån 1 har mest öppen planlösning med trägolv, endast en större matta vid bord/soffa.
Vån 2 har någon typ av plastmatta, där har vi några mindre mattor i sovrummen.
Blir det inte så varmt eftersom returvärmen inte "når upp" till sitt "frånvärde" då jobbar väl pumpen på mer och mer för att nå upp till detta??
Detta var ju när det var kallt ute och "frånvärdet" och normalt är högre.

Citera
Det är lite väl stor skillnad mellan GT9 och GT1, de ska normalt vara lika men ofta är GT9 lite högre då den sitter bättre isolerad. Finns det en bypass på pumpen, ett smalt rör som går mellan värmebärarens inlopp och utlopp till vänster ovanför pumpen?
Det jag inte skrev är att värmepumpen står i garaget. GT9 sitter väl på insidan av höljet och GT1 sitter utanför på returröret dock bakom lite "isolering" men bredvid ytterväggen som också är kall samt att det är kallare i garaget. Kanske kan det vara förklaringen till den lite större skillnaden mellan GT9 och GT1?
Garaget i sig själv har normalt ingen uppvärmning mer än själva "läckvärmen" från pumpen/rör. Vet inte vilken temp det är där inne, men det är ju inte precis så att man tar av sig i kortärmat. Förra ägaren trodde det skulle behövas extra uppvärmning så han monterade ett "element" som går på det vattenburna också men han behövde normalt aldrig använda den. Jag har heller aldrig princip använt det. Det lilla som kommer från anläggningen räcker för att hålla en lämplig "garagetemperatur" utan att "elda till kråkorna" i onödan.
 

Citera
Vad han glömde är att det blir hävertverkan så vattnet i det nedåtgående röret drar så att säga upp vattnet som går upp. Han tycks ha missat det mest elementära vad gäller värmesystem. Om GT6 var 100 grader när han tittade till anläggningen borde han inte ha tyckt att allt såg bra ut.

När han var där så var det midsommarvärme ute typ + 10-12 grader i december  ;) så då behövde ju inte pumpen jobba så hårt så GT6 var garanterat inte uppe i 100 grader.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
Skillnaden mellan GT9 och GT1 verkar ha en naturlig förklaring.

Pumpen arbetar tills den når stopptemperaturen. Tar det får lång tid går tillsatselen in och stöttar men den går ur innan kompressorn når sin stopptemperatur. Kompressorn ska gå hela tiden när tillsatsvärme behövs.

Var ligger huset? Det påverkar om -10 till -15 utan tillsatsel är normal eller väl tilltagen effekt i förhållande till värmebehovet. Byggnadsår?

Vad är det för typ av golvvärme? Ligger slingorna ingjutna i betong? 

Är det tvåplanshus brukar nedervåningen behöva 60-70 % av tillförd effekt i och med att värmen lätt sprider sig uppåt. Det är lite konstigt att det är svalt på plan 3 trots att det finns extra radiatorer där. Det kan vara så att det är för lågt flöde till övervåningen.

Med tanke på att det är golvvärme skulle jag rekommedera att öka hastigheten på cirkulationspumpen ett snäpp. 10 graders differens är väl mycket. Finns det en yttre cirkulationspump utöver den i själva värmepumpen? Värmekurvan kan behöva höjas då returtemperaturen kommer att öka samtidigt som framledningstemperaturen sjunker. För samma värmeavgivning från golvet (=samma medeltemperatur) krävs därför lite högre returtemperatur. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Qu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
Citera
Skillnaden mellan GT9 och GT1 verkar ha en naturlig förklaring.
Jo, det tror jag beror på just skillnaden i omkringliggande temperatur där givaren sitter.

Citera
Pumpen arbetar tills den når stopptemperaturen. Tar det får lång tid går tillsatselen in och stöttar men den går ur innan kompressorn når sin stopptemperatur. Kompressorn ska gå hela tiden när tillsatsvärme behövs.

Som jag skrev så har jag bara sätt att tillsatselen gått igång en gång när jag kollat på det. Kollar man så framgår det under drifttider att tillskottet inte alls varit inkopplat så mycket även fast det varit kallt.

Citera
Var ligger huset? Det påverkar om -10 till -15 utan tillsatsel är normal eller väl tilltagen effekt i förhållande till värmebehovet. Byggnadsår?
Östergötland. Huset är byggt 1984-1985 och är en lite "udda" konstruktion i betong.

Citera
Vad är det för typ av golvvärme? Ligger slingorna ingjutna i betong?

Roade mig i går kväll att kolla lite och gå igenom lite pärmar/ritningar. Det är Wirsbo golvvärmesystem. Vad jag kan få fram så ser det inte ut att vara ingjutna i betong.
Från ritningen om den stämmer.
Vån 1
16 spånskiva
50 Wirsbo golvvärmeskiva medpexrör & al plåtar
Plastfolie
16 spånskiva.

Citera
Är det tvåplanshus brukar nedervåningen behöva 60-70 % av tillförd effekt i och med att värmen lätt sprider sig uppåt. Det är lite konstigt att det är svalt på plan 3 trots att det finns extra radiatorer där. Det kan vara så att det är för lågt flöde till övervåningen.
Det är ju 2 st el element som är monterade där. De kör jag inte så hårt eftersom vi sällan är där uppe.

Citera
Med tanke på att det är golvvärme skulle jag rekommedera att öka hastigheten på cirkulationspumpen ett snäpp. 10 graders differens är väl mycket. Finns det en yttre cirkulationspump utöver den i själva värmepumpen? Värmekurvan kan behöva höjas då returtemperaturen kommer att öka samtidigt som framledningstemperaturen sjunker. För samma värmeavgivning från golvet (=samma medeltemperatur) krävs därför lite högre returtemperatur.
Jo, det finns en yttre cirkulationspump. Både den inre och yttre av märket Wilo. Den yttre verkar vara större (starkare). De är inställda i läge III bägge. Inre = 2050/65W , yttre = 2200/93W

Kollade lite mera i går kväll. Det hade ju också blivit varmare och då slog pumpen ifrån när den nådde ”stopptemperaturen” på retur.

När jag började kolla så var det följande värden.
GT1 = Från 38,6 Nuv 36,8
GT2 = -3,6
GT3 = Till 42,5 Nuv 48,4
GT6 = 97,0
GT8 = 48,2
GT9 = 39,2
GT10 = -0,7
GT11 = -2,4

Dessa värden strax innan pumpen nådde upp i ”stopptemperatur” på retur.
GT1 = Från 38,6 Nuv 38,5
GT2 = -3,6
GT3 = Till 42,5 Nuv 42,8
GT6 = 95,5
GT8 = 48,9
GT9 = 40,5
GT10 = -0,8
GT11 = -2,4

Dessa värden strax innan pumpen startade, ca 25 min efter att den stannade.
GT1 = Till 33,6 Nuv 33,8
GT2 = -3,6
GT3 = Till 42,5 Nuv 45,2
GT6 = 48,0
GT8 = 35,2
GT9 = 35,1
GT10 = -0,1
GT11 = 3,9

Efter ca 40 minuter hade värden blivit så här
GT1 = Från 38,6 Nuv 35,5
GT2 = -3,6
GT3 = Till 42,5 Nuv 46,6
GT6 = 92,3
GT8 = 46,1
GT9 = 37,2
GT10 = -0,5
GT11 = -2,2

Mvh
Fredrik

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
Hmm, huset byggt mitten av 80-talet = bra isolering. Har man inte glömt aluplåtarna till golvvärmeslangen ska det räcka med en värmelkurva runt 3 för att hålla huset varmt. 48 graders framledningstemperatur är -3 ute är helt fel när det är golvvärme, det är 5 grader högre temperatur än vad mitt radiatorsystem behöver. Finns det någonstans en shunt som blandar in returvatten till framledningen till golvvärmeslingorna? Man skulle behöva se systemet. Gärna bilder om det går.

Vilken effekt har pumpen? Är det markvärme eller bergvärme? Hur lång markvärmeslinga eller djup på borrhålet eller borrhålen? GT6 är väl hög och differensen GT10/GT11 är för liten för att vara rimlig men givarna visar ofta olika så att det blir en differens som inte har mycket med den verkliga att göra.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal