Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Thermia Robust 38  (läst 6642 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anna.Steeves

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Jag älskar värmepumpar!
Thermia Robust 38
« skrivet: 10 januari 2006, 14:26:04 »
Har nyligen installerat Thermia Robust 38 i ett 600-700 kvm gammalt trevånings hus i England. Golv värme på  översta våningen och resten av huset har gamla gjutjärns radiatorer  Huset ar inte lika bra isolerat som svenska hus. 1200m mark slingor.  Jag är osäker om värmepumpen är inställd så att den fungerar rätt. Inomhustemperaturen är ungefär 18-20 grader.  Thermia KBH 500 liter varmvattenberedare.

På ett dygn går pumpen ungefär 9.5 timmar,  den startar upp, går ca 20 minuter, och sedan meddelar: No Demand Heat, och stänger av i en halvtimme innan den startar upp igen.  Det innebär ca 28 starter på ett dygn.  Borde den inte gå längre perioder och inte starta upp så ofta?

Avläsningar:

Kurva: 50 oC
Min: 10 oC
Max: 60 oC
Kurva 5: 0 oC
Kurva 0: 0 oC
Kurva –5: 0 oC

Ute temp: +6 oC
Rum 22 oC
Framledning  (46 oC)  Slår på vid ca 40 oC, går i 20 min till 52 oC, slår av och temp sjunker igen till omkring 40 oC
Retur  (52 oC)  går från 38 oC till 45 oC och sen ner igen till 38 oC
Varmvatten mellan 60-64 grader
Integral fran –70 till +4, (Slår på vid –60)
Brine out –3 oC
Brine in 1 oC

På service menyn är följande inställt:

Varm vatten 60 oC (46 oC)

Värmepump
Integral A1 :60
Hyst. 7 oC
Max retur 52 oC
Start interv 20 min




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Thermia Robust 38
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2006, 18:48:02 »
Om du ökar integral A1 till 100 så får du lite färre starter/dygn
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Thermia Robust 38
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2006, 21:25:25 »
Läsare från england, du är nog först  ;)
Citera
Hyst. 7 oC

Det här har vi skrivit jättemycket om, det är lurigt kan va idé att testa att höja den.

det går kolla om man står vid pumpen tills den stannar.  Om det inte når 7 graders tempdiff mellan är och börvärdet på framledningen då behöver det inte höjas!
Är- värdet står först och bör- värdet inom parentes.. tex 50 är (48) = bör  där är det "bara" 2 graders skillnad då behövs det inte höjas!

Med ett sånt jättehus borde det finnas massor med vatten i sytemet så det borde inte starta så ofta!

Vad står max retur på? inom parantes efter verklig returtemp  ock vilken skillnad är det på framledning och retur när pumpen gått ett bra tag ( så att allt är stabilt)

Länk till läsning om hur hysteres funkar hoppas du hajar nåt  :-[ :-[ vi är ju riktiga nördar  ;)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2682.0.html

Värmekurvan är jättehög (kan iofs va riktigt ni har ju aldrig nåt kallt) hur kallt kan det bli?  Pumpens kurva ger 56 grader vid +-0 ute, det är enormt mycket!
kurva 50 ger ett börvärde på 50 på framledningen vid +-0 ute MEN sen har du rum 22 det plussar på ytterligare 6 grader!
Den kan inte ge högre temp än så!   Du kan ev behöva ha rumbör på 22 det kan jag inte säga säkert, MEN blir det varmare inne när det är varmare ute... då ska du minska rumbör och höja värmekurvan istället...   då kan du testa kurva  53 och rumbör på 21.   eller kurva 56 och rumbör på 20, värmekurvan kan inte ställas högre än 56!!!

Har ni termostatventiler på radiatorer och golvvärme??

Om vi får tempskillnaden mellan fram och retur när VP går får vi iofs en uppfattning om det funkar optimalt!!

Liiite skillnad kanske här var det först kring -10 i 14 dar, sen kring -20 i ca 10 dar!
Fy för en kyla!!!



Citera
Om du ökar integral A1 till 100 så får du lite färre starter/dygn
Det är väl ett stenhus??
Ni kan ev höja ändå mera, testa först med -100 (då startar den när den når -100)
men då måste man kolla så inte pumpen slår av på tex max returtemperatur!!

rejält hus må jag säga, det måsta tagit massor med olja tidigare!? 



Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Anna.Steeves

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Robust 38
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2006, 12:40:04 »
Hej

Tack för svaren! Det är inte många som förstår sig på värmepumpar i England inte! Mycket informativ artikel länk, jag börjar få lite mer insyn nu.

Jag har höjt integralen till 99 (det går inte att höja mer) och nu går pumpen i ca 30 minuter åt gången. Det är inte speciellt stor skillnad mot förut, jag insåg att jag hade läst av kurvan fel igår, den går ju från höger till vänster. Den går 14 timmar /dygn och vilar ca 20 minuter mellan halvtimmes passen. Det blir ju fortfarande uppemot 30 starter/dygn.

Jag har läst av framledning och retur temp den senaste halvtimmen då pumpen gick. När den startade upp var framledning 38 grader, (bör 46) och retur 38 grader (bör 52). Framlednings temp gick upp till 52 grader innnan den slog av, och returen upp till 45 grader. Det blev aldrig mer än 6 graders temp diff sa jag antar hysteres inte behöver ändras.
Max returen är inställd på 52 grader.

Temp skillnaden mellan fram och retur när vp går är 7-8 grader.

Det blir ju sällan ordentligt kallt här,  oftast mellan 0 och 8 plusgrader under vintern med några enstaka nätter och dagar då det kan gå ner ett par minus grader. –6 var nog det kallaste den här vintern och det varade 1 dag. Vi har inte termostat ventiler på radiatorerna (19 st, inte speciellt store 70x80 cm). Golvvarmen har en termostat, 1-3 och den stårr på den högsta.

Huset är ett stenhus med stora, enkelglas, (och tyvärr ganska dragiga) fönster. Det är svårt att märka om det blir varmare inne när det blir varmare ute, pga av att stenväggarna håller värme (eller kyla) blir temperatur växlingar ute alltid försenade  inhomhus.  Sen kan det ju vara som igår då det inte var speciellt kallt ute (6-7 grader) men blåste ordentligt och det kändes jättekallt inomhus! Vp installerades i slutet av november och hittills har  det var just (med nöd och näppe) varit varmt nog i de flesta rummen och definitivt inte för varmt vid något tillfälle. Ingen marginal. Jovisst gick det åt olja förr, 2000 liter om månaden under vintern. Och det var bara värme, inte vatten, fast pannan var en ‘antik’ som hade blivit ombyggd från kol eldning och var nog ganska så oeffektiv.

När vp går så är brine ut –4 grader och brine in 0 grader. När pumpen vilar är brine ut 0 grader och in +2 grader. (Ute temp +7 idag). Verkar det ok?  Det känns bra att kunna kommunicera med folk som hajar det här!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25524
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Robust 38
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2006, 17:04:48 »
Prova öka Hysteresen till 10, inget allvarligt kan inträffa,  höj även kurvan lite till om du tycker det är för kallt inne.

I övrigt verkar ju allt vara rätt så bra injusterat.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Thermia Robust 38
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2006, 17:54:39 »
Med ett stort och värmetrögt stenhus skulle ni verkligen ha nytta av en rumsgivare.

Den justerar värmen vid värmeomslag, då hjälper den till att hålla normal temp.
Sänker när solen börjar värma.
Sen det bästa av allt man kan jättelätt själv ändra rumstempen på den om det är lite kyligt!!  Inge kul att va tvungen att pilla i stydatorn om det blir lite svalt!!

Den kostar under 1.000:- även till er maskin tror jag, lova att ni köper en sån. Det kommer ni ALDRIG att ångra!
Ni tjänar igen den flera gånger om när det blir lite sol, sen ger den jämnare värme inne, särskilt i ett stenhus är det av nöden att ha en sån.
Jag har hjälpt en familj med ett lättbetonghus här där jag bor.

Dom hade jättekallt inne när det slog om o blev varmt ute. Det tog flera dar innan det blev normalt. Nu är dom jättenöjda!

Finfin grej, den ska du ha!

En liten detalj om man har en sån och vrider upp jättemycket då kan det hända att elpannan eller om ni spetsar med nåt annat tex olja. Att det går igång fastän det egentligen inte är nödvändigt med hänsyn till utettempen.
 Vill man snåla kan man därför tillfälligt stänga av ev tillskott såna gånger. Då är det bara att höja rejät så pumpen går hela tiden.  det är ju jättebilligt så länge den klarar av att värma huset!!
Eller kolla på timräknarna, ganska snabbt lär man sig om det blir en massa timmar för tillskott. 

Jag vet ju inte riktigt om ni har elpanna/oljepanna som automatiskt startar eller om det inte behövs nåt tillskott?

Värdena ser riktigt ok ut! Förutom att ni använder en hög värmekurva, men det beror mest på att hos er blir det aldrig jättekallt. Man monterar inte in större radiatorer än som behövs när det är riktigt kallt.

Hos mig är det inte riktigt kallt förrän det är -35 grader!  Det ger ju att jag kör ut väldigt låg temp vid +-0 ute!
Så er värmekurva får nog anses va normal...   Såg du det ja skrev om att det ev blev varmare innen när det va kallt ute??

Du ska se att du kan börja sälja värmepumpar där borta, Bästa kunnandet i England  8)
Visningar först och siffror på vad man tjänar. Det skulle nog gå jättebra.
Blir det trubbel hos nån kund kan vi komma och justera  ;)

Hoppas du får jämn o fin värme. Sen blir det enorm besparing helt klart!

Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25524
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Robust 38
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2006, 17:57:08 »
Håller med om innegivaren, köp den.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Anna.Steeves

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Robust 38
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2006, 18:45:26 »
Vad  borde hända om jag höjer hysteresen?

Rumsgivare låter fiffigt, var i huset  är det bäst  att placera den eller har man flera?

Vi har en elpanna som tillskott men jag kör bara med värmepumpen på istället för automat programmet. Tycker inte jag borde behöva tillskott och i början (efter installationen) så slog elpannan på  i onödan tyckte jag.

Jag såg vad du Bertil skrev om att det kunde bli för varmt när det blev kallt ute,  än så länge har jag inte märkt  att det har hänt här.

Så jag behöver inte haka upp mig på de många vp startarna tycker ni? 

Utgående brine på –4  grader, det kan inte frysa rören eller jorden omkring????

Jo, jag börjar känna att jag förstår en hel del mer nu än 24 timmar sedan! Kruxet är att det är så många variabler involverade och så här i början är det svårt att veta vad som påverkar vad och att få balansen rätt.  Jag  har nu tillbringat ett antal timmar (sammanlagt) framför styrdatorn och kan nu få ut mer information från siffrorna än jag kunde förr.  Hoppas att det inte är beroende framkallande!!!!, annars får jag aldrig någonting gjort !

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Thermia Robust 38
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2006, 19:15:50 »

Citera
Vad  borde hända om jag höjer hysteresen?

Nja inget om du aldrig når dom 7 graderna! Det blir alltså inte bättre.
Man kan kolla också på ett sätt till.
När pumpen gått ett tag kan man stå kvar, (obs varning vanebildande  ;) )   du har ett värde som kallas integral På andra kallas det gradminuter.   Pumpen startar nu på - 99 sen du ändrade, den stannar när den når +-0 då anses det va värmebalans.
MEN om den stannar på hysteres då kommer det att va kvar gradminuter och plötsligt försvinner dom direkt och pumpen stannar. Då är det hysteres som tagit över och tvångsstannat pumpen. Det är inget bra dels blir det onödigt svalt inne och sen blir det onormalt mycket starter.
Tycker att du har lite mycke starter, dte går iofs att åtgärda på andra sätt också. Men det spelar nog ingen större roll, det är som ett kylskåp ungefär dom tål en hel del starter!

Ang rumsgivaren, det är en och den kopplas direkt till värmepumpen.
Den sätter man på ett representabelt ställe i huset. Inte direkt där solen kan skina på den inte nära nån radiator eller annan värmekälla. Inte så att kallluft kommer mot den...
men i en hall nära ett rum mot söder även om dörrarna alltid står öppet är ok.
Det som ev kan hända är att det kan bli lite svalare i rum där inte solen kommer åt.

Men det går att justera hur känslig den ska va! Om det blir problem med svala rum på våren då kan man ha den lite mindre känslig än på vintern när man inte vill få undertemp vid tex blåst och väderomslag

Helt klart en toppgrej, bara att den ger jämnare värme och gasar på när det är väderomslag och tex blåser! Dessutom kan du enkelt justera lite själv också direkt på rumsgivaren!!

Kör du normalt ingen elpanna då är det ingen fara alls, då blir det ju ingen onödig elpannedrift!
Vet man att nu blir det kallt då kan man vrida upp lite innan också. När det slår om och blir varmt då vrider man upp rejält.
Nu styr  utegivaren helt och hållet, den känner av utettempen minut för minut det funkar inte bra i trähus. I stenhus funkar det riktigt dåligt, pga av den höga värmetrögheten ett stenhus har!!


Hur ser styrdatorn ut förresten är den inbyggd, med fyra knappar eller har du nån annan. Det var lite otydligt på Thermias sida!?

Citera
beroende framkallande
  Lätt till, men intressant också om man känner att nu fixar jag det här!


Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Anna.Steeves

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Robust 38
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2006, 19:44:56 »
Styrdatorn ar Thermia RS-1, 4 knappar, inte inbyggd i vp! visar 100 minuter historik graf, det ar kul!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25524
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Robust 38
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2006, 20:47:06 »
Jag kan nästan lova att det är hysteresen som spökar, med det stora värmebehov ni har borde den gå längre om det inte vore för hysteresen.

 studs studs studs PROVA!  studs studs studs

Hysteres = börvärde +/- ärvärde... Alltså, om börvärdet är 44 grader och värmepumpen startar, går i 40 minuter och framledningstempen når 44 + 7 grader 51 grader så stannar värmepumpen, även om integral inte räknat upp till 0.

(även om den bara visade "6 grader" hysteres när du tittade så kanske reglerdatorn räknade upp till 7 grader innan displayen uppdaterades)

Om du höjer den till 10 så har det ingen som helst skadlig påverkan på något i ert system, det finns ingen risk med detta, speciellt inte nu då du inte har tillskottet påslaget.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Thermia Robust 38
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2006, 22:17:23 »
Citera
Jag har läst av framledning och retur temp den senaste halvtimmen då pumpen gick. När den startade upp var framledning 38 grader, (bör 46) och retur 38 grader (bör 52). Framlednings temp gick upp till 52 grader innnan den slog av

Rickard har nog rätt!  Här har du 6 grader, så fort den når 7 så slår den av med fabriksinställningen. Oavsett hur mycket som är kvar av integralen (gradminuterna) resterande bara nollas och så stoppar pumpen!

Nibe som har nästan exakt likadan styrdator har valt ett högre värde här. Så det är ok att höja.
Dessutom ett elände om den styr på hysteres som jag skrev..
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Anna.Steeves

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Robust 38
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2006, 23:55:28 »
Innan jag hann ändra hysteresen till 10 hände något nytt. Pumpen slog av och meddelade att den skulle starta igen om 4 minuter. Integralen hade inte hunnit nå 0, utan var på –16. När den startar igen går den bara ett 4-5 minuter tills dess att integralen når 0, sen slår den av igen och är av tills dess  att integralen går ner till –99. Framlednings temperaturen hade nått 54 grader tror jag (minns inte säkert). Då ändrade jag hysteresen till 10. Samma sak hände igen fast då såg jag att framledningstempen var 56 grader när den slog av, och bör 49 grader. Max retur och bör 52 grader.  Borde jag öka max returen?  Öka hysteresen mer?  Jag har inte ändrat något annat, fast det har blivit lite kallare ute, +4.

Utloggad tonynorberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Robust 38
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2006, 23:56:17 »
Hej!

Har hittat hit till värmepumpsforumet en kväll när jag inte jobbade som man numera gör hela tiden. Värmepumps branschen är i full rusch i dessa dagar, som ni vet. Jobbar med installation/service av Thermia. Bor i Örnsköldsvik så vi har vitt på backen numera, men det är bara så pass också. Men värme går det likt förbaskat!  :)

Fastnade på denna tråd då det lät intressant med en värmepump i England. Det första som slår mig är hur man överhuvudtaget installerar en 38 kW värmepump på 19 element. Inte för att jag vet vad det är för effekt på dem men, och vad som krävs i den typ av hus som finns i england men det rimmar illa i mina öron, tyvärr. Skulle vara roligt att höra hur många drifttimmar du får under ett helt år. Känns som att det skulle vara fler och större element om man ska kunna utnyttja VP:n till max. Känslan säger mig att VP:n är något stor också då du inte får de drifttimmar som man vill ha på en VP. Man köper ju den för att den ska gå och inte för att den ska stå. Men som sagt så har jag kanske inte tillräckligt med erfarenhet av england och deras byggnadsstandard. Hur mycket kostar strömmen i england? Vem har installerat Robust 38:an åt er, någon engelsk firma eller var nån svensk firma över och gjorde det?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25524
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Robust 38
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2006, 06:22:02 »
Innan jag hann ändra hysteresen till 10 hände något nytt. Pumpen slog av och meddelade att den skulle starta igen om 4 minuter. Integralen hade inte hunnit nå 0, utan var på –16. När den startar igen går den bara ett 4-5 minuter tills dess att integralen når 0, sen slår den av igen och är av tills dess  att integralen går ner till –99. Framlednings temperaturen hade nått 54 grader tror jag (minns inte säkert). Då ändrade jag hysteresen till 10. Samma sak hände igen fast då såg jag att framledningstempen var 56 grader när den slog av, och bör 49 grader. Max retur och bör 52 grader.  Borde jag öka max returen?  Öka hysteresen mer?  Jag har inte ändrat något annat, fast det har blivit lite kallare ute, +4.

Om hysteresen har begränsat värmepumpen kan du förmodligen sänka kurvan lite utan att det blir kallare i huset, när det gäller max returtemp så har jag inte kontrollerat vad som är max på robusten, rör inget innan du vet vad som är OK.

Håller med Tony, du/ni borde nog komplettera er värmepump med ett par/tre fläktkonvektorer som kommer åt att värma stora ytor i ert hus för att få bra driftsförhållanden på er värmepump.

T.ex. några från Aircoil http://www.aircoil.se/  (Tror Thermia för dessa som sina standardfläktkonvektorer)
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal